Furgonetka.pl uruchamia automaty paczkowe [WYWIAD]

Rozwój alternatywnych rozwiązań dla paczkomatów InPostu oraz presja konsumentów na darmową wysyłkę to trendy, które w pandemii zyskały na znaczeniu - mówi Rafał Agnieszczak, CEO Furgonetka.

HandelExtra: Pandemia przyspieszyła rozwój rynku e-commerce w Polsce i na świecie. Jaki to miało wpływ na branżę kurierską, która jest jej nieodłącznym elementem?

RAFAŁ AGNIESZCZAK: Każda transakcja w e-commerce zawiera dwa nieodzowne elementy – płatność i dostawę. Branża kurierska jest więc liniowym beneficjentem większego zainteresowania e-zakupami i trudno sobie wyobrazić, żeby było inaczej. Wzrost wartości rynku w 2020 r. na poziomie ponad 40% jest też impulsem do tego, aby branża nie tylko zwiększyła skalę, ale także jeszcze bardziej innowacyjnie podeszła do nowych rozwiązań, co – mam poczucie – dzieje się w równym stopniu.

Czy w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem firmy kurierskie musiały wprowadzić jakieś rewolucyjne modyfikacje?

Nagły wzrost wolumenów przesyłek nie wywołał popłochu w branży, wszyscy poradzili sobie doskonale. Myślę, że coroczne świąteczne szczyty dostatecznie przygotowały firmy kurierskie na takie nagłe skoki popularności, więc w kontekście samej logistyki nie zaszły duże zmiany. Przewoźnicy wprowadzili jednak szereg rozwiązań, które miały zapewnić bezpieczeństwo konsumentom i kurierom, m.in. bezkontaktowe dostawy oraz nadania, bezdotykowe potwierdzenia odbioru czy dezynfekcję przesyłek. Na znaczeniu zyskały też płatności bezgotówkowe – firmy postawiły duży nacisk na promocję tej metody; z kolei te, które jej wcześniej nie oferowały, dodały ją do swojej oferty.

A jaki wpływ miała pandemia na wymagania oraz preferencje konsumentów odnośnie do dostaw?

Dostawa bez fizycznego kontaktu z kurierem stanęła na czele listy wymagań konsumentów i niemal natychmiast została wprowadzona przez przewoźników. W związku z tym, że odbiorca przebywający w domu, mógł odebrać paczkę spod drzwi chwilę później – tradycyjne podpisanie odbioru stało się zbędne i zastąpiły je np. kody SMS. Kolejną zmianą był oczywiście wzrost popularności automatów paczkowych – tutaj możliwość otwarcia skrytki wprost z aplikacji mobilnej skokowo zyskała na popularności i stała się standardem dla tego typu rozwiązań.

Jakie zatem elementy związane z dostawami są obecnie ważne dla konsumentów przy wyborze sklepu internetowego?

Tak jak już wspomniałem, bezkontaktowa dostawa to „must have”, tak samo jak łatwy zwrot. Niezmienna jest też presja konsumentów dotycząca oferowania darmowej wysyłki. Nie są to nowe trendy, ale w pandemii jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu.

Jakie zauważa Pan trendy w branży e-commerce, które będą miały w najbliższej przyszłości wpływ na branżę kurierską? Które z nich rozwiną się najszybciej?

Zdecydowanie najważniejszym trendem jest rozwój alternatywnych rozwiązań dla paczkomatów InPostu. Wielu graczy na tym rynku już ogłosiło albo za chwilę ogłosi swoje inicjatywy w tym zakresie. Dostawa do automatów paczkowych i odbiór w punktach handlowych to obecnie najdynamiczniej rozwijające się segmenty w dostawach dla e-commerce.

Proszę wyjaśnić, jak działa Furgonetka.pl.

Klienci indywidualni mogą za pomocą naszej platformy nadawać przesyłki krajowe i zagraniczne, korzystając z usług 10 firm. Wystarczy zalogować się na portalu, wpisać wymiary i wagę paczki oraz adres odbiorcy, a także wybrać opcje dodatkowe, jak ubezpieczenie czy metodę płatności, by poznać ceny poszczególnych przewoźników. Następnie wystarczy zaznaczyć preferowaną ofertę. Klientom biznesowym proponujemy usługi dostosowane do ich branży i potrzeb – każdy przypadek jest inny. Z kolei podmiotom e-commerce oferujemy pakiet usług, obejmujący m.in. gotowe integracje z platformami sklepowymi i sprzedażowymi, hurtowe zlecanie wysyłek czy powiadamiania SMS. Mogą korzystać z przewoźników, dostępnych na naszej platformie lub „podpiąć” w systemie umowę ze swoją firmą kurierską.

Czy klienci indywidualni i biznesowi niezmiennie są wrażliwi na cenę?

Jak najbardziej, dlatego też preferują dostawców, którzy dzięki swojej skali oferują konkurencyjne ceny. Tak było, jest i będzie. Specyfiką klientów indywidualnych jest natomiast potrzeba porównania szerokiej oferty, także tej niszowej, posiadającej swoich zwolenników. Natomiast biznes oczekuje nie tylko dobrych cen, ale też szeregu rozwiązań technologicznych ułatwiających integrację z ich systemami i automatyzujących pracę. Bez tego nawet najlepsza oferta będzie trudna w implementacji.

Co powinni zrobić właściciele e-sklepów w zakresie dostaw, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną?

Tylu, ilu konsumentów, tyle preferencji związanych z metodami i formami dostawy. Kluczowe jest więc posiadanie szerokiej oferty – dostaw pod drzwi, do automatów paczkowych, ale też do punktów PUDO, czyli „sklepów za rogiem”. 24 godziny na doręczenie przesyłki to teraz absolutne minimum, a dostawa następnego dnia rano staje się powoli standardem.

Ponad 20 lat temu Jeff Bezos powiedział, że klienci nigdy nie będą narzekali na jak najniższe ceny, jeszcze szybsze dostawy i coraz większy wybór. Parafrazując te słowa, można powiedzieć, że w usługach kurierskich wektor jest ten sam – duży wybór, szybka dostawa i niskie ceny – nigdy nie można wyjść źle na takich działaniach.

Czy to dlatego w ub.r. uruchomiliście sieć Furgonetka Punkt, dzięki której wasze usługi kurierskie są dostępne też w punktach stacjonarnych? Czy dzięki coraz większej ich sieci maleje zainteresowanie dostaw pod drzwi?

Nie da się utrzymać skali dostaw pod drzwi na tym samym poziomie, przy tak szybkim rozwoju e-commerce. Jest to zbyt kosztowne i wymaga bardzo wytężonej pracy operatorów kurierskich. Z drugiej strony - nie zawsze jesteśmy w domu, a odbiór paczek „przy okazji” okazuje się być po prostu wygodniejszy dla wielu klientów - stąd też nasze zainteresowanie tym segmentem.

Jakie jeszcze zmiany wprowadziła ostatnio Furgonetka.pl?

Oprócz tworzenia otwartej sieci automatów paczkowych - Furgonetka BOX oraz stacjonarnych punktów obsługi paczek - Furgonetka Punkt, robimy to, co przez ostatnie 10 lat - nieustannie rozwijamy swoją platformę. Naszym celem jest zapewnienie jak najbardziej kompleksowej obsługi klientom detalicznym i hurtowym. Lista potrzeb cały czas rośnie, a my na każdym kroku staramy się te oczekiwania wyprzedzać.

Wasze plany na najbliższe miesiące to...

W najbliższych miesiącach planujemy uruchomić pierwsze automaty paczkowe pod naszą marką oraz zaoferować kilka nowatorskich rozwiązań dla sklepów internetowych, które znacząco wpłyną na satysfakcję użytkowników. W naszym odczuciu tylko uwspólnienie pewnych rozwiązań dla wszystkich platform SaaS oraz on premise zapewni im sukces.

Katarzyna Pierzchała 4661 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.