BLIK lubią wszyscy, Google Pay młodsi

Połowa Polaków deklaruje, że za zakupy w sieci płaci szybkimi przelewami, choć preferowaną formą płatności są one dla co czwartego konsumenta. Po raz pierwszy w 5-letniej historii badania Blue Media, respondenci wskazali BLIKA jako ulubioną metodę płatności za zakupy przez internet.

Już 94% internautów dokonuje zakupów produktów oraz usług przez internet - wynika z ostatniej edycji badania Blue Media “Finanse i zwyczaje finansowe Polaków”. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek ten wahał się pomiędzy 85 a 88%. Wskaźnik ten zanotował ogromny wzrost w ostatnim roku, co powiązać można bezpośrednio z pandemią. W jej wyniku wzrosła także popularność transakcji bezgotówkowych.

Stopniowy odwrót od płatności za pobraniem obserwujemy już od kilku lat, ale proces ten mocno przyspieszył wraz z pandemią, kiedy zaczęto odchodzić od płatności gotówką ze względów bezpieczeństwa sanitarnego. Co ciekawe, wraz z ustabilizowaniem się sytuacji epidemiologicznej, płatności za pobraniem nie odnotowały istotnego wzrostu – komentuje Krystian Wesołowski, head of sales w Blue Media.

Coraz chętniej Polacy wybierają BLIKA, który obecnie jest najczęściej preferowaną metodą opłaty zakupów internetowych (27%). Niewiele mniej popularną formą są szybkie płatności elektroniczne, które wybiera 26% respondentów. Płatność kartą płatniczą jest z kolei ulubioną metodą zapłaty dla 16% kupujących w sieci – dowiadujemy się z badania Blue Media.

Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67%) oraz szybkość (61%). Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (42%) - co wynika z ogólnego dużego poziomu zaufania do płatności elektronicznych, stąd nie zwracamy tak mocno uwagi na ten aspekt - oraz jej cena (15%).

Jak płacą młodsi, jak płacą starsi

Wciąż najwięcej, bo aż połowa płatności za zakupy w sieci odbywa się za pośrednictwem szybkich płatności elektronicznych (tzw. pay by linków). Tę metodę preferują przede wszystkim obecni 30- i 40-latkowie. BLIK, którym w internecie regularnie płaci już 39% badanych, wybiera młodsze pokolenie. Najmłodsi respondenci wyraźnie częściej od innych grup wiekowych preferują także płatności Google Pay (14% wskazań). Najstarsi preferują przelewy tradycyjne, które jednak tracą z roku na roku na popularności.

Ciekawą zmianą w stosunku do poprzednich lat jest stopniowy wzrost – wciąż niewielki, ale jednak – popularności płatności odroczonych, które obecnie wybierane są przez 5% kupujących w sieci.

Opcja “Kupuj teraz, zapłać później” to metoda płatności, która zyskuje na popularności pomimo, iż sama funkcjonalność znana jest w sumie od lat, np. podczas płatności kartą płatniczą, kiedy należność wchodzi w okres kredytowania (grace period). Płatność odroczona daje klientom wiele opcji. Często wykorzystywaną jest zamawianie większej liczby produktów, np. odzieży w różnych rozmiarach w celu jej przymierzenia, sprawdzenia i odsyłania niepasujących, bez konieczności wykładania środków własnych.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.