Jacek Olczak, CEO Philip Morris chce zakazu sprzedaży papierosów

Jacek Olczak, prezes Philip Morris, stwierdził w wywiadzie dla "Sunday Telegraph", że papierosy należy potraktować jak samochody benzynowe, a sprzedaż tych ostatnich na Wyspach Brytyjskich ma być zakazana. I to już od 2030 r.

Pochodzący z Łodzi Jacek Olczak został prezesem Philip Morris International w maju br. To pierwszy Polak w historii, który objął stery globalnej firmy. Ma on za sobą bogatą karierę w strukturach Philip Morris International - do firmy dołączył bowiem już 28 lat temu, w 1993 r.

To pod kierownictwem Jacka Olczaka, wówczas jeszcze prezesa ds. operacyjnych (COO), firma PMI zwiększyła swój przychód netto ze sprzedaży produktów bezdymnych do 28% w pierwszym kwartale 2021 r. i rozbudowała ich globalną dostępność: od zera do 66 rynków (w całym kraju lub w głównych miastach, stan na 31 marca 2021).

Firma PMI chce, by produkty bezdymne docelowo zastąpiły papierosy – tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Dotychczas zainwestowała w badania i rozwój takich produktów ponad 8,1 miliarda dolarów, zatrudniając w tym celu przeszło 400 naukowców, ekspertów i inżynierów.

Teraz Jacek Olczak idzie jeszcze dalej. Właśnie udzielił wywiadu "Sunday Telegraph", w którym stwierdził, że kierowana przez niego firma "mogłaby wyobrazić sobie świat bez papierosów… a właściwie im szybciej to nastąpi, tym lepiej". Jego zdaniem papierosy należy traktować jak samochody benzynowe, których sprzedaż na Wyspach ma być zakazana od 2030 r.

Oznaczałoby to, że należąca do tytoniowego giganta marka Marlboro (początki marki sięgają 1902 r.) musiałaby zniknąć ze sklepowych półek w Wielkiej Brytanii w ciągu dekady.

Prezes Philip Morris Interational stwierdził również, że działania rządu wprowadzające zakaz sprzedaży papierosów zakończyłyby zamieszanie wśród palaczy, z których niektórzy nadal uważają, że „bezdymne alternatywy są gorsze niż papierosy”. Dodał też, że oferując palaczom „bezdymne alternatywy" oraz  wprowadzając odpowie przepisy i przeprowadzając akcje informacyjne w niektórych krajach problem palenia mógłby być rozwiązany "raz na zawsze".

Antynikotynowi działacze twierdzą jednak, że firmy tytoniowe pozycjonują się jako "wolne od dymu", jednocześnie kontynuując agresywną sprzedaż i promowanie papierosów. Według Światowej Organizacji Zdrowia palenie, w tym tzw. bierne, rocznie zabija około 8 mln ludzi.

 

Joanna Hamdan 12721 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.