OLX sprawdza, co Polacy kupują na wakacje

Preferencje zakupowe osób wyjeżdżających na wakacje różnią się nie tylko ze względu na płeć, ale również wiek oraz miejsce planowanego wypoczynku. Olbrzymią rolę w przedurlopowych przygotowaniach odgrywa również e-commerce - wynika z najnowszego raportu Danae stworzonego we współpracy z Olx.

Trwająca pandemia koronawirusa i wprowadzone ze względu na nią obostrzenia spowodowały, że duża część z nas wybiera wczasy w kraju. Prawie każdy wyjazd jest związany z zakupami. Wyniki raportu Danae pokazują, że 6 na 10 wyjeżdżających Polaków zdecyduje się na jakiś przedwakacyjny zakup.

Preferencje zakupowe na wakacje

Pierwsze miejsce na liście zakupów zajmują w tym roku ubrania (sportowe lub inne) – 37%. Dorosłe osoby planujące wyjazd wakacyjny są zainteresowane także zakupem książek, płyt lub zabawek dla dziecka (po 13%). Wśród Polaków, którzy planują spędzić dłuższe wakacje, najczęściej królują ubrania, sprzęt foto oraz akcesoria telefoniczne.

Preferencje zakupowe różnicuje płeć. Badanie Danae wskazuje, że mężczyźni na wakacyjny wyjazd chętniej zakupią m.in. akcesoria wędkarskie, sprzęt audio, grę elektroniczną. Dla kobiet planujących wczasy absolutnym liderem na liście must have jest odzież. Pozostałe miejsca zajmują dziecięce zabawki lub ubranie dla dziecka, a także książka/płyta.

Co warte odnotowania, różnice w wyborach zakupowych widoczne są również za sprawą przedziałów wiekowych. Młodzi ludzie w wieku 18-24 lat stawiają na elektronikę, odzież oraz grill. Starsze grupy (25-34 oraz 35-44 lat) wybiorą częściej m.in. zakupy dla dziecka czy planszówki. Z kolei aż 50% respondentów w wieku 45-54 lat nie kupi niczego na wyjazd.

Badanie pokazało także, że wyjątkowo mało popularna jest w tym przedziale wiekowym elektronika. Osoby 55+ na wyjazd wakacyjny prawie wszystko kupują rzadziej – wyjątki to akcesoria wędkarskie oraz książka lub płyta.

Wakacje w domu

Nie każdy decyduje się na wakacyjne wyjazdy. Część z nas skorzysta z domowego zacisza i własnego ogrodu. Raport Danae i Olx pokazuje również preferencje zakupowe takich osób. Są bowiem określone kategorie produktów, które Polacy pozostający w swoich czterech ścianach, chcą kupić. Najwięcej z nich zamierza nabyć rośliny (26%), drobne przedmioty z wyposażeniem mieszkania/domu (25%) oraz ubrania sportowe lub inne (24%). Wśród mężczyzn najbardziej popularnymi wyborami są akcesoria związane z hobby lub sportem, meble, materiały lub narzędzia budowlane. Z kolei wśród kobiet wygrywa biżuteria, telefon lub akcesoria telefoniczne, ubranie lub zabawka dla dziecka, rośliny oraz wyposażenie domu.

Wakacje w ubiegłych latach

Czy w poprzednich latach dane te wyglądały podobnie? Raport „Urlop w czasach pandemii” Sales Intelligence z kwietnia 2020 r. przedstawił plany zakupowe i porównał je z okresem sprzed pandemii. To był szczególny czas – zbliżały się wakacje, a wraz z nimi widmo kolejnego lockdownu oraz coraz bardziej restrykcyjnych obostrzeń. Odnotowano wtedy wzrost zainteresowania odzieżą sportową w porównaniu z danymi z kwietnia 2019 r. (dres o 270%, legginsy o 77%, t-shirty o 75%, buty 43%).

Aż o 59% wzrosło wtedy zainteresowanie meblami ogrodowymi, a o 400% popularniejszy stał się zakup basenów ogrodowych. Odnotowano również duży wzrost zainteresowania (75% w porównaniu z kwietniem 2019 r.) namiotami. Analogicznie w tym okresie nastąpił duży spadek zainteresowania artykułami podróżnymi – plecakami o 48%, walizkami o 50%, torbami o 43%. Zarówno w tym roku, jak i w ubiegłym, stawiano najczęściej na pozostanie w domu lub wakacje w kraju.

Rola internetu w preferencjach zakupowych

Branża e-commerce zdobyła ogromną popularność w trakcie pandemii. Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. Wiele firm ze względu na pandemię przenosiło swoje usługi do internetu, stawiając na współpracę z firmami kurierskimi. Jak pokazują wyniki badania PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”, prawie 85% respondentów nawet po zakończeniu pandemii nie chce zmniejszyć częstotliwości realizowania zakupów przez internet. Ponad 74% badanych podkreśliło, że po zakończeniu pandemii utrzyma je na podobnym poziomie, a 10% z nich zamierza zwiększać częstotliwość zakupów online. Ponad 80% Polaków twierdzi, że wyda tyle samo lub więcej na zakupy przez internet w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.

Co ważne, ponad 23% z nich zamierza nieznacznie podnieść wydatki online, a 20% planuje je zwiększyć o ponad 1/5 w porównaniu do poprzedniego roku.

Katarzyna Pierzchała 4661 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.