Lidl tworzy łąki kwietne przy sklepach

Łąki kwietne nie tylko cieszą oko różnorodnością roślin i pełnią barw, ale przede wszystkim stanowią cenne otoczenie dla pszczół, motyli i innych owadów. Dlatego Lidl stworzył łąki obok swoich wybranych sklepów.

Pierwsze efekty tych działań widać już przy obiektach sieci w Lublinie, Wrocławiu, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim oraz Warszawie. Na jednej łące może występować nawet 300 gatunków roślin i zwierząt. Łąka to również przestrzeń do życia, pożywienia i rozmnażania dla owadów. Szczególnie pszczoły odgrywają ogromną rolę w całym ekosystemie, m.in. zapylając rośliny. Jeżeli stworzymy im odpowiednie warunki, wspomożemy ich mozolną, a jednocześnie bardzo ważną pracę.

Co więcej, łąka to bardziej ekologiczne rozwiązanie niż trawnik – korzenie jej roślin są długie, dzięki czemu wchłania dwa razy więcej wody niż trawa i doskonale radzi sobie w trakcie suszy, a podczas obfitych deszczy chroni przed podtopieniami. W ciągu jednego sezonu trawnik wymaga koszenia ok. 20 razy, natomiast łąka jedynie dwóch. Zaletą łąki jest to, że nie wymaga żadnych środków chemicznych ani nawozów. Pomaga również walczyć ze smogiem oraz ochładza powietrze.

- Nasze sklepy to najczęściej obiekty wolnostojące z parkingami oraz terenami zielonymi. Przy części z nich istnieje przestrzeń, którą możemy zagospodarować i tak np. zamiast sadzić standardowy trawnik stworzyliśmy łąki kwietne – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska.

Podkreśla, że jest to trend widoczny na całym świecie, nierzadko w dużych miastach, w których tego naturalnego środowiska dla owadów brakuje. - Wierzymy, że w ten sposób zainspirujemy inne podmioty na rynku do tworzenia łąk i wspierania bioróżnorodności, która ma wpływ na ochronę klimatu –mówi Robaszkiewicz.

Dodaje, że jest to pierwszy rok kwitnięcia lidlowych łąk – zostały one posadzone wiosną, jednak efekty już są widoczne. Zastosowano różne rodzaje nasion do łąk, aby sprawdzić, które mieszanki są najlepsze. W następnym kroku łąki zostaną odchwaszczone oraz dosiane, co ma sprawić, że w kolejnych latach jeszcze lepiej będą spełniały swoją funkcję.

Jednocześnie przedstawicielka firmy ujawnia, że wspólnie z partnerami Lidl opracowuje pierwszy standard rolniczy skoncentrowany na bioróżnorodności dla konwencjonalnej produkcji owoców i warzyw. Będzie on dostępny dla wszystkich producentów Lidla w Europie jako rozszerzenie aktualnego standardu GLOBALG.A.P, zgodnie z którym funkcjonują wszyscy dostawcy owoców i warzyw do sklepów Lidl Polska. Prace potrwają do końca 2021 roku. Utrata bioróżnorodności stanowi egzystencjalne zagrożenie dla ekosystemów, dlatego rozwijając pierwszy standard bioróżnorodności dla rolnictwa konwencjonalnego, Lidl przyczynia się do ich ochrony.

Katarzyna Pierzchała 4544 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.