Sprzedaż rośnie, e-sprzedaż spada

Polacy ruszyli na zakupy. I to dosłownie - udział zakupów przez internet dalej topnieje.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 8,6% (wobec spadku o 1,3% w czerwcu 2020 r.). Największy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obu-wiem (o 22,3% wobec spadku o 3,7% przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą od średniej z wszystkich branż sprzedaż zaobserwowano również w grupach:„farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 17,5%) oraz „pozostałe” (o 13,2%).

W porównaniu z majem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5%. W całym pierwszym półroczu 2021 r. sprzedaż wzrosła rdr o 7,8% (wobec spadku o 5,2% w 2020 r.). Największy wzrost odnotowała kategoria "Pojazdy samochodowe, motocykle, części" - o 26%, a następnie "Tekstylia, odzież, obuwie" - o 24,9%. W przypadku żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrost był niewielki i wyniósł 1,4% w cenach stałych (nie licząc inflacji).

W czerwcu 2021 r. w porównaniu z majem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 8,2%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się kolejny miesiąc z rzędu, tym razem z 9,1% w maju br. do 8,1% w czerwcu br. Spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy„tekstylia, odzież,obuwie” (z 21,3% przed miesiącem do 18,6%), a także podmioty z grup „meble, rtv, agd.” (odpowiednio z 18,3% do 16,2%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 20,7% do 18,8%).

Sprzedaż żywności przez internet wzrosła wobec maja o 0,7%, ale w maju spadła wobec kwietnia o 22,2%.  Wciąż jest to kategoria o najmniejszym udziale e-sprzedaży. W czerwcu w ten sposób artykuły spożywcze kupiono za jedynie 0,8% wartości całej sprzedaży. Dla porównania w przypadku prasy, książek i pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach udział ten wyniósł 18,8%, a dla tekstyliów, odzieży i obuwia - 18,6%.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.