Małpki w odwrocie

Podatek cukrowy spowodował spadek sprzedaży tanich wódek w najmniejszych butelkach o niemal jedną trzecią.

Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach.

Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30% ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych.

– Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6% – mówi gazecie Arleta Charkot, analityk CMR. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 mkw., które mają większość rynku, to głównie w nich kupowane są alkohole.

Według dziennika podatek uderzył także w rynek napojów. Dla tych gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięga 20%, przy wzroście średnich cen o ok. 36%. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17% mniej. Inne kategorie także mocno tracą – dodano.

- Opłata wymusiła zmiany w strategiach części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostu cen – mówi Tomasz Rydzewski z CMR. Jak podała gazeta, niektóre firmy zmieniają nawet ofertę, wprowadzając mniejsze opakowania napojów, by wzrost cen nie był tak dotkliwy.

PAP

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.