Rośnie moc sprawcza influencerów [BADANIE]

21 mln Polaków śledzi profil/kanał przynajmniej jednego influencera - wynika z badań o sile influencerów w Polsce, przeprowadzonych przez agencję badawczą IQS. 74% z tych, którzy śledzą przynajmniej jednego influencera, deklaruje podejmowanie za ich namową określonych działań.

Najbardziej aktywne pod względem liczby obserwowanych kont i profili są osoby w wieku
16-24 lata, którzy śledzą średnio 64 konta/profile wybranych przez siebie influencerów. Największa liczba obserwowanych kont w tej grupie wiekowej to konta instagramowe. Na kolejnych miejscach uplasował się Tik Tok, YouTube, Facebook oraz Twitter. Do najmniejszej liczby obserwowanych kont i profili przyznają się osoby w grupie wiekowej 45-55 lat. Tu średnia wynosi 17; na pierwszym miejscu w rankingu liczby obserwowanych kont wg. kanałów w social mediach jest Twitter, a najmniej popularny jest Twitch.

- Odnoszę wrażenie, że kontakt z treściami publikowanymi przez influencerów w niektórych grupach wiekowych jest częstszy niż kontakt z członkami rodziny. 87% badanych przyznaje, że ma kontakt z takimi treściami przynajmniej kilka razy w tygodniu, a połowa deklaruje niemal codzienny kontakt z kontentem tworzonym przez influencerów – mówi Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.

Rozrywka, kulinaria i gaming to trzy najpopularniejsze tematycznie kategorie śledzonych profili i kanałów, choć to nie rozrywka jest głównym motywem ich wyboru. Badani przyznają, że najważniejsze jest dla nich współdzielenie pasji i zainteresowań z influencerami, a także praktyczne porady i tricki, którymi ci dzielą się na swoich kanałach.

- Influencerzy to chyba jedna z najbardziej stereotypizowanych grup w Polsce. Właśnie dlatego tak ważne jest rzetelne badanie tego zjawiska, odbiorców influencerów i siły samego influencer marketingu. Badania IQS pokazały, że prawie wszyscy internauci śledzą konta swoich ulubionych twórców internetowych i to nie tylko dla rozrywki. Od influencerów czerpią wiedzę, szukają u nich inspiracji i – co najważniejsze z perspektywy influencer marketingu - podejmują pod ich wpływem decyzje, a nawet zmieniają swoje nawyki - komentuje Kamil Bolek, członek zarządu LTTM - największej w Polsce grupy zajmującej się influencer marketingiem.

59% badanych twierdzi też, że influencerzy mają pozytywny wpływ na ich nastrój. Nie dziwi więc fakt, że aż 74% Polaków, którzy śledzą przynajmniej jednego influencera, deklaruje podejmowanie za ich namową określonych działań. Najczęściej jest to subskrypcja polecanych kanałów i profili. W dalszej kolejności wymieniana jest zmiana nawyków (32%), korzystanie z polecanych aplikacji (29%), odwiedzanie polecanych miejsc (27%) czy kupno polecanych produktów (26%).

Zdjęcie na otwarciu: Shutterstock

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.