Krynica Vitamin: gasimy pragnienie w każdym formacie

- Rynek spożywczy będzie ewoluował - mówi portalowi Handel Extra Wojciech Piotrowski, dyrektor generalny, członek zarządu Krynicy Vitamin [WYWIAD]. Dlaczego?

HandelExtra: Jakie główne zmiany obserwują Państwo na rynku napojów w poprzednim i w tym roku?

Wojciech Piotrowski, dyrektor generalny, członek zarządu Krynicy Vitamin:

Jednym z największych wyzwań ostatnich miesięcy było wprowadzenie opłaty cukrowej, co może być w dłuższej perspektywie katalizatorem zmian na rynku napojowym w Polsce. Gdy dodamy do tego coraz silniejszy trend prozdrowotny, a także wegetariański i wegański, nie mamy wątpliwości, że rynek spożywczy będzie ewoluował. Według Nielsena, ponad połowa Polaków uważnie czyta etykiety produktów, a krótka lista naturalnych składników to niewątpliwa zaleta dla bardziej wymagających konsumentów. Dlatego na rynku coraz większą popularnością cieszą się wody smakowe, które nie zawierają cukru, nie niosą kaloryczności i mają krótką listę naturalnych składników. Nasze portfolio wzbogaciło się o produkty o smaku limonki i mięty, marakui, ogórka, różowego grapefruita.

Ciekawym trendem jest też smakowe przeniesienie w czasie. Zaproponowaliśmy naszym klientom taki powrót do dzieciństwa i zabaw w ogrodzie babci i dziadka. Kto nie pamięta kompotu z rabarbaru czy smaku mirabelki zerwanej prosto z drzewa? Do naszej oferty wróciły lemoniady, ale sielskość głównych składników przełamaliśmy np. wytrawnym rozmarynem. Przewagą naszych nowości jest obecność w produkcie wyłącznie naturalnie występujących ekstraktów owocowych bez dodatku białego cukru, a także niska kaloryczność napojów.

Czym tłumaczą Państwo wzrost popularności napojów energetycznych podczas lockdownów, podczas gdy inne kategorie, zwłaszcza impulsowe, traciły?

Według danych Nielsena, kategoria napojów energetycznych urosła w ub. roku o 9,4% wartościowo oraz o 6,5% ilościowo. Sama kategoria jest bardzo wdzięczna do pracy, ponieważ rośnie rok do roku o ok. 6% i ciągle charakteryzuje się dużą innowacyjnością. Formuła napojów jest raczej stała, natomiast pojawiają się ciekawe smaki, które mamy w ofercie, jak guma balonowa, tort urodzinowy, kwaśne żelki, wata cukrowa czy lody waniliowe. Napoje energetyczne w wariantach klasycznych to fundament naszego biznesu. Jeszcze w 2015 r., przed wejściem spółki na Giełdę Papierów Wartościowych, udział tej kategorii w naszym portfolio wynosił ok. 90%, w ubiegłym roku napoje energetyczne stanowiły nieco ponad połowę sprzedanych produktów.

Podczas wymuszonej pracy z domu, konsumenci chętnie sięgali po napoje energetyczne, traktując je jako zamiennik kawy z biura. Z drugiej strony, mimo że z powodu pandemii tempo życia spadło, będziemy żyć tylko szybciej i zapotrzebowanie na energię będzie rosło. Tu też upatrujemy szansy na kawy mrożone z mlekiem, a także typu cold brew. Tym bardziej, że kawy mrożone w puszce produkujemy jako jedyni w Polsce.

Jakie były proporcje produkowanych i rozlewanych przez Krynicę Vitamin napojów przed wprowadzeniem opłaty cukrowej, a jakie są obecnie?

Wprowadzenie opłaty cukrowej było szokiem rynkowym. W styczniu i lutym były zawirowania ze zmniejszeniem zamówień ze strony polskich kontrahentów, ale od marca sytuacja zaczęła się stabilizować. Patrząc na nasze dotychczasowe wyniki finansowe, opłata cukrowa nie miała znaczącego wpływu na nas, ale proszę pamiętać, że ponad połowę produkcji eksportujemy – od Australii, przez Ukrainę, Niemcy, po Stany Zjednoczone czy Chile.

Skoro o tym mowa - w jaki sposób odbywa się transport produktów np. do klienta amerykańskiego? Ceny frachtu mocno wzrosły, jak przekłada się to na opłacalność transoceanicznej współpracy?

Eksport zamorski to duże wyzwanie, szczególnie w dobie pandemii koronawirusa. Brakuje na rynku europejskim kontenerów, brakuje również miejsca na statkach po tym, jak wzrósł eksport z Europy do USA. Na Po dopłynięciu kontenerów do Stanów Zjednoczonych zdarzają się opóźnienia w rozładunkach, gdyż porty, szczególnie na zachodnim wybrzeżu są załadowane.

Wyzwań jest więcej, brakuje samochodów do transportu, wzrosły ceny usług, a także paliwa. Drastycznie rosną koszty pakowania produktów. Ceny palet wzrosły nawet o 300%, ale wzrosły również ceny folii i tektury. Miejmy nadzieję, że to tylko pocovidowe turbulencje…

W sklepach widać więcej napojów w puszkach 0,33 l, i jeszcze mniejszych opakowaniach. To trwały trend?

Odprowadzanie opłaty cukrowej wymusiło zmniejszanie opakowań – przede wszystkim w PET, ale też konsument wybierając napój coraz częściej zastanawia się, czy opakowanie nada się do recyklingu. I tu zdecydowanie wygrywa puszka aluminiowa. Jednak na zmniejszenie formatów ma też wpływ szybkie tempo życia – oczywiście z wyłączeniem lockdownów, a także sezonowość i duża dostępność sklepów typu convenience. Latem częściej sięgamy po napoje doraźnie, wybierając podręczne opakowania. My jednak gasimy pragnienie konsumentów w każdym formacie.

Poprzedni rok był dla Krynicy Vitamin bardzo udany, w I kwartale firma odnotowała wzrosty. Czy będzie dalsza rozbudowa mocy produkcyjnych?

Mocy produkcyjnych jako takich w tym roku nie, ale mamy ambitny plan inwestycyjny - planujemy wydać nawet do 38 mln zł. Główne inwestycje ulukujemy w Dziadkowskiem-Folwarku, niewielkiej wsi na południowym Podlasiu, w której znajduje się nasz zakład produkcyjny. Zaczęliśmy budowę hali do konfekcjonowania (ang. copacking) napojów o powierzchni 3 tys. mkw. Koszt tylko tej inwestycji to ok. 3-4 mln zł. Ponieważ działamy kompleksowo i dostarczamy gotowe rozwiązania do sklepów, sieci handlowe oczekują od nas, by na palecie napoje były pakowane w kilku smakach w jednej zgrzewce. Większość tych operacji wymaga dzisiaj ręcznego pakowania.

Inwestujemy również proekologicznie, w tym roku chcemy rozbudowywać naszą przyzakładową oczyszczalnię ścieków, koszt inwestycji to ok. 10 mln zł. Realizujemy szereg innych inwestycji, których celem jest odpowiedź na światowe trendy związane z gospodarką obiegu zamkniętego, obniżką śladu węglowego, większą automatyzacją i kontrolą procesów technologicznych i logistycznych. Rozpoczęliśmy także wdrożenie systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie logistyką i produkcją (WMS/MES/APS). Nieprzerwanie inwestujemy w modernizację i rozbudowę linii produkcyjnych oraz urządzeń do pakowania. Mamy ambitne plany inwestycyjne, których celem jest również budowa drugiej nogi biznesowej w oparciu o suplementy diety i kosmetyki, dlatego część środków inwestujemy w Niechcicach, gdzie mamy 15-hektarową działkę. Tam powstanie zakład produkcyjny dedykowany suplementom diety i kosmetykom.

W wielu branżach mówi się o podaży nienadążającej za popytem. Czy na rynku napojów da się zaobserwować takie zjawisko?

Niestety często, szczególnie w sezonie letnim, musimy odmawiać współpracy potencjalnym klientom.

Podsumowując - jakie trendy mogą w najbliższym czasie przejść na nasz rynek z rynków rozwiniętych?

Stany Zjednoczone są kopalnią trendów, więc liczymy, że napoje niskoalkoholowe typu hard seltzer zawojują rynek europejski. Amerykanie pokochali je za prosty skład i lekką formułę. Bazą alkoholową w tej grupie produktów są wsady na bazie słodu, wina, sfermentowanego cukru. Są lżejsze od intensywnego smaku i zapachu wódki, rumu czy ginu. Całość dopełniają owoce, czasem miód. Są niezwykle atrakcyjne – orzeźwiające i niskokaloryczne – opakowanie to często tylko 100 kalorii na puszkę napoju, zawartość cukru jest na niskim poziomie. Te napoje wpisują się też w trend dietetyczny w USA – ograniczania kaloryczności produktów spożywczych. Analizując tę kategorię, przygotowaliśmy 4 produkty typu hard seltzer, które oferujemy klientom. Pierwsze produkcje są za nami, cieszymy się z nich i wierzymy, że w 2021 roku udział tej kategorii znacznie zwiększy się. Hard seltzery już zaczynają się „rozpychać” w Wielkiej Brytanii.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.