Równi w Biznesie: kto najlepszy w małych sklepach

Tylko 15% dostawców ma dla małych sklepów równie dobre oferty, jak dla wielkich sieci. Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu sprawdzają w rankingu Równi w Biznesie, kto sprawiedliwie traktuje małe sklepy.

Analiza obejmuje aż 180 największych dostawców popularnych kategorii produktów żywnościowych oraz artykułów chemicznych i higienicznych. Za sprawiedliwego analitycy uznają tego producenta, który oferuje podobne warunki różnym rodzajom sklepów: porównywalne ceny, podobny zasięg, zbliżony poziom rozwoju sprzedaży we wszystkich kanałach i wszędzie takie same produkty.

– W okresie poddanym najnowszej ocenie, od kwietnia 2020 do marca 2021 roku, ze względu na ograniczenia w działalności gospodarczej i społeczną izolację wyraźnie wzrosło zainteresowanie konsumentów ofertą sklepów położonych najbliżej domu. Zdecydowana większość z nich to są właśnie sklepy niezależne, w których powinny być dostępne wszystkie najpopularniejsze produkty w atrakcyjnych cenach – mówi Dominik Kasperek, dyrektor działu zakupów centralnych Grupy Eurocash.

Liderzy równego traktowania

Okazuje się, że w lokalnych sklepach można było zrobić zakupy tańsze niż w dyskontach. Takie oferty zwykle pochodziły od mniejszych dostawców, ale zdarzało się, że też od takich rynkowych gigantów jak: Prymat, Nałęczów Zdrój, Mlekpol, Asahi, Pernod Ricard, Stock i Procter & Gamble. Czasami nazwy tych firm niewiele mówią konsumentom, ale kryją się za nimi najpopularniejsze marki produktów w Polsce. Wystarczy uświadomić sobie, że dzięki tym dostawcom z zakupów w lokalnych sklepach od kwietnia 2020 do marca 2021 roku najbardziej powinien być zadowolony konsument, który używa proszku do prania Ariel, płucze z Lenorem, kupuje podpaski Naturella, pije piwo Żubr, a jedzenie doprawia przyprawami Prymat. Jak ma ochotę na coś mocniejszego to sięga po wódkę Żołądkową albo po whisky Ballantines. Nawadnia się Cisowianką, a jeśli pije mleko, to Łaciate.

W sklepach lokalnych, ze względu na bardzo dobre oferty cenowe, warto też było szukać na półkach ketchupów i majonezów z Unilevera, makaronów Eko Mak Makarony Babuni, musztard Prymat, konserw rybnych Thai Union Group i Łosoś, napojów gazowanych Zbyszko, soków Victoria Cymes, warzyw konserwowych z Charsznickich Pól Natury, jogurtów i mleka Mlekovity, mlecznych deserów Bakomy, masła Sobik i Lumiko, dżemów Angel Camacho (Stovit), kaw Tchibo i Woseba, herbat Bifix Wojciech Piasecki, płatków śniadaniowych Maspex i Sante, ciastek Kopernik, papierów toaletowych Sofidel (Regina, Soft & Easy), środków do mycia naczyń Henkel (Pur, Somat) oraz past do zębów Unilever (Signal) i Procter & Gamble (Blendamed).

– Lista atrakcyjnych ofert największych dostawców FMCG w lokalnych sklepach wydłuża się z roku na rok, ale wyniki rankingu jednoznacznie pokazują, że większość dostawców nadal faworyzuje dyskonty i supermarkety – mówi Dominik Kasperek.

Niezależni mogą sprzedawać więcej

Lokalne sklepy, mimo że w wielu miejscach ustępują pod naporem dyskontów i sieciowych supermarketów wspieranych przez niektórych producentów, nadal przyczyniają się do wzrostów sprzedaży wielu kategorii produktowych. Z wyników w lokalnych sklepach może cieszyć się m.in. Werner & Mertz, który w badanym okresie zwiększył w lokalnych sklepach sprzedaż płynów do mycia naczyń Frosch aż o 51%. O 21% wzrosła też sprzedaż ketchupów Roleski, a o 18% warzyw Dawtona i wódek Polmos Bielsko-Biała. Vortumnus z kolei mógł pochwalić się 16% wzrostem na rynku dżemów.

Wzrosty od 1 do 14% odnotowali też niektórzy dostawcy: środków do prania, płynów do płukania tkanin, herbat, jogurtów, konserw rybnych, makaronów, masła, mleka, mlecznych deserów, śmietany, musztard, majonezów, napojów gazowanych, pralin, przypraw, whisky i piwa.

Kanał dotarcia do konsumentów

Liderami jeśli chodzi o wykorzystanie lokalnych sklepów jako kanału dotarcia do konsumentów są producenci piwa. Koncerny Asahi (Kompania Piwowarska) i Heineken (Grupa Żywiec) docierają do 95% takich sklepów. Taki sam zasięg dla swoich soków i napojów niegazowanych zbudował Maspex. Do ponad 80% sklepów niezależnych docierają: PepsiCo i Coca-Cola z napojami gazowanymi, Danone z wodą mineralną, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych z produktami higieny kobiecej, PepsiCo (Frito-Lay) z chipsami, Mondelez International z czekoladami i ciastkami oraz Nestle z kawami. Szeroki zasięg nie zawsze oznacza atrakcyjną ofertę produktową, ale przynajmniej za dystrybucję wspomniani producenci dostali najwięcej punktów w rankingu.

– W każdej kategorii produktowej są wielcy dostawcy, którzy tak samo traktują klientów wszystkich sklepów. To oni zajmują najwyższe miejsca w rankingu. Pozostali nie chcą mieć lub na razie nie mają pomysłu na to, jak wykorzystać potencjał niezależnego handlu, który w tak rozbudowanej formie jak w Polsce nie istnieje w żadnym innym europejskim kraju – podsumowuje Dominik Kasperek.

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami.

Według NielsenIQ w Polsce działa 85 tysięcy niezależnych sklepów spożywczych, które tworzą największy kanał dystrybucji w Polsce – są to duże, średnie i małe sklepy spożywcze o powierzchni do 300 mkw., z wykluczeniem dyskontów, z uwzględnieniem sieci chemiczno-kosmetycznych sprzedających produkty spożywcze; kioski, sklepy na stacjach paliw oraz winno-cukiernicze.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.