Amazon dystansuje rywali: jest wart ponad 600 miliardów euro!

Według dorocznego zestawienia najbardziej wartościowych marek świata BrandZ, Amazon umocnił się pozycji numer jeden. Jest wyceniany ponad trzy razy wyżej niż drugi w kolejności Alibaba.

W rankingu 100 najcenniejszych marek BrandZ Amazon nie tylko utrzymał pierwsze miejsce (po raz trzeci z rzędu), ale też w ciągu roku urósł mocniej niż większość konkurentów. Po raz pierwszy też jego wartość przekroczyła granicę pół biliona dolarów.

Internetowy gigant zdołał zwiększyć wartość swojej marki o pełne 64% w porównaniu z poprzednim rokiem. Obecnie sięga ona 683,9 miliarda dolarów amerykańskich. To pierwszy raz, kiedy Amazon przekroczył próg pół biliona dolarów. Drugie miejsce Apple również przekroczyło ten próg z wartością marki 612,0 mld dol. (+74%). Za nimi są Google (458,0 dol., +42%) i Microsoft (410,3 dol., +26%), które zamieniły się miejscami w porównaniu z poprzednim rokiem.

Mimo – a może właśnie z powodu – koronawirusa, wymienione w rankingu marki osiągnęły rekordowy wzrost.  Wszystkie znajdujące się na liście marki są warte 7,1 biliona dol., o 42% więcej niż w ubiegłorocznym zestawieniu. To to tyle, ile łącznie wynosi produkt krajowy brutto Niemiec i Francji. Dla porównania, PKB Polski to ok. 2,3 biliona złotych, czyli ok. 600 miliardów dol.

- W 2020 roku segment e-commerce zwiększył swój udział w globalnej sprzedaży z 12 do 15% - mówi cytowany przez Lebensmittel Zeitung Christoph Prox, który odpowiada za obszar marki w Kantar Niemcy. - To był dobry rok dla marek zaangażowanych w tę branżę – od sprzedawców detalicznych po kurierów, takich jak DHL.

20 największych e-detalistów zdołało zwiększyć wartość swojej marki średnio o 48%. Chiński gigant e-commerce Alibaba (7. miejsce w rankingu 100 najlepszych, 2. wśród detalistów) umocnił swoją pozycję drugiej najcenniejszej marki detalicznej po wzroście o 29%. Chińska internetowa platforma handlowa Pinduoduo jest najszybciej rozwijającą się marką w tym segmencie (+131%), zaś JD, siódme w branży, wzrosło o 75%.

Według Kantara giganci handlu elektronicznego nie są jedynymi zwycięzcami, np. wartość marki Home Depot wzrosła o 22% dzięki wzrostowi sprzedaży online o 86%. Walmart zdołał zwiększyć wartość marki o 30%. Ogólnie rzecz biorąc, kategoria detaliczna jest zdominowana przez marki z USA - łącznie 12 z 20 najlepszych to marki amerykańskie.

Natomiast w przypadku dwóch najcenniejszych niemieckich marek detalicznych, Aldiego i Lidla, to spadły one odpowiednio o dwa i trzy miejsca, pomimo wzrostu w porównaniu z rankingiem z poprzedniego roku. Aldi zajmuje dziesiąte miejsce z wartością marki 17,7 mld dol. (+11%). Lidl spadł natomiast na 15. miejsce z wartością marki 11,7 mld USD (+20%).

Wśród wszystkich marek, nie tylko handlowych, Aldi nie załapał się do pierwszej setki, choć rok temu był 84. 

Najcenniejsze procenty

Pandemii skutecznie oparła się także kategoria alkoholi, rosnąc o 49%, podczas gdy żywność i napoje bezalkoholowe umocniły się średnio tylko o 12%. Najcenniejszą marką alkoholi na świecie jest chińska wódka baijiu - Moutai, która podwoiła swoją wartość w porównaniu z 2020 r. do 109,3 mld dol. i jest teraz czterokrotnie cenniejsza od drugiego Budweisera (25,5 mld dol.) Czwarte miejsce zajmuje Heineken, który z wyjątkiem lidera najmocniej zwiększył swoją wartość (+16%).

W kategorii produktów spożywczych innych niż alkohole palma pierwszeństwa należy do Coca-Coli. Została ona wyceniona na 87,6 mld dolarów (o 4% wyżej niż przed rokiem), co daje jej 16. miejsce w top 100. Jest to jedyny przedstawiciel branży spożywczej, który "załapał się" do pierwszej setki.

Oprócz Red Bulla o wartości 14,9 miliarda dol. (+17%), w pierwszej 20 sektora FMCG z Europy są jeszcze trzy szwajcarskie marki Nespresso, Nescafé i Lindt, włoska marka Kinder oraz brytyjski Lipton.

Kosmetyczne zmiany

Z marek pielęgnacyjnych za najcenniejszą uznana została L'Oréal Paris (31,3 mld dol., wzrost o 30%). Drugie miejsce przypadło Pampersowi (19,6 mld dol.), a kosmetyczne podium zamyka Colgate (18,9 mld dol.). Największy skok odnotowała szósta w zestawieniu marka Estée Lauder (+38%).

W swoim corocznym badaniu wartości marki BrandZ Kantar określa wartość największych światowych marek, wykorzystując połączenie analizy wskaźników finansowych i ankiety przeprowadzonej wśród 4 milionów konsumentów na całym świecie.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.