M/platform: sklepy tradycyjne poradziły sobie w maju

Maj odwrócił trend spadkowy obserwowany w handlu tradycyjnym od lutego bieżącego roku. Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży - w ujęciu rok do roku - kanał ten odnotował niewielki wzrost, +0,7% w stosunku do maja 2020. Wzrosła też liczba transakcji, o 5,3% - wynika z danych M/platform.

Rok 2021, czyli drugi rok pandemii COVID-19, rozpoczął się od nieco wyższej niż rok wcześniej wartości sprzedaży generowanej przez sklepy tradycyjne. W styczniu dynamika wartości sprzedaży wyniosła 2,1%, przy czym za wzrostem tym stały znacznie większe koszyki zakupowe (wzrost o 22,6%), podczas gdy liczba wizyt w sklepach była wyraźnie niższa (spadek o 16,8%).

Kolejne miesiące charakteryzowała jednak tendencja spadkowa. W lutym, marcu oraz kwietniu obroty w handlu tradycyjnym były od 3,8% do 5,6% niższe niż w analogicznych miesiącach rok wcześniej. Według ekspertów nie ma w tym jednak nic zaskakującego, biorąc pod uwagę, jak kształtowały się nasze zupełnie inne niż wcześniej zwyczaje zakupowe w pierwszych tygodniach pandemii.

Teraz, po kilku miesiącach spadków wartości sprzedaży, sytuacja w sklepach tradycyjnych zaczęła się jednak odwracać. W maju 2021 r. obroty w tym kanale sprzedaży po raz pierwszy od trzech miesięcy nie odnotowały spadku, a niewielki wzrost, który wyniósł 0,7%. Tendencja wzrostowa była konsekwencją większej liczby transakcji, jakie miały miejsce w tym kanale sprzedaży, bowiem w porównaniu do maja 2020, było ich więcej o 5,3%.

Jednocześnie – zgodnie z przewidywaniami – zmalała wartość naszego koszyka zakupowego (spadek o 4,4%), gdyż z uwagi na większą swobodę w robieniu częstszych zakupów w naszych sąsiedzkich sklepach klienci nie mieli potrzeby gromadzenia większych zapasów, jak miało to miejsce w roku ubiegłym. W maju br. średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł.

Kategoriami charakteryzującymi się w ubiegłym miesiącu dalszymi spadkami sprzedaży w sklepach tradycyjnych były dwie bardzo istotne dla tego kanału kategorie: piwa oraz wódki, które odnotowały odpowiednio spadki o 10,4% oraz 8,7% w stosunku do maja 2020. Podobnie jak w poprzednich miesiącach bieżącego roku, wydaliśmy łącznie mniej także na nabiał (spadek o 9,0%) oraz słodycze (spadek o 12,0%).

Warto jednak zwrócić uwagę na kategorie, które przyczyniły się do odwrócenia trendu spadkowego na poziomie całkowitych obrotów w handlu tradycyjnym. Dwiema kategoriami, które z uwagi na swoje miejsca w rankingu przyczyniły się do odwrócenia trendu w największym stopniu, były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5% rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9%.

- Wśród kategorii rosnących z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym znalazły się także mrożonki uwzględniające kategorię lodów (wzrost o 2,6%) czy gotowe posiłki (wzrost o 2,3) – podsumowuje badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji.

Analiza została przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3890 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

 

Katarzyna Pierzchała 4544 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.