Polacy wyszli z domów i poszli do ... hipermarketów

Masowe szczepienia i znoszenie kolejnych obostrzeń uwolniły przedpandemiczne przyzwyczajenia Polaków. Alior Bank sprawdził za co najczęściej płacili kartą klienci tego banku w ostatnim czasie.

Autorem komentarza jest Michał Ignaczewski, specjalista ds. walutowych platform transakcyjnych w Alior Banku

Od połowy kwietnia można zaobserwować, rosnącą liczbę transakcji kartą wielowalutową w branży turystycznej. Z pewnością wpłynęły na to zapowiedź, a następnie samo otwarcie hoteli i lokali gastronomicznych, jak i stopniowe znoszenie innych obostrzeń. Największy wzrost transakcji wśród klientów Kantoru Walutowego Alior Banku odnotowały tanie linie lotnicze. Wśród jednego z liderów niskokosztowych przewozów, było ich ponad 66% więcej w okresie od połowy kwietnia do połowy maja, niż w analogicznych okresie miesiąc wcześniej. W analizowanym czasie istotną różnicę odnotowano także w płatnościach w serwisach oferujących noclegi. Dwie najpopularniejsze platformy osiągnęły wzrost transakcyjności o ponad 30%.

Należy zakładać, że to dopiero początek ożywienia w turystyce, zwłaszcza, że program masowych szczepień nabrał rozpędu, dzięki czemu coraz więcej państw otwiera granice. Nie jest też wykluczone, że wprowadzenie na szeroką skalę tzw. paszportów covidowych pozwoli na swobodne poruszanie się po Unii Europejskiej. To także zachęci do podróży.

Swobodne zakupy w sklepach

Dużym powodzeniem w analizowanym okresie cieszyły się zakupy stacjonarne w hipermarketach. Wśród pięciu analizowanych sieci handlowych, klienci Kantoru Walutowego Alior Banku, zrealizowali średnio o ponad 20% operacji więcej niż jeszcze na przełomie marca i kwietnia. Analizując wyniki można wywnioskować, że Polacy przestali robić hurtowe zakupy na czas pandemii. Wielu z nas wróciło do starych przyzwyczajeń. Zapasy żywności systematycznie uzupełniamy, według potrzeb, odwiedzamy ulubione markety spożywcze częściej, ale dokonując mniejszych zakupów.

Życie poza domem

Otwarcie kolejnych branż, nie tylko turystycznej, ale chociażby sportowej, zachęciło Polaków do większej aktywności poza domem. Nie ma dziś śladu po ogromnym boomie, jaki obserwowaliśmy w pierwszych miesiącach pandemii na usługi streamingowe, platformy VOD oraz gry. W analizowanym okresie nastąpił ponad 30-proc. spadek transakcji w sektorze dystrybucji gier wideo. Natomiast jedna z najpopularniejszych, globalnych platform VOD odnotowała zaledwie 1,3-proc. wzrostu.

Analizowane dane jasno dowodzą, że polscy konsumenci wracają do przedpandemicznych przyzwyczajeń. Zaczynają żyć tak, jak przed izolacją, a szczególnym zainteresowaniem cieszy się tak bardzo poszkodowana przez pandemię branża turystyczna.

Dane zostały opracowane na podstawie transakcji kartą wielowalutowa wydawaną do rachunków w Kantorze Walutowym Alior Banku.



 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.