Lidl i Kaufland rezygnują z czarnego plastiku

Firmy postawiły sobie za cel wyeliminowanie czarnego plastiku z opakowań marek własnych do końca 2021 r., a tym samym znaczne zwiększenie możliwości recyklingu swoich opakowań.

Sieć zamierza do końca 2025 r. wykorzystywać w plastikowych opakowaniach marek własnych średnio 20% recyklatu. Ponadto Kaufland postawił sobie za cel wyeliminowanie czarnego plastiku z opakowań marek własnych do końca 2021 r., co znacznie zwiększy możliwość ich recyklingu.

Kolor czarny utrudnia mechaniczną segregację odpadów, ponieważ pigment odpowiedzialny za tę barwę absorbuje światło podczerwone wykorzystywane podczas sortowania. W efekcie maszyny segregujące nie rozróżniają czarnego pigmentu, przez co do odpadów zmieszanych trafiają tony tworzyw sztucznych. Wyeliminowanie tego koloru z opakowań znacząco wspiera więc proces recyklingu. Z tego względu sieci Lidl i Kaufland postanowiły rozbudować swoje strategie, aby nie tylko ograniczać zużycie tworzyw sztucznych, ale także ułatwiać ich ponowne wykorzystanie.

- Poza unikaniem stosowania i redukcją plastiku, wyeliminowanie czarnego plastiku zwiększy nasze możliwości recyklingu. Co więcej, wykorzystanie recyklatów jest jasnym sygnałem dla rynku, że poważnie podchodzimy do gospodarki o obiegu zamkniętym – uważa Piotr Rogowski, członek zarządu ds. zakupów, Lidl Polska.

Firma podjęła już kilka inicjatyw mających na celu redukcję plastiku, np.: już w 2019 r., czyli dwa lata wcześniej niż było to wymagane przez ustawodawcę, zrezygnowała z jednorazowych naczyń plastikowych. Co więcej, wszystkie oferowane przez Lidl torby plastikowe są wielokrotnego użytku i są wykonane w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadają się do recyklingu (zachowanie najwyższych standardów produkcji toreb potwierdza certyfikat Blue Angel).

Sieć wprowadziła ponadto do oferty woreczki wielokrotnego użytku na świeże owoce i warzywa, a bio owoce i warzywa znakowane są naturalnym światłem, dzięki czemu nie są oferowane w opakowaniach (informacje o tym, że są to owoce i warzywa bio są bezpośrednio na skórce).

Lidl wykorzystuje też plastik z recyklingu – dotychczas w ofercie dostępne były m.in. artykuły gospodarstwa domowego stworzone w co najmniej w 95% z tworzyw pochodzących z recyklingu, a w 2020 roku premierę miała linia obuwia – Crivit Ocean Bound Plastic, do produkcji której również wykorzystano recyklingowany plastik. Kolejna inicjatywa to detergent marki własnej W5, w formie rozpuszczalnych tabletek, dzięki któremu możemy zminimalizować produkcję niepotrzebnego plastiku.

Ponadto Lidl Polska zapowiedział już w 2018 roku, że zredukuje własne wykorzystanie plastiku o 20% do 2025 roku i sprawi, że 100% opakowań marki własnej będzie można w maksymalnym stopniu poddać recyklingowi.

Kaufland z kolei wyeliminował już kolor czarny w środkach do udrażniania rur, a także środkach piorących marki K-Classic. Czarne tacki, w których dotychczas były pakowane produkty wegańskie i wegetariańskie marki K-take it veggie, zastąpiono tworzywem przeźroczystym.

Poza eliminacją koloru czarnego Kaufland sukcesywnie wykorzystuje recyklat. Przykładem tego jest butelka płynu do czyszczenia szyb K-Classic wykonana w 60% z przetworzonego tworzywa. Również wśród toreb wielokrotnego użytku, którymi sieć zastąpiła jednorazowe foliówki z plastiku, można znaleźć zamiennik z certyfikatem Blue Angel wykonany w 80% z recyklatu i nadający się do ponownego przetworzenia. Zielone skrzynki EPS, które Kaufland używa do transportu i sprzedaży owoców oraz warzyw, również można poddać recyklingowi. Za stosowanie tego przyjaznego dla środowiska nośnika sieć została właśnie wyróżniona Złotym Listkiem CSR.

- Już przed trzema laty w ramach strategii REset Plastic Grupy Schwarz zobowiązaliśmy się do 2025 r. ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych o 20% oraz do tego, by 100% opakowań marek własnych w jak największym stopniu nadawało się do recyklingu. Definiując kolejne cele, pokazujemy, że poważnie i konsekwentnie podchodzimy do wyzwania, jakim jest budowa gospodarki o obiegu zamkniętym – mówi Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska.

Poprzez te proekologiczne działania Lidl i Kaufland wpisują się strategię REset Plastic Grupy Schwarz, do której należą. Celem strategii jest zmniejszenie zużycia plastiku i pomoc w zamknięciu obiegów na wszystkich rynkach, na których działa Grupa.

 

Katarzyna Pierzchała 4544 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.