Wody mineralne, ryż i pieczywo to liderzy drożyzny

Wiemy już, jakie produkty podrożały najmocniej między styczniem a majem. Najszybciej w górę pięły się ceny wody mineralnej i źródlanej.

Główny Urząd Statystyczny obniżył trochę swój szybki odczyt inflacji za maj z 1 czerwca: zamiast o 4,8%, średnie ceny towarów i usług wzrosły w ubiegłym miesiącu o 4,7% w ujęciu rocznym. W stosunku do kwietnia wzrost wyniósł 0,3% i jest identyczny poziom jak ten sprzed dwóch tygodni.

Nie zmienił się także wskaźnik obliczony dla żywności i napojów bezalkoholowych, który wyniósł 1,7% rdr. Sama żywność podrożała o 1,3% i już z porównania tych dwóch wartości widać, że zdecydowanie mocniej szły w górę średnie ceny napojów bezalkoholowych. W maju były one średnio droższe o 5,9% niż rok wcześniej, przy czym spośród kategorii wymienianych przez GUS najmocniej podrożały wody mineralne i źródlane (o 7,7%), soki owocowe i warzywne (o 2,6%) oraz kakao i czekolada w proszku (o 1,8%). Urząd nie wyróżnia jednak napojów owocowych i warzywnych oraz gazowanych, ani energetyków, czyli wszystkich grup objętych podatkiem cukrowym.

Wzrost cen wody to prawdopodobnie próba przerzucenia przez producentów części kosztów związanych z opłatą cukrową na asortyment nim nieobjęty; soki owocowe i warzywne i tak miały już dość wysoką cenę, a wrażliwy cenowo polski konsument mógłby nie zaakceptować ceny podniesionej proporcjonalnie do całkowitych kosztów. W stosunku do grudnia ceny wód były w maju wyższe o 7,4%.

Jednak w samym maju najmocniej rok do roku z artykułów spożywczych zdrożało mięso drobiowe (o 18,5%) oraz pieczywo (o 5,7%). W ciągu pięciu miesięcy roku na podium oprócz wód znalazły się ryż i także pieczywo.

Tańsze niż rok wcześniej, biorąc pod uwagę okres pięciu miesięcy, były: wieprzowina (-10,5%), masło (o 2,7%), warzywa (-1,2%), kawa i herbata (odpowiednio o 0,3% i 1,3%) oraz wędliny (o 0,2%). 

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.