Największe innowacje FMCG wg NielsenIQ [LISTA]

Kto wprowadził najlepiej sprzedającą się nowość alkoholową, a kto przekąskową? Oto oni, najwięksi innowatorzy zeszłego, pandemicznego, roku.

Polacy na tle innych narodów szczególnie lubią nowinki. Pandemia tego nie zmieniła - opowiada nam wywiadzie Grzegorz Olkusznik, dyrektor, BASES, Nielsen IQ, który można przeczytać tutaj. Jak wybrano największych innowatorów?

Ranking najlepszych innowacji w Polsce jest niezależnym przedsięwzięciem firmy NielsenIQ Polska. Uczestnictwo w nim jest bezpłatne i żaden z nagrodzonych producentów nie miał wpływu na jego kształt. Wyboru najlepszych nowości dokonano w oparciu o dwa równoważne kryteria: wartości sprzedaży innowacji wprowadzonych na rynek i oceny konsumenckiej najlepiej sprzedających się innowacji pod kątem unikatowości i relewantności w badaniu BASES Quick Screen.

CZĘŚĆ SPRZEDAŻOWA: W  pierwszym kroku przeanalizowano innowacje wprowadzone na polski rynek w 2020 r. pod kątem wygenerowanej przez nie wartości sprzedaży. W analizie uwzględniono wszystkie nowości dostępne w sklepach detalicznych w monitorowanych przez NielsenIQ kategoriach, wykluczając modyfikacje produktów istniejących już wcześniej, dla których zmianie uległa jedynie wielkość lub typ opakowania (zwiększona/zmniejszona gramatura, wariant promocyjny itp). Z analizy wyłączono również marki własne sieci detalicznych. Nowości podzielono na 15 makrokategorii spożywczych i chemicznych zgodnie z definicjami stosowanymi przez NielsenIQ w Polsce. Następnie dla każdej z inicjatyw wyliczona została średnia miesięczna wartość sprzedaży dla tych okresów, w których produkt był dostępny na rynku. Dla przykładu: dla innowacji wprowadzonej w  sierpniu 2020 r. i  obecnej na rynku przez 5 miesięcy jej całkowitą sprzedaż wartościową za 2020 podzielono przez 5, aby otrzymać średnią miesięczną. Dzięki takiemu podejściu można porównać wartość sprzedaży pomiędzy różnymi produktami niezależnie od momentu ich wprowadzenia na rynek. Z każdej z 15 makrokategorii wybrano 2 lub 3 nowości o najwyższej średniej miesięcznej wartości sprzedaży. Czterdzieści tak wytypowanych produktów wzięło udział w badaniu konsumenckim, którego wyniki są drugim kryterium końcowego rankingu innowacji.

CZĘŚĆ KONSUMENCKA: Część konsumencką przeprowadzono z wykorzystaniem metodologii Bases Quick Screen. W ramach badania realizowanego online (N=600) konsumenci oceniali nowości pod kątem dwóch czynników: ich unikatowości oraz relewantności, czyli zdolności do zaspokojenia potrzeb. Z doświadczenia BASES wiadomo, że są to kluczowe wskaźniki służące do przewidywania długofalowego sukcesu rynkowego nowych produktów. Łączną notę oceny konsumenckiej wyliczono w oparciu o średnią sumę obu czynników (z 35- proc. wagą unikatowości i 65-proc. wagą zdolności do zaspokajania potrzeb). Końcowy ranking najlepszych nowości w  poszczególnych makro kategoriach ustalono poprzez zsumowanie pozycji danego produktu w  części sprzedażowej oraz konsumenckiej.

A zatem, oto zwycięzcy!

 Cały raport można pobrać tu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.