Lidl przepycha się do czołówki

Choć Tesco dobrze sobie radzi na rodzimym rynku, ekspansja zagraniczna detaliście nie wyszła. Brytyjski lider jest obecny już tylko w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji. Nawet tam jednak oddaje pola rywalom.

Niemiecki Lidl wyrasta na lidera węgierskiego rynku - pisze Sebastian Rennack w Lebensmittel Zeitung. Według szacunków lokalnego czasopisma handlowego Trade Magazin należący do grupy Schwarz dyskont zdołał zwiększyć sprzedaż brutto w minionym roku podatkowym 2020/21 (zakończonym w lutym) o ponad 20%, do równowartości około 2,3 miliarda euro.

Z kolei dotychczasowy lider branży Tesco odnotował najniższy wzrost wśród branżowych gigantów. Według najnowszego rankingu, brytyjski detalista osiągnął sprzedaż na poziomie 2 mld euro, przy wzroście o zaledwie 0,2%. Dwa pozostałe niemieckie dyskonty, Aldi i Penny również mogą koronawirusowy rok zaliczyć do udanych. Przy stopach wzrostu odpowiednio 19% i 14,1% oni również osiągnęli dwucyfrowy wzrost. GfK szacuje udział kanału dyskontowego w węgierskim handlu żywnością na 30%, z czego połowa to udziały Lidla.

Według ankiety przeprowadzonej przez analityka rynku Pulzusa Kutató, Lidl jest na Węgrzech najpopularniejszym sprzedawcą, a na kolejnych miejscach plasują się Spar Austria i Penny. Spar Austria i francuska grupa Auchan zwiększyły w ubiegłym roku obroty odpowiednio o 8,7% i 7,0%.

Z rozmów LZ wynika, że rozwój ten jest efektem m.in. rozszerzenia standardowego asortymentu i atrakcyjnych ofert specjalnych.

Z drugiej strony Tesco od dłuższego czasu zmniejsza swoje placówki w całym kraju, ograniczając w ten sposób również asortyment produktów. Brytyjczycy działają też znacznie ostrożniej niż w poprzednich latach.

Także inne sieci, takie jak CBA, Coop i Real Hungaria, podobnie jak Tesco, zwiększyły sprzedaż tylko nieznacznie, głównie z powodu kurczenia się sieci oddziałów. Sklepy tradycyjne, w dużej mierze zlokalizowane na terenach wiejskich, są coraz częściej wypierane z rynku przez zagraniczne sieci. Również w Rumunii Lidl wyprzedził dotychczasowego lidera rynku, którym był Kaufland, również należący do Grupy Schwarz. Ale tylko o włos. Według oficjalnych danych bilansowych rumuńskiego ministerstwa finansów, Lidl osiągnął w minionym roku obrotowym równowartość 2,658 miliarda euro sprzedaży netto i tym samym wyprzedza swoją siostrzaną spółkę tylko o 5 milionów.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.