Moja Gazetka: króluje Biedronka, przyciąga Dino

Dino, Carrefour, Polomarket oraz Stokrotka - gazetki tych sieci notują największy wzrost zainteresowania klientów. Królowa pozostaje jedna - Biedronka. Są też sieci, których gazetki przyciągają mniej niż w latach ubiegłych.

Jak wynika z najnowszego raportu Moja Gazetka na temat preferencji zakupowych Polaków w 2020 r. w kategorii sklepów spożywczych – podobnie jak rok temu – króluje Biedronka, która jest ulubionym sklepem 94,3% badanych. Zaraz za nią plasują się Lidl (72,6%), Kaufland (41,6%), Dino (27,9%), Auchan (24,5%) i Netto (23,7%). Z pierwszej szóstki zniknęły Carrefour i Żabka.

Jeśli chodzi o wzrosty i spadki zainteresowania (mierzone liczbą wejść do gazetek) gazetkami poszczególnych sieci, to największe sieci spożywcze umocniły swoją pozycję – Biedronka +36%, Lidl +31%, Kaufland +11%, Netto +29%.

Bardzo duży wzrost zanotowała sieć Carrefour +41%, jeszcze większy: Dino +98%, Polomarket +62% oraz Stokrotka +56,2%.

Prawie 20-proc. spadek zainteresowania zanotowano natomiast w przypadku gazetek sieci Auchan.

E-zakupy niekoniecznie

Mimo, że tyle mówi się o wzroście popularności spożywczych e-zakupów, to z badania Moja Gazetka wynika, że tylko 4,7% użytkowników aplikacji korzysta z zakupów spożywczych online z dostawą lub odbiorem osobistym.

41,5% respondentów przyznało, że ma dostęp do e-zakupów, ale z nich nie korzysta. 21,6% nie ma do nich dostępu, ale ich nie potrzebuje. Z kolei 16% nie ma takiej możliwości, a chciałoby ją mieć. 43,12% tych osób mieszka w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. Największą dostępność do zakupów z dowozem lub z odbiorem mają mieszkańcy miast powyżej 500 tys. – 75%, a najmniejszą mieszkańcy miejscowości poniżej 10 tys. – 27%.

Skąd taki dystans do zakupów przez internet? Wygląda na to, że Polacy wciąż lubią robić zakupy stacjonarnie. W odpowiedzi na pytanie "Jak często robisz zakupy?" 42,9% respondentów zadeklarowało, że "niemal codziennie". Niewiele mniej, bo 41,5%, wskazało odpowiedź „raz w tygodniu”. Tylko 1,5% wychodzi do sklepu nawet kilka razy w ciągu dnia. W porównaniu do 2018 r. wyraźnie widać spadek częstotliwości dokonywania zakupów. Wówczas o 10,4% więcej użytkowników, a więc 53% zadeklarowało, że robi zakupy niemal codziennie. 28,3% badanych robiło zakupy raz w tygodniu, a 2,8% wychodziło do sklepu kilka razy w ciągu dnia.

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowana większość ankietowanych użytkowników Mojej Gazetki sprawdza oferty sklepów zawsze lub prawie zawsze – robi to aż 47,4% z nich. Drugą pod względem popularności odpowiedzią było stwierdzenie „często” – 37,7%.

Można więc śmiało powiedzieć, że 85,1% badanych regularnie przegląda gazetki promocyjne w aplikacji. Ta liczba prawie nie zmieniła się od zeszłego roku, kiedy podobną deklarację złożyło 84% badanych.

Aż 61,9% ankietowanych przegląda nowe gazetki, gdy tylko się pojawią. Łącznie 26,3% robi to dzień lub kilka dni przed zakupami. Pozostali ankietowani nie zapoznają się z ofertą w gazetce z dużym wyprzedzeniem – robią to w dzień zakupów, bezpośrednio przed wyjściem do sklepu, a nawet już w czasie zakupów. I na koniec, jeszcze jedna ważna z punktu widzenia sklepów informacja -  dla 27,3% przeglądanie gazetki zawsze lub prawie zawsze kończy się wyjściem do sklepu. 56,4% przyznaje, że taka prawidłowość zachodzi często, a 15,9%, że czasami. Tylko 0,4% respondentów twierdzi, że przeglądanie gazetki nigdy nie skutkuje zakupami.

Moja Gazetka to polska aplikacja do przeglądania gazetek promocyjnych. W jej bazie znajduje się ponad 100 sklepów z 15 kategorii, ma ponad 2 mln instalacji. Ankieta na podstawie której przygotowano powyższe opracowanie była dostępna w aplikacji Moja Gazetka w dniach 6-13 kwietnia 2021. Wzięło w niej udział 4294 użytkowników aplikacji.

Ilona Mrozowska 4143 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.