Euro 2020 na talerzu

Za nami pierwsze piłkarskie emocje. Jednak Biało-Czerwoni swój mecz rozegrają dopiero w poniedziałek 14 czerwca o 18.00. Co będą jeść i popijać podczas kibicowania?

48% oglądających mecze nie wyobraża sobie tej czynności bez podjadania, zaś 90% sięga w tym czasie po przekąski. Z dań na ciepło zamawianych z dowozem najczęściej wybieramy pizzę (52%), frytki (28%), kebab (27%) lub burgera (21%). Taj wynika z raportu „Jedzenie a piłkarskie emocje” przygotowanego na zlecenie Pyszne.pl*, oficjalnego partnera tegorocznego wydarzenia.

Ulubionym momentem na konsumpcję jest dla co drugiej osoby początek i pierwsza połowa spotkania dwóch reprezentacji. Ze względu na wygodę, potrzebę zrelaksowania się i skupienia na meczu oraz chęć spróbowania z tej okazji czegoś specjalnego, co czwarty z nas planuje zamówić na mecz jedzenie z dowozem.

A co konkretnie?

Z kibicowaniem piłkarzom niezmiennie kojarzą się słone przekąski oraz napoje, w tym głównie piwo. Fani rozgrywek sięgają jednak także po słodkie co nieco czy napoje gazowane. Przyznać trzeba, że od czasu poprzednich mistrzostw Europy z 2016 r., a nawet rozegranego dwa lata później mundialu, asortyment zarówno przekąsek, jak i napojów przeszedł wiele zmian.

Przede wszystkim zmieniła się struktura tych kategorii. Powstało wiele nowych produktów, wśród których wybijają się piwa bezalkoholowe oraz kraftowe i specjalności - jedne i drugie zdobywają udziały rynkowe, głównie kosztem piw mocnych, z segmentu ekonomicznego oraz najpopularniejszych ciągle lagerów. Rozrosła się kategoria radlerów, a producenci dbają o to, by coś dla siebie mogli znaleźć amatorzy zarówno lekkich napojów alkoholowych, jak i zwolennicy napitków bez procentów. Piwowarzy po słabszym 2020 r. liczą obecnie na dobry rok.

Zmiany zaszły także w napojach bezalkoholowych, gdyż od stycznia obowiązuje tzw. podatek cukrowy. W związku z tym pojawiło się wiele nowych produktów: mniejsze pojemności - żeby cena jednostkowa była niższa, nowe warianty bezcukrowe, a także napoje na bazie wody, aromatyzowane, ale niesłodzone, bądź też napoje słodzone naturalnym sokiem. Spory wybór mają dla siebie także amatorzy kaw mrożonych, kategorii, która parę lat temu niemal nie istniała.

Przekąski na zdrowie

Zarówno słodkie, jak i słone przekąski to jedna z najczęściej kupowanych kategorii w sklepach. W ostatnich latach karierę zrobiły jako słodka przekąska bakalie, produkowane specjalnie w postaci różnorodnych mieszanek, a także suszone chipsy owocowe i warzywne. Warto też wspomnieć o kolejnym trendzie w przekąskach, idealnie wpisującym się we wspólne kibicowanie w domu podczas letnich dni - to multipaki lodów impulsowych, których popularność mocno wzrosła podczas lockdownów i wcale nie maleje.

W przypadku tradycyjnych przekąsek słonych dominują chipsy, które odpowiadają za połowę wartości całej kategorii w sklepach małoformatowych. Najpopularniejszymi wariantami są tu niezmiennie chipsy solone, paprykowe i o smaku zielonej cebulki, co nie oznacza, że w kategorii nic się nie dzieje. Pojawiły się bowiem chipsy o mniejszej zawartości tłuszczu, pieczone w piecu. Kolejne miejsca należą do chrupek (19%) oraz paluszków (8-10%). Jak zauważa CMR, w ubiegłym roku najmocniej, bo o 20% wzrosła sprzedaż popcornu. Obserwacje potwierdzają producenci, np. firma Helio, która oferuje - poza bakaliami i masami do ciast - także popcorn do mikrofalówki. Zjawisko to można wytłumaczyć dłuższym przesiadywaniem w domu podczas pandemii i zamkniętymi kinami.

Zupełnie nową kategorię - pomijając kabanosy - stanowią przekąski mięsne, takie jak kawałki suszonej wołowiny, chipsy z salami lub suchej kiełbasy. Co więcej, producenci mięsa zaczęli oferować także kabanosy roślinne dla wegan.

Jak się pokazać?

Euro 2020 to dla producentów doskonała okazja do zareklamowania się. Spośród globalnych firm FMCG oficjalnymi partnerami obecnych mistrzostw są Coca-Cola, Heineken oraz Pyszne.pl i reklamy marek tych firm na pewno zobaczymy na stadionach i w pasmach reklamowych.
 
Firma Sokołów przygotowała natomiast specjalną akcję promocyjną pod hasłem „Kibicuj z Sokołowem!”.
 
Akcje związane z turniejem organizują także sieci handlowe. Biedronka np. uruchomiła specjalną stronę Strefa Kibica, gdzie będzie można znaleźć aktualne informacje o wynikach rozgrywek, link do zakupów przez aplikację Glovo i specjalną ofertę dla fanów. Lidl wypuścił do sprzedaży specjalną kolekcję odzieży sygnowanej przez UEFA.
 
Orły na mistrzostwach - oczekiwania
 
Według badania dla Pyszne.pl ponad 90% Polaków zamierza oglądać wszystkie lub wybrane mecze w domu, a zaledwie 8% spędzi te chwile w pojedynkę. W tym roku niektórzy zdecydują się ograniczyć spontaniczne spotkania z innymi kibicami w barach i na ulicach. Nie oznacza to jednak, że zamierzamy całkowicie zrezygnować z ulubionych tradycji, a jedynie dostosować je do obecnych realiów, zapraszając do domu oraz odwiedzając rodzinę i przyjaciół.

Jeśli chodzi o wyniki piłkarskich starć, ankietowanie przez Research Partner w dniach 4-7 czerwca br. nie wiedzą, czego mogą się spodziewać po naszych piłkarzach za kadencji trenera Sousy. Aż 26% respondentów nie umie odpowiedzieć, jak poradzą sobie Orły na mistrzostwach. Niewiele większy odsetek badanych wykazuje optymizm i uważa, że nasi piłkarze dotrą co najmniej do fazy ćwierćfinałowej, czyli powtórzą sukces z poprzedniej imprezy z 2016 r. Kolejne 27% uważa, że Polacy wyjdą z grupy eliminacyjnej i odpadną w 1/8 finału. Pozostałe 20% stanowią pesymiści uważający, że udział naszych w ME 2020 zakończy się w fazie grupowej.

*Raport „Jedzenie a piłkarskie emocje” zrealizowany w maju 2021 na zlecenie Pyszne.pl przez Kantar, Profiles Divison, na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat metodą CAWI

Zdjęcie: Shutterstock

 
Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.