Nanosklep Żabki: kurs na Poznań i Warszawę

Jeszcze w tym roku Żabka Polska rozwinie sieć swoich nanosklepów. W drugiej połowie br. pierwsze pojawią się w Warszawie i kolejny w Poznaniu.

Nanosklepy będą pozbawionymi kas i personelu punktami handlowymi otwartymi całą dobę. Klienci zrobią w nich zakupy w modelu samoobsługowym. Taki model sprzedaży będzie możliwy m.in. dzięki naszpikowaniu placówek nowymi technologiami – kamerami i czujnikami. Aby dokonać zakupu, klient będzie musiał zainstalować w telefonie aplikację Żappka Store. Za pomocą wygenerowanego w niej kodu QR będzie mógł wejść do sklepu.

Jak ustaliliśmy, przez ostatni rok trwały wewnętrzne testy tego autonomicznego typu sklepu. Pierwszy nanosklep (zlokalizowany w Poznaniu tuż przy centrali sieci) był swego rodzaju laboratorium technologicznym, dostępnym tylko dla pracowników i współpracowników sieci.

- Testy przebiegły pomyślnie, dlatego w drugiej połowie 2021 r. pierwsze szeroko dostępne nanosklepy pojawią się w kolejne Poznaniu i w Warszawie – poinformował na portalu LinkedIn Mateusz Buchowiecki, key account manager w Corrugated Solutions.

Co warte podkreślenia, nanosklepy również będą zarządzane przez franczyzobiorców, podobnie jak standardowe placówki Żabki. Sieć prowadzi obecnie rekrutację partnerów gotowych do ich prowadzenia.

Sklepy w pełni samoobsługowe testuje też Carrefour. Jak na razie ma ich dwa w Warszawie. Pierwszy tego typu Carrefour Express postał przy supermarkecie Carrefoura w stołecznej dzielnicy Białołęka. Drugi - przed wejściem do Galerii Wileńska i stacji PKP Warszawa Wileńska. Całodobowy sklep, czynny 7 dni w tygodniu, skierowany jest przede wszystkim do tzw. klientów trafficowych i oferuje około 130 artykułów, w tym produkty świeże i sezonowe. W sklepie samoobsługowym zlokalizowany jest także automat ze świeżo mieloną kawą.

Sklep bazuje na technologii automatów sprzedażowych, które dopasowane są do charakteru produktów podawanych klientom za pomocą wind, gwarantując bezpieczeństwo artykułów nawet tak delikatnych jak jajka. Sprzedaż prowadzona jest poprzez panel dotykowy, co oznacza, że lista zakupowa oraz płatność przy pomocy karty odbywa się tylko raz, a odbiór zakupów realizowany jest w poszczególnych automatach sprzedażowych.

Partnerem technologicznym Carrefour przy projekcie jest firma MarketLAB - twórca interfejsu zakupowego i systemu zarządzania sklepami automatycznymi i maszynami vendingowymi.

Innowacyjne rozwiązanie, które umożliwia samodzielne robienie zakupów przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, w tym w święta i niehandlowe niedziele, testuje również sieć Lewiatan. Od lutego 2020 r. działa on w Krakowie i oferuje do 200 SKU z różnych kategorii, w tym nabiał, mięso, słodycze, pieczywo czy napoje. Urządzenie ma regulowany system chłodzenia, dzięki czemu jest przystosowana do przechowywania jaj czy produktów mlecznych. O dostępność towarów w całodobowym sklepie dbają pracownicy sklepu stacjonarnego Lewiatan, przy którym działa urządzenie. Automat wyposażony jest także do przygotowywania ciepłych napojów: kawy, herbaty i czekolady. Powierzchnia zajmowana przez urządzenie to 3,4 x 1,2 m.

Obsługa urządzenia jest bardzo prosta i intuicyjna w oparciu o multimedialny panel dotykowy. Za pomocą delikatnie działającego taśmociągu zamówiony produkt jest wprowadzany do specjalnej windy, która gromadzi zakupione produkty i dostarcza je do okienka, w którym wydawane są zakupy. Produkty, które łatwo uszkodzić, np. jajka czy produkty w szklanych opakowaniach, również są bezpieczne w drodze do okienka.

 

 

Katarzyna Pierzchała 4444 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.