Elektroniczne cenówki to przyszłość handlu [WYWIAD]

Był okres, w którym na elektroniczne cenówki w Polsce było po prostu za wcześnie. Teraz może być inaczej i w niedalekiej przyszłości mogą one całkowicie zastąpić te papierowe, uważa Małgorzata Goszczyńska-Sobocińska, dyrektor zarządzająca Dasoft.

Handel Extra: Niedawno sieć Lidl ogłosiła, że zamierza wprowadzić elektroniczne cenówki we wszystkich swoich sklepach (na razie na dziale owoce-warzywa). Czy to oznacza, że jest szansa na ich masowe upowszechnienie w Polsce?

Małgorzata Goszczyńska-Sobocińska, dyrektor zarządzająca firmy Dasoft - dostawcy rozwiązań dla systemów kolejkowania i serwisanta urządzeń elektronicznych:

W sklepach wielkopowierzchniowych takich jak Lidl, bardzo istotnym elementem z punktu widzenia klienta jest widoczność produktów i możliwość ich szybkiego znalezienia na dużej przestrzeni sprzedażowej. Czas pandemii, kiedy priorytetem stało się skrócenie czasu pobytu w sklepie do minimum, uwidocznił to jeszcze bardziej. Etykiety elektroniczne są w stanie wyświetlić szerokie spektrum informacji, w sposób przyciągający uwagę klienta, a treści strategiczne z punktu widzenia sklepu, takie jak promocje czy wyprzedaże, mogą być zmieniane od ręki, praktycznie za pomocą jednego kliknięcia w systemie. Wdrożenie systemu ESL pozwala na oszczędność czasu poświęcanego dotąd przez pracowników na drukowanie i ręczną wymianę etykiet i wpływa w bardzo pozytywny sposób na ochronę środowiska, zaoszczędzony czas pracowników przekłada się wprost na oszczędzone środki finansowe. 

Elektroniczne etykiety cenowe od wielu lat stosowane są już w całej  Europie.

Tak, a w Azji ciężko znaleźć sklep stosujący tradycyjne etykiety papierowe, dlatego jestem przekonana, że wdrożenie ich w sieci Lidl pozytywnie wpłynie na popularyzację tego rozwiązania i wdrożenia w innych sieciach w naszym kraju.

Wiele sieci testowało już elektroniczne cenówki, jednak wycofało się z ich wdrożenia. Co mogło być powodem tych decyzji?

Transformacja cyfrowa i digitalizacja w Polsce w ostatnim czasie nabrała tempa. Myślę, że w tamtym okresie było po prostu na to za wcześnie. Kolejny aspekt to kwestie finansowe. Coraz częściej zaczynamy dostrzegać zasadność większych inwestycji w rozwiązania niosące ze sobą długofalowe oszczędności. Wydaje mi się, że sieci rezygnujące z pomysłu wdrożenia cenówek dochodziły do wniosku, że nie jest to wydatek kluczowy czy niezbędny w danym okresie i decydowały się na alokację środków w inne projekty. Uważam jednak, że mimo, iż jednorazowy koszt wdrożenia ESL może wydawać się relatywnie wysoki, to realnie jest to inwestycja, która zwraca się w ciągu krótkiego czasu i pozwala tym samym na ogromne oszczędności, a jednocześnie zdecydowanie poprawia wizerunek firmy na rynku.

Czy elektroniczne cenówki mogą w przyszłości całkowicie zastąpić papierowe?

Zdecydowanie tak. W ostatnich latach obserwujemy coraz większy trend na wdrażanie rozwiązań pro-eko. Komisja Europejska naciska w ostatnim czasie na kontynuację programu „Zielony Ład”, którego realizacja ma prowadzić między innymi do minimalizacji emisyjności przemysłu i transportu, ale w pośredni sposób regulacje te wywierają wpływ na każdą gałąź biznesu, a co za tym idzie, również na samych konsumentów. Program ten nakazuje wprowadzenie całego szeregu ograniczeń oraz zaostrzenia norm i zasad związanych z ochroną środowiska. Dlatego w mojej opinii w niedługim czasie wdrażanie rozwiązań pro-eko stanie się koniecznością. Myślące perspektywicznie firmy i sieci handlowe powinny więc już teraz zacząć wdrażać tego typu rozwiązania, które abstrahując od pozytywnego wpływu na środowisko pozwalają na oszczędność czasu, pieniędzy i poprawę wizerunku wśród klientów.

Czy dzisiejsze elektroniczne cenówki różnią się znacząco od tych sprzed np. 10 lat? Wcześniej np. sklepikarze narzekali, że ekraniki są zbyt ciemne i starsze osoby miały problem z odczytaniem ceny...

Technologia postępuje z roku na rok. Elektroniczne cenówki, podobnie jak wszystkie inne tego typu rozwiązania, regularnie ulegają modernizacji, obecnie stały się bardziej atrakcyjne wizualnie, przejrzyste, kolorowe, co wpływa znacząco na zainteresowanie produktem przez odbiorcę. Wdrożenie ESL pozwala na nadanie wysokiej jakości zdigitalizowanego wyglądu etykiet, możliwość zastosowania swoich kolorów, wzorów i logo, a wysoka rozdzielczość ekranów wdrażanych przez nas etykiet powoduje, że wyświetlana treść jest ostra i wyraźna.

Na co warto zwrócić uwagę wybierając elektroniczne cenówki do sklepu? Poproszę o rady dla detalistów.

Kierując się wyborem elektronicznych etykiet, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Żywotność baterii to jeden z ważniejszych czynników. Wielu producentów określa żywotność baterii na 3-5 lat. Po tym okresie większość urządzeń przestaje funkcjonować i zachodzi konieczność ich wymiany. Nasze etykiety dzięki nawet dwukrotnie mniejszemu poborowi mocy, działają do 10 lat na jednej baterii. Po tym okresie wystarczy wymienić je na nowe.

Warunkiem koniecznym dobrze funkcjonującego systemu jest możliwość integracji z systemem sklepowym klienta. Wyobraźmy sobie sytuację, w której musimy ręcznie zmienić ceny na kilku tysiącach etykiet. Proces ten byłby bardzo czasochłonny i zwyczajnie nieopłacalny. Dzięki integracji z systemem sklepowym klienta, aktualizacja cen zajmuje kilka sekund. Nasze etykiety integrują się nie tylko z systemem sklepowym, ale również magazynowym. Klienci w łatwy sposób mogą zamawiać brakujący towar, bez konieczności spisywania asortymentu. Większość dostępnych na rynku urządzeń spełnia tylko i wyłącznie funkcje informacyjną. Etykiety Dasoft są wyposażone w diody Led oraz funkcjonalne przyciski. Diody podświetlają się na 7 różnych kolorów, co w zależności od potrzeb klienta może oznaczać różne zdarzenia (np. niski poziom baterii czy niski stan magazynowy danego produktu). Przyciski można w dowolny sposób zaprogramować. Po ich naciśnięciu możemy np. przywołać obsługę lub zmienić wyświetlaną stronę (na naszych urządzeniach klient ma możliwość zaprogramowania nawet 7 różnych layoutów na każdą etykietę).

Podsumowując: trzy najważniejsze aspekty, którymi należy się kierować przy wyborze etykiet to żywotność baterii, liczba dodatkowych funkcjonalności i estetyka wykonania.

Ile rodzajów elektronicznych cenówek macie w ofercie i które są najpopularniejsze?

Mamy w swojej ofercie etykiety w 10 rozmiarach oraz 3 rodzajach: półkowe, stojakowe oraz wieszakowe. Najpopularniejsze są etykiety montowane na szynie półki sklepowej. Nie zajmują dużo miejsca, są widoczne, prowadzący sklep sam może wybrać design taki, który zadowoli zarówno klienta, jak i jego. Oczywiście warto też dodać, że etykiety stojakowe są bardzo chętnie wybierane przez stacje paliwowe czy sklepy, które chcą zwrócić uwagę klientów na wybrane promocje. Natomiast etykiety wieszakowe preferowane są przez sklepy odzieżowe.

Katarzyna Pierzchała 4444 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.