Elektroniczne cenówki: gdzie są i gdzie będą

Pod koniec kwietnia Lidl ogłosił, że wprowadza elektroniczne cenówki we wszystkich swoich sklepach. Co na to inne sieci? Zapytaliśmy je, czy też zamierzają iść tym torem.

Zacznijmy jednak od Lidla, który jako pierwsza sieć zdecydował się na masowe wdrożenie elektronicznych cenówek w naszym kraju. Tuż przed majówką poinformował, że testy w poznańskim sklepie przyniosły na tyle dobre rezultaty, dlatego też już wkrótce planuje zastąpić papierowe cenówki elektronicznymi. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy Lidl chce wyposażyć w nie kilkaset swoich sklepów, a docelowo wszystkie (ponad 750).

- W trosce o precyzyjne przekazywanie informacji o produkcie, takich jak m.in. kraj pochodzenia, cena oraz gramatura, Lidl Polska wprowadza system elektronicznych cenówek (Electronic Shelf Label) – głosi komunikat operatora, który podkreśla też, że wprowadzane rozwiązanie wspiera ekologię, ułatwia pracę pracownikom sklepów oraz zapewnia szybkość i rzetelność komunikacji informacji, która odbywa się w czasie niemal rzeczywistym.

I dalej: - Rzetelne przekazywanie klientom informacji o produktach to obowiązek branży handlowej, a postęp digitalizacji gospodarki otwiera nowe możliwości komunikacji – uważa Lidl Polska.

Elektroniczne cenówki pozornie wyglądają jak tradycyjne, natomiast przyglądając się z bliska okazuje się, że są one niewielkimi ekranami wyświetlającymi cenę, kraj pochodzenia oraz informacje o produkcie. Jak ustaliliśmy, Lidl planuje rozpocząć wyposażanie sklepów w elektroniczne cenówki od asortymentu świeżych produktów, w tym m.in. owoców i warzyw, nabiału, pieczywa. Warto podkreślić, że obszar owoców i warzyw jest szczególnie istotny, ponieważ charakteryzuje się częstymi zmianami asortymentu oraz dynamicznymi cenami. Ważne jest, aby informacje znajdujące się na cenówkach, takie jak kraj pochodzenia, cena, gramatura lub dodatkowe walory produktu były zawsze rzetelne i precyzyjne.

Co na to inne sieci?

W Biedronce usłyszeliśmy, że firma „dokładnie analizuje i bada różnego rodzaju możliwości technologiczne, w tym nowinki dotyczące elektronicznych etykiet cenowych”. Jednak jak na razie nie ujawnia, czy zamierza pójść śladem Lidla w zakresie sposobu informowania o cenach.

Bardziej rozmowny był przedstawiciel biura prasowego Carrefour Polska, według którego sieć stara się, aby proces dokonywania zakupów był komfortowy, a czas spędzony przy kasie został zredukowany do niezbędnego minimum. - Aktualnie pracujemy nad możliwością wdrożenia systemu elektronicznych cenówek w swoich sklepach. Rozwiązanie to byłoby dużym ułatwieniem dla pracowników sklepu, a także zapewniłoby rzetelność informacji i szybkość ich aktualizowania na potrzeby klientów – mówi nasz rozmówca.

Miłym zaskoczeniem okazała się rozmowa z Angelique Renard, prezeską sklepu E.Leclerc w Radomiu. - Elektroniczne cenówki to nie nowość dla sklepów E.Leclerc w Polsce. W radomskiej placówce były one wprowadzane już w 2012 r. – mówi Renard. - Zdecydowaliśmy się na nie z kilku przyczyn. Przede wszystkim rozwiązują one problem z pomyleniem się przy ręcznym wypisywaniu ceny, ułatwiają pracę poprzez skrócenie czasu, który trzeba poświęcić na rozłożenie papierowych cenówek, eliminują też ryzyko zagubienia tradycyjnej ceny – tłumaczy.

Jej zdaniem to rozwiązanie bardzo przydatne nie tylko dla pracowników, ale także dla klientów. Zwraca także uwagę na ekologiczny aspekt rozwiązania – Dzięki nim zużywamy o wiele mniej papieru rocznie – podkreśla. A na pytanie, czy cenówki elektroniczne są przyszłością handlu, odpowiada zaskakująco: – Nie, one nie są przyszłością. One już są w handlu od wielu lat. Także to już jest teraźniejszość – podkreśla.

Warto odnotować, że E.Leclerc jest organizacją, która nie chce się definiować jako sieć, lecz jako zrzeszenie niezależnych przedsiębiorców. To też oznacza, że właściciel każdego sklepu podejmuje indywidualne decyzje, w co chce zainwestować.

Informacji o potencjalnej inwestycji w elektroniczne cenówki odmówiło nam kilka innych sieci, w tym Auchan. Kiedyś miało je Tesco, ale się z tego rozwiązania wycofało.

 

Katarzyna Pierzchała 4732 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.