Przemysł produkuje więcej cukru, smalcu i win owocowych

Wobec szeroko głoszonych tez o dbałości Polaków o zdrowie i czytaniu etykiet zaskakiwać mogą najnowsze dane z polskiego przemysłu przetwórczego, opublikowane przez GUS.

W czterech pierwszych miesiącach 2021 roku polaki przemysł przetwórczy - w porównaniu z takim samym okresem 2020 roku - najmocniej zwiększył produkcję cukru. Wytworzono go aż o 136% więcej niż rok wcześniej. Wyraźnie zwiększyła się produkcja morskich ryb mrożonych oraz filetów z nich (odpowiednio o 43,6% oraz 37,1%), ale jeszcze szybciej rosła ilość wytapianego tłuszczu wieprzowego (o 52,2%), czyli, mówiąc krótko, smalcu. Dwucyfrowe, choć już tylko kilkunastoprocentowe wzrosty pojawiły się także w przypadku produktów uboju bydła i cieląt, na które składają się mięso, tłuszcze, podroby oraz odpadki oraz czekolady i cukierków czekoladowanych.

Skurczyła się za to produkcja kasz i grysików gryczanych (o 48,6%) oraz jęczmiennych (-33,8%), konserw drobiowych (-18,6%) oraz wołowych i cielęcych (-14,1%), margaryn i innych smarowideł (-12,3%), a także mąki żytniej i pieczywa z niej (odpowiednio o 12,0% i 11,7%). Zdecydowanie mniej niż przed rokiem wytworzono również makaronu (-24,4%). Zmiany w przypadku pozostałych kategorii były kilkuprocentowe.

Dokąd płyniemy?

Ciekawie wygląda także produkcja napojów. Przypomnijmy, że 1 stycznia br. wszedł w życie podatek cukrowy, którym obciążone zostały napoje dosładzane cukrem lub słodzikami, a dodatkiem substancji pobudzających oraz alkohole w opakowaniach do 300 ml. Wydawałoby się więc, że wzrośnie zapotrzebowanie, a więc i produkcja np. wody mineralnej czy źródlanej, a spadnie napojów z dodatkami. Nic bardziej mylnego. Wody mineralne i gazowane, niesłodzone i niearomatyzowane zaliczyły 12-procentowy spadek. Natomiast tych "wzbogacanych" substancjami smakowymi i aromatami przybyło rok do roku o 17,5%.

Interesujące trendy rysują się także w grupie alkoholi: o ile wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol wytworzono o 4,9% więcej, to produkcja win owocowych zwiększyła się aż o 27,1%. Spadł natomiast wolumen piwa, ale tylko o 4,0%.

Wygląda więc na to, że najmocniej rośnie zapotrzebowanie na cukier i smalec, a z napojów na wina owocowe.

Po starcie pandemii

Ciekawe jest porównanie samego kwietnia z analogicznym miesiącem 2020 roku - był to pierwszy pełny pandemiczny miesiąc z ostrym lockdownem i fabrykami dostosowującymi się dopiero do nowych rygorów. W kwietniu 2021 r. w działach Artykuły spożywcze oraz Napoje wyraźnie zwiększyła się w ujęciu rocznym produkcja m.in.: jadalnej soli kamiennej (o 162,9%), cukierków czekoladowanych (o 100,2%), gotowych posiłków i dań na bazie warzyw (o 61,6%), mrożonych filetów z ryb morskich (o 59,5%), wytopionego tłuszczu wieprzowego spożywczego (o 43,5%), czekolady (o 38,7%), produktów uboju bydła i cieląt (o 38,3%), win owocowych (o 26,9%), ryb morskich mrożonych (o 26,3%).

Spadek natomiast odnotowały kategorie m.in.: kasz i grysików gryczanych (o 62,0%), kasz i grysików jęczmiennych (o 49,9%), makaronu (o 28,9%), marynat warzywnych (o 23,0%), konserw drobiowych (o 20,7%), kasz i mączek z pszenicy (o 17,9%), konserw wołowych i cielęcych (o 17,7%), margaryny i produktów do smarowania (o 16,4%), oraz konserw wieprzowych (o 14,8%). Obniżyła się także produkcja m.in.: podpasek higienicznych, tamponów i podobnych artykułów z masy papierniczej (o 15,7%), pieluszek i wkładek do pieluszek dla niemowląt (o 15,2%), papieru toaletowego (o 13,2%) oraz worków i toreb z papieru (o 10,2%).

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.