Grupa Żywiec: 0,0% od zera do czołowego miejsca w Europie

- Kiedy w 2018 r. wprowadzaliśmy na polski rynek koncepcję strefy zero, segment piw bezalkoholowych praktycznie nie istniał. W tym momencie Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w Europie pod kątem piw bezalkoholowych - mówi Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

Jak pokazują badania, już co trzeci Polak sięga po piwo bezalkoholowe. Oferta piw bez procentów przyciąga do kategorii piwnej więcej młodych dorosłych, prowadzących aktywny styl życia konsumentów oraz więcej pań, które rzadziej sięgają po piwa alkoholowe. Dynamika rozwoju tego segmentu nie zwalnia nawet w pandemii.

Jak wynika z analizy badania Need for Beer 2020, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Żywiec przez agencję badawczą IQS, Polacy dokonują coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów, co przekłada się na popularność kategorii piw 0.0%, która cieszy się rosnącą popularnością już nie tylko wśród kierowców czy osób opiekujących się dziećmi.

Dla ponad jednej trzeciej badanych (36%) ważnymi powodami sięgania po piwa bez alkoholu są aktywność sportowa oraz względy zdrowotne. Na sport powołują się głównie osoby młode w wieku 18-24 lata, podczas gdy 30-44-latkowie opiekują się dziećmi, zaś motywacją konsumentów po 45. roku życia jest zwykle zdrowie. Niemal co czwarty ankietowany (24%) sięga po piwa 0,0% dla relaksu.

Co piąty Polak kupuje piwo bezalkoholowe dla orzeźwienia i ugaszenia pragnienia. Co dziesiąty natomiast ciekaw jest nowych smaków, których producenci w tym segmencie nie szczędzą.

– Polacy chętnie sięgają po piwa bezalkoholowe w sklepach małego formatu. Z naszych danych wynika, że piwa bezalkoholowe rosną nowościami, których w tym roku pojawiło się łącznie blisko 60 – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych, COPM Centrum Innowacji wprowadzającego narzędzia do cyfrowego rozwoju małego handlu.

Lager dla panów, smak dla pań

Wśród kupujących piwa bezalkoholowe panuje demokratyzacja płci. Pomimo nieco wyższego udziału pań w segmencie, po piwa 0.0% sięgają porównywalnie często również mężczyźni. Przy wyborze kierują się jednak innymi cechami produktu – kobiety częściej zwracają uwagę na oryginalny smak, cenę oraz wielkość opakowania, podczas gdy mężczyźni preferują typowo piwny smak i wygodne opakowanie.

Panie wolą piwa smakowe (61%), a mężczyźni stanowią większość wśród konsumentów lagerów 0.0% (72%). Piwa smakowe cieszą się też większym zainteresowaniem wśród młodych dorosłych (18-24 lata), a starsi piwosze częściej kupują piwa jasne.

W tegoroczną majówkę częściej bez %

Z danych MPlatform (uzyskanych na podstawie analizy sprzedaży w blisko 6800 sklepów tradycyjnych, w okresach 30.04-03.05.2020 oraz 30.04-03.05.2021) wynika, że mimo zimnej i deszczowej pogody w tegoroczną majówkę w małych sklepach sprzedało się o 6% więcej piwa bezalkoholowego niż w roku ubiegłym.

W ostatnich latach wyraźnie widać zmiany w strukturze spożycia piwa w Polsce. Konsekwentnie spada konsumpcja piw mocnych, a dynamicznie rośnie zainteresowanie ofertą 0.0%.

– Kiedy w 2018 r. wprowadzaliśmy na polski rynek koncepcję strefy zero, segment piw bezalkoholowych praktycznie nie istniał. W tym momencie Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w Europie pod kątem udziału piw bezalkoholowych w sprzedaży wartościowej w całej kategorii piwa. Cieszymy się, że Grupa Żywiec była inicjatorem tej rewolucji i nie zwalniamy tempa, nieustannie rozszerzając nasze portfolio – komentuje Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

W tym roku portfolio firmy wzbogaciło się o cztery nowości – dwa nowe smaki Warki Radler 0.0.% kiwi z pigwą i ananas z cytrusami, Heinekena 0.0.% w butelce 0.33 ml, a także pierwszy bezalkoholowy wariant smakowego Desperadosa – Desperados Virgin 0.0.%. Łącznie Grupa Żywiec oferuje już 12 bezalkoholowych piw w czterech segmentach: piwa smakowe, radlery, piwne specjalności oraz lagery.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.