Franczyza to rozwiązanie prawie dla każdego [DEBATA]

Tak uważają eksperci, którzy wzięli udział w dyskusji "Od pracownika do przedsiębiorcy - czyli jak franczyza zmieniła rynek pracy", zorganizowanej przez Biuro Konkursu o Tytuł "Pracodawca Godny Zaufania".

Obecnie w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych, w ramach których jest 83 tys. franczyzobiorców. Najpopularniejsze i najliczniejsze koncepty są w takich branżach jak handel (szczególnie sieci spożywcze), usługi, gastronomia.

- Franczyza w Polsce ma się bardzo dobrze. Rokrocznie obserwujemy 5% wzrost zarówno liczby franczyzobiorców, jak i systemów franczyzowych - mówi Grzegorz Łaptaś, partner PwC. - Dla porównania, we Francji czy Wielkiej Brytanii przyrost ten wynosi około 1% - obrazuje.

Z czego wynika tak duża jej popularność w Polsce? Przyczyn jest wiele. Jedną z nich – i co może być zaskakujące – jest brak regulacji prawnych. - Brak dedykowanego prawa zapewnia elastyczność działania i nie wiąże rąk na sztywno różnymi normami – tłumaczy Łaptaś. - W Hiszpanii czy we Włoszech, gdzie próbowano uregulować franczyzę, skończyło się to fiaskiem. Mam nadzieję, że w Polsce również pozostawimy przedsiębiorcom wolną rękę w tym zakresie – mówi.

Jak ma się do tego powstający przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców Kodeks Dobrych Praktyk Franczyzowych? - Tworzymy go, aby chronić interesy obu stron – wyjaśnia Kamil Rybikowski, radca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. - Chcemy wprowadzić samoregulację, aby właśnie zewnętrzna, czyli państwowa, ingerencja nie była tu konieczna – dodaje.

Szerokie wsparcie z centrali

Jak wskazuje Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, bycie franczyzobiorcą zdejmuje dużo kłopotów z głowy przedsiębiorcy. - Sieć zapewnia chociażby terminowe dostawy, asortyment w dobrej cenie, systemy sprzedażowo-magazynowe, udziela wsparcia marketingowego, promocyjnego, świadczy usługi doradcze – wymienia Arendarski. - Prowadzący sklep już nie musi się tym samodzielnie zajmować. To nieocenione wsparcie – podkreśla.

Jak dodaje, jest to wsparcie szczególnie potrzebne w dzisiejszych, pandemicznych czasach. - Rzeczywiście, widzimy teraz zdecydowanie większe zainteresowanie naszą ofertą niż przed pandemią – przyznaje Adam Manikowski, dyrektor zarządzając Żabka Polska. - Tylko w ubiegłym roku otworzyliśmy ponad 1 sklepów. Obecnie zrzeszamy już ponad 7 tysięcy i mamy ponad 6 tys. franczyzobiorców – wylicza Manikowski.

Nie ukrywa przy tym, że firmie zależy, aby franczyza była jak najbardziej dostępna. Aby jednak ten model był opłacalny dla obu stron (franczyzobiorcy i franczyzodawcy), kluczowy jest tu m.in. system szkoleń. - Jesteśmy w stanie dopasować indywidualnie szkolenia do naszego przyszłego partnera – ujawnia dyrektor zarządzając Żabka Polska.

Jego zdaniem najważniejszą kwestią jest jednak ciągły dialog między partnerami w biznesie, co pomaga zapewnić odpowiednie wsparcie detaliście. Ogromnym wsparciem, na które raczej nie mogą sobie pozwolić placówki niezrzeszone, są chociażby nowoczesne technologie. Żabka ma np. aplikację, która pomaga zarządzać biznesem z telefonu; prowadzi również centrum wsparcia franczyzobiorców, gdzie można uzyskać wszelaką pomoc nie tylko w sytuacjach awaryjnych, ale i na co dzień. Sieć jest w stanie nawet zapewnić pracownika tymczasowego partnerowi, którego z jakiś przyczyn dotknęły problemy kadrowe. - Dzielimy też się naszą wiedzą na bieżąco. Przedsiębiorca nie musi już samodzielnie szukać informacji – dodaje Manikowski, który uważa, że franczyza to bezpieczny biznes prawie dla każdego.

Dlaczego prawie? Tu z odpowiedzią spieszy Arendarski: - Franczyza to dobry pomysł na sukces, i to nie tylko finansowy, ale również dający spełnienie zawodowe – tłumaczy. - Jeśli jednak ktoś nie ma smykałki biznesowej, to nawet przy wsparciu sieci może nie podołać np. w prowadzeniu sklepu – uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Szansa dla niezadowolonych z pracy

Obecnie w Polsce działa około 80 tys. sklepów spożywczych, które kiedyś były niezależne. Teraz większość już się usieciowiła. - Łącznie mamy 2,5 mln drobnych przedsiębiorców. Ponieważ jesteśmy narodem niezależnych ludzi, franczyza jest dla nich idealnym rozwiązaniem, które daje poczucie pracy na swoim – tłumaczy Grzegorz Łaptaś. - Jednocześnie biorca wie, że nie jest pozostawiony sam sobie - dodaje.

Franczyza przyczynia się do rozwoju przedsiębiorczości również ze względu na stosunkowo niskie koszty inwestycji. Według panelistów debaty zmniejsza też – ze względu na wsparcie centrali sieci - ryzyko działalności gospodarczej. Ich zdaniem jest ona coraz poważniejszym konkurentem dla pracy etatowej.

- Wciąż co prawda pokutuje mit bezpieczeństwa etapu, ale jest on coraz słabszy – mówi dr Tomasz Baran, wydział psychologii UW, Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. - Franczyza jest okazją do prowadzenia biznesu bez mierzenia się z metodą prób i błędów – podkreśla.

I dodaje, że jest to szansa na usamodzielnienie się dla 50% niezadowolonych ze swojej pracy pracowników. Z danych ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna wynika bowiem, że zaledwie połowa pracowników jest zadowolona ze swojej pracy, a najlepiej oceniają pracodawce osoby w wieku 45+.

 

Katarzyna Pierzchała 4524 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.