Eurocash: Frisco.pl i Duży Ben idą do przodu

Spada natomiast rentowność własnych sklepów detalicznych Grupy w sieci Delikatesy Centrum, hurtowni cash&carry - głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe - oraz w formacie Eurocash Gastronomia.

Grupa Eurocash opublikowała wyniki za pierwszy kwartał 2021 r. Wynika z nich, że skonsolidowana sprzedaż w tym okresie wyniosła 5,81 mld zł, czyli o ok. 2% mniej niż w I kw. 2020 r. Wynika to przede wszystkim z wysokiej bazy porównawczej w marcu 2020 r, gdy w obliczu pandemii konsumenci robili zakupy na zapas.

Strata netto Grupy w I kwartale 2021 r. sięgnęła 70,9 mln zł wobec 62 mln zł rok wcześniej.

Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8%.

- Patrząc na wyniki pierwszego kwartału br. należy uwzględnić wysoką bazę porównawczą. Na tle rynku spadek sprzedaży Grupy Eurocash o niespełna 2% można uznać za dobry rezultat – uważa Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – Największy spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach cash&carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia (...). W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum wzrosła nawet o ponad 4%. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco – komentuje Jacek Owczarek.

Hurt: wzrost rentowności wraz z postępem cyfryzacji

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w I kwartale br. wzrost wyniku EBITDA o 10% r/r do 117,7 mln zł, pomimo spadku sprzedaży o 4% do 4,18 mld zł.

– Znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash.pl. Z oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta już ponad 25 tys. przedsiębiorców w różnych kanałach dystrybucji, co odpowiada 37% sprzedaży segmentu hurtowego, która może być zrealizowana przy użyciu narzędzi eurocash.pl – uważa Jacek Owczarek.

Detal: program naprawczy we własnych sklepach sieci Delikatesy Centrum

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale br. wyniosła 1,48 mld zł i była na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (-0,6% r/r). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.

– Spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum. Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby „równały w górę” do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów – zapowiada członek zarządu Grupy Eurocash.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec I kwartału 2020 r. liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum.

Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.

Projekty: mocny start Frisco.pl we Wrocławiu, od maja w Poznaniu, a niedługo kolejne duże polskie miasta

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła blisko 119 mln zł i była o 212% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki konsolidacji Frisco (od połowy 2020 r. Eurocash jest właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu) oraz dynamicznemu rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben.

– Frisco, które od kilku lat jest niekwestionowanym liderem na warszawskim rynku e-grocery, przed kilkoma miesiącami udanie zadebiutowało we Wrocławiu, a na początku maja pojawiło się również w Poznaniu. Docelowo, wygodne zakupy na Frisco.pl będą mogli robić mieszkańcy wszystkich dużych miast w Polsce. Rozbudowana sieć dystrybucyjna Grupy Eurocash pozwala znacząco ograniczyć koszty ekspansji Frisco w kolejnych miastach – zapowiedział Jacek Owczarek.

Grupa Eurocash planuje również kontynuować ekspansję wszystkich pozostałych konceptów rozwijanych w ramach segmentu Projekty: Duży Ben, Abc na kołach i Kontigo.


Ilona Mrozowska 4142 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.