Lidl, Biedronka, Aldi, Żabka, Auchan: sieci przyspieszają otwarcia

O ile sklepy niespożywcze borykają się ze skutkami lockdownów i masowo inwestują w e-commerce, to sieci FMCG rozbudowują bazę sklepów stacjonarnych. I to szybciej niż przed pandemią.

Na zdjęciu: Aldi Nord, to tylko jedna z sieci, która zapowiada przyspieszenie tempa rozwoju w Polsce.

Sprawdziliśmy, jakie plany nowych otwarć zaprezentowali najwięksi i najbardziej popularni gracze na rynku oraz w jakim tempie te zapowiedzi realizują.

Przede wszystkim widać dynamiczny rozwój formatu convenience. Nawet placówki, które do tej pory rozwijały się głównie w innych kanałach, sięgają po ten model, pozwala on bowiem np. na otwieranie sklepów w niedziele, np. w przypadku sklepów na stacjach benzynowych czy placówek pocztowych lub sklepów we franczyzie. Stąd też widać, że plany sieci handlowych zmierzają w tym kierunku.

Carrefour tylko podczas dwóch pierwszych miesięcy 2021 r. otworzył aż 10 sklepów typu convenience (w całym ubiegłym roku 70), rozwija także strefy outletu w hipermarketach, które zadebiutowały w listopadzie 2020 r. Francuski detalista zapowiada intensywny rozwój placówek właśnie na stacjach benzynowych.

Podobny kierunek rozwoju obrało - również wywodzące się z Francji - Auchan. Sieć z rudzikiem w szyldzie stawia na franczyzę, do 2022 r. chce mieć 300 sklepów tej formule obecnie ma zaledwie... 14. Daje to średnio 143 placówki rocznie. Francuzi weszli też w format sklepu na stacji benzynowej, który realizują we współpracy z siecią BP. Na razie uruchomiono trzy takie obiekty pod szyldem "easy Auchan", a do końca roku powstać ma co najmniej sześć kolejnych. Te sklepy także działają we franczyzie.

Skoro o convenience i franczyzie mowa, warto przyjrzeć się sieci Żabka; na cały 2021 r. sieć zaplanowała 1000-1200 otwarć netto; na koniec 2020 r. miała 6800 sklepów, w lutym już przekroczyła 7 tys., co daje ok. stu sklepów w miesiącu.

Giełdowe Dino deklaruje, że chce zwiększać co roku liczbę otwarć o 20%. W 2020 r. uruchomiło 255 placówek, a 23 czekały na otwarcie. Daje to liczbę między 306 a 332 nowych sklepów w tym roku.

Dyskontowa karuzela

W dyskontowym krajobrazie pojawił się nowy format w postaci dwóch harddyskontowych sieci: rosyjskiej Mere i polskiej Vollmart. Ci operatorzy jednak otwierają sklepy po cichu, bez hucznych otwarć, przecinania wstęgi i publikowania komunikatów prasowych.

Nieco więcej wiadomo o "starych" dyskontach, które de facto ewoluują w stronę supermarketów, urozmaicając swój asortyment.

Lidl na koniec 2020 r. miał około 760-770. Niemiecka sieć należąca do Grupy Schwarz rocznie uruchamia w Polsce ok. 50-60 nowych obiektów. W tym roku na inwestycje wyda 1,5 mld zł, o 50% więcej niż rok temu, ale w tym będzie centrum dystrybucyjne, którego sama budowa pochłonie 230 mln zł. Siostrzany Kaufland, który w ubiegłym roku powiększył się o 12 obiektów (w tym 7 przejętych od Tesco), w samym I kwartale otworzył trzy hipermarkety i liczy już 227 obiektów.

Zdecydowane przyspieszenie zapowiada Aldi Nord - na koniec 2020 r. po niemal 15 latach działalności dyskonter miał w naszym kraju 169 placówek. Tylko w tym roku zamierza powiększyć sieć o 45 sklepów.

Netto niemal podwoi swój stan posiadania - musi bowiem przebudować zakupione od Tesco 301  sklepów oraz dwa centra dystrybucyjne. Na najbliższe dwa lata duńskiej sieci pracy więc nie zabraknie.

Skonkretyzowane i jawne są także zamiary największej w kraju sieci, czyli Biedronki, należącej do portugalskiej grupy Jeronimo Martins. Notowany na giełdzie w Lizbonie detalista założył na ten rok powiększenie polskiej sieci o sto sklepów, w tym 50 standardowych i 50 w mniejszym formacie. Zmniejszyła się za to liczba szyldów Hebe; w ubiegłym roku detalista zdecydował o wycofaniu się z formatu aptek (48) i na koniec I kwartału sieć liczyła 268 placówek wobec 284 w połowie ub. roku. W I kwartale powstały dwie nowe drogerie tej sieci. Natomiast jej największy rywal Rossmann zadeklarował na cały rok około stu inauguracji.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.