Amazon chce chronić sprzedawców przed podróbkami ich towarów

Amazon uruchomia w Polsce programy Brand Registry i Project Zero. Dzięki nim właściciele marek chronionych prawem autorskim, sprzedający na Amazonie, mogą łatwiej chronić je przed naruszeniami.

Amazon oferuje w tym celu szereg narzędzi, w tym formularz rejestracyjny Brand Registry (SSR), raport o naruszeniach (RAV), historię zgłoszeń, samoobsługowe narzędzie do usuwania podróbek Project Zero oraz wsparcie w postaci obsługi klienta Brand Registry.

Celem programu Amazon Brand Registry (rejestr marek) jest ochrona właścicieli zarejestrowanych znaków towarowych przed działalnością nieuczciwej konkurencji. W ten sposób każdy z nich zyskuje dostęp do oferowanych przez firmę narzędzi służących ochronie marki i własności intelektualnej, a także umożliwiających efektywne zarządzanie nimi partnerom sprzedającym produkty na Amazonie.

Amazon Brand Registry jest bezpłatną usługą, a do tej pory skorzystało z niej już ponad 500 tys. firm. Dzięki niej mogą one zgłaszać naruszenia swoich praw, a także dbać o prawdziwość informacji podawanych przy oferowanych przez nich produktach, umożliwiając klientom dokonanie bardziej świadomego zakupu. Amazon informuje, że marki wchodzące w skład rejestru odnotowują i zgłaszają średnio o 99% mniej domniemanych naruszeń niż przed jego uruchomieniem.

– Nasi klienci chcą mieć pewność, że produkt, który otrzymają będzie oryginalny, niezależnie od tego, czy kupują go bezpośrednio od Amazona, czy też od jednego z milionów sprzedawców zewnętrznych oferujących towary na naszej stronie – mówi Mourad Taoufiki, country manager Amazon Polska. – Chcemy, aby nasze serwisy były bezpiecznymi miejscami do robienia zakupów. Z tego powodu wzmacniamy pozycję marek poprzez takie programy jak Brand Registry, który chroni marki, czy Project Zero, samoobsługowe narzędzie, które pozwala właścicielom praw autorskich na usuwanie podrobionych produktów bezpośrednio z naszych sklepów. Dokładnie badamy każde zgłoszenie dotyczące potencjalnych podróbek, i jeśli okaże się to zasadne, usuwamy przedmiot, trwale rozwiązujemy umowę ze sprzedawcą oraz podejmujemy działania prawne lub w stosownych przypadkach współpracujemy z organami ścigania – dodaje.

W celu wykrycia nieuczciwych sprzedawców i potencjalnych podróbek Amazon inwestuje w zautomatyzowane systemy i uczenie maszynowe. Firma chwali się doświadczonym zespołem złożonym ze specjalistów w dziedzinie inżynierii oprogramowania, nauk stosowanych, zarządzania programami i zwalczania sprzedaży towarów nieoryginalnych, do którego zadań należy koordynowanie i stałe udoskonalanie programów do walki z handlem podróbkami. Systemy Amazon nieustannie analizują dane dotyczące partnerów handlowych, towarów, marek i ofert  pod kątem autentyczności oferowanych produktów i w razie potrzeby automatycznie blokują ich sprzedaż lub usuwają je z oferty. Jednak w przypadku 99,9% produktów oglądanych przez klientów Amazon ewentualne zgłoszenia co do braku autentyczności okazały się niepotwierdzone.

– Do końca 2020 r. w walkę z podróbkami zainwestowaliśmy ponad 700 milionów dolarów, a na straży autentyczności oferowanych przez nas produktów stoi aż 10 tys. pracowników. Co więcej, tylko w 2020 r. uniemożliwiliśmy otwarcie ponad 6 milionów nowych kont, wstrzymując możliwość zamieszczenia na naszej stronie jakiejkolwiek oferty, a ponad 10 miliardów podejrzanych ofert udało nam się usunąć, zanim pojawiły się w naszym serwisie – mówi Mourad Taoufiki.

Kluczowym elementem działań Amazona na tym polu jest Projekt Zero. Program umożliwia firmom wspieranie podejmowanych przez firmę działań na rzecz całkowitego wyeliminowania handlu podróbkami. W tym program ten wykorzystuje stosowaną przez Amazon technologię uczenia maszynowego w połączeniu z posiadaną przez przedsiębiorców wiedzą o ich własności intelektualnej. Przy pomocy dostępnego w ramach Projektu Zero narzędzia do usuwania podróbek każdy z ponad 18 tys. należących do programu sprzedawców może samodzielnie usunąć podrobiony produkt ze sklepu. Jednocześnie informacja o usunięciu produktu każdorazowo trafia do zautomatyzowanego systemu zabezpieczeń Amazona, umożliwiając eliminowanie podobnych ofert w przyszłości.

Magdalena Weiss 3171 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.