Roboty zdobywają handel

Handel detaliczny przyspieszył rozwój automatyzacji, w tym robotów. W ciągu najbliższych kilku lat może pociągnąć za sobą wdrożenia kolejnych nowych technologii.

Badanie RetailWire i Brain Corp potwierdza, że COVID-19 znacznie przyspieszył rozwój i wdrażanie automatyzacji w handlu. Roboty używane do takich zadań jak utrzymanie higieny czy skanowanie półek w sklepach i magazynach mają bardzo dobre opinie i sprzedają się dziś na pniu.

Z raportu „Roboty w handlu detalicznym” wynika, że aż 64% ankietowanych detalistów uważa, że niezwykle istotne jest posiadanie własnej, jasnej i wykonalnej strategii automatyzacji na najbliższe lata. Wśród dużych detalistów ta opinia jest jeszcze bardziej powszechna – odpowiedziało tak 77% z nich. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę, że roboty w handlu zaczęły się pojawiać zaledwie dekadę temu. Dziś już połowa respondentów planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy wdrożenie automatyki w swoich punktach sprzedaży.

Korzyści nie tylko w pandemii

– Globalna pandemia zwróciła uwagę na wagę automatyzacji i korzyści z niej płynące, dlatego obserwujemy teraz zwiększone nią zainteresowanie. Co istotne, sprzedawcy detaliczni myślą nie tylko o tym, żeby jak najszybciej rozwiązać swoje wywołane przez koronawirusa problemy, ale również o bonusach z wdrożeń, które będą osiągać w przyszłości – mówi Josh Baylin, starszy dyrektor ds. strategii w Brain Corp. – Autonomiczne roboty to dziś wszechstronni partnerzy, pomagający w zwiększeniu produktywności, w utrzymaniu czystości czy poprawie obsługi klientów w sklepach.

Na popularność robotów wpłynęły wymogi dystansu i dezynfekcji związane z higieną w placówkach. Sklepy przywiązywały większą wagę do czystości, aby spełnić wysokie oczekiwania klientów. Większość (72%) respondentów badania twierdzi, iż nie przewiduje dużej zmiany w oczekiwaniach konsumentów co do czystości w sklepie, nawet po szerokiej dystrybucji szczepionek i poprawie sytuacji epidemicznej. Niemal tyle samo (73%) detalistów przyznaje, że znaczenie robotyki w magazynach lub centrach dystrybucji wzrosło z powodu czynników, które pojawiły się w pandemii.

Pomagają w pracy i gromadzeniu danych

Potrzeba utrzymania czystych i bezpiecznych obiektów zbiegła się w czasie z rosnącą świadomością korzyści płynących z automatyzacji opartej na analizie danych. Dziś autonomiczne roboty nie tylko skanują towary w hurtowni lub sklepie w celu wykrycia braku zapasów i niewłaściwych kodów SKU, ale też przy okazji wychwytują nawyki zakupowe i mikrotrendy, czyli różnego rodzaju dane, które w kilka lat doprowadziły Amazon na szczyt branży handlowej.

– Robotyzacja i automatyzacja procesów w handlu pozwalają np. skrócić czas potrzebny na obsługę punktu sprzedaży, umożliwiają też pracownikom danych lokalizacji skupić się na rzeczach wymagających ich uwagi. Wszystko dzięki eliminacji np. konieczności żmudnego raportowania efektów swojej pracy i poszukiwania informacji potrzebnej do wykonywania działań poprawiających efektywność punktu sprzedaży. Jest to możliwe dzięki analizie danych z systemów pozwalających realizować sprzedaż, czujników, kamer i całych instalacji tworzących technologiczne ekosystemy IoT – wyjaśnia Krzysztof Stojek, solution architect z Sagra Technology, firmy, która dostarcza systemy wspierające sprzedaż klasy SFA dla handlu.

– Przykład automatyzacji procesów ze wsparciem robotów, które nie tylko wykonują proste zadania, ale także wykorzystują analitykę danych i sztuczną inteligencję, świetnie to ilustruje. Mogę potwierdzić, że pandemia spowodowała wzrost zainteresowania systemami wspierającymi procesy sprzedażowe. Zdejmują one część zadań z pracowników, organizują je lub ułatwiają realizację, często tych nudnych i monotonnych. Automatyzacja procesów to jeden z najsilniejszych trendów w handlu, ponieważ dzięki niej wiele zadań można uprościć, przyspieszyć i wyeliminować możliwość błędu. Co istotne, wdrożenia spowodowane pandemią i potrzebą zwiększenia automatyzacji zadań i procesów, pozostaną w tych firmach na dłużej – przekonuje ekspert z Sagra Technology.

Ta teza znajduje potwierdzenie w raporcie, gdzie czytamy, że zastosowanie robotów, oprócz podstawowych korzyści, dla których nastąpiło wdrożenie, będzie przynosiło jeszcze więcej profitów, takich jak możliwość przechwytywania szczegółowych informacji o produktach na półkach w czasie rzeczywistym, odnotowywania wzorców zakupowych klientów, monitorowanie cen czy stanu produktów w sklepie i magazynie. Uzbrojeni w tego typu informacje sprzedawcy detaliczni będą mogli podejmować mądre decyzje i zwiększać swoje zyski.

Magdalena Weiss 3171 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.