Parki handlowe na fali w pandemii

Od początku pandemii parki handlowe notują średnio o kilkanaście punktów procentowych wyższą odwiedzalność niż duże centra handlowe. M.in. z powodu niższych czynszów.

Na zdjęciu Vendo Park w Częstochowie

W niektórych okresach ubiegłego roku łączna liczba klientów w parkach handlowych była nawet wyższa niż przed pandemią – wynika z danych CBRE. Potwierdzają to dane Nielsena dotyczące sprzedaży, z których wynika, że sklepy małego formatu (do 100 mkw.), w tym formatu convenience, w skali roku zanotowały stabilną sprzedaż na poziomie +1%. Eksperci CBRE wskazują, że to efekt m.in. struktury najemców parków handlowych, która jest dopasowana do bieżących potrzeb klientów i jest kluczowa z punktu widzenia funkcjonowania w czasie trwania obostrzeń.
– Parki handlowe są ukierunkowane na klienta, który odwiedza je regularnie i potrzebuje kupić wszystkie najbardziej potrzebne rzeczy w jednym miejscu, bez krążenia między alejkami. W odróżnieniu od dużych centrów, pozwalają na oszczędność czasu podczas poszukiwania produktów oraz skrócenie dystansu między miejscem parkingowym a wejściem do sklepu – mówi Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE. – Jednocześnie, w przeciwieństwie do zakupów online, parki handlowe zapewniają komfort otrzymania potrzebnych produktów od ręki. Brak powierzchni wspólnych, dobrze wentylowane sklepy dostępne bezpośrednio z zewnątrz, kompaktowość obiektu czy duża rotacja na parkingu zwiększają poczucie bezpieczeństwa wśród klientów w pandemii. Te zalety idealnie wpisały się w potrzeby obecnych czasów – dodaje.

Wśród najemców parków handlowych dominują m.in. sklepy spożywcze, drogerie czy dyskonty wielobranżowe. Pozostali najemcy najczęściej występujący w parkach handlowych oferują produkty z branży elektronicznej, modowej, obuwniczej, sportowej, a także zabawki i artykuły dziecięce. Często pojawiają się również apteka czy sklep zoologiczny.

Parki bardziej opłacalne
Oprócz lepszego przystosowania do potrzeb klientów w pandemii, parki handlowe wyróżniają się atrakcyjnymi, relatywnie niskimi czynszami i opłatami eksploatacyjnymi, które wynikają z prostej konstrukcji obiektu oraz braku lub minimalnego udziału w częściach wspólnych. Średnie czynsze dla większości lokalizacji i kategorii zakupowych wynoszą od ok. 8 do 12 euro za 1 mkw. za miesiąc. Stawki mogą być wyższe w przypadku lokalizacji w dużych miastach. Prognozuje się, że czynsze w parkach handlowych pozostaną w najbliższej przyszłości na stabilnym poziomie.

– Z punktu widzenia zarówno najemców, jak i inwestorów parki handlowe okazały się bardziej odporne na negatywne skutki pandemii niż centra handlowe. W przeciwieństwie do dużych obiektów, nie ucierpiały na skutek wzrostu powierzchni niewynajętej. Przeciwnie, pomimo zahamowania planów ekspansji w niektórych branżach, wśród kategorii zakupowych popularnych w parkach handlowych, takich jak operatorzy spożywczy czy dyskonty, obserwowany jest trend wzrostowy – podsumowuje Piotr Karpiński. – Jednocześnie trzeba pamiętać, że każdy z wymienionych formatów ma różne funkcje i z pewnością mniejsze obiekty nie są w stanie przejąć roli dużych galerii, które nie tylko mają znacznie większą ofertę, ale dają możliwość ciekawszego spędzenia czasu – zauważa.

Magdalena Weiss 3171 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.