Mniej alkoholu w domach Polaków: Nielsen sprawdził paragony

Jak wyliczył Nielsen IQ, między marcem 2020 a lutym 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu niż w czasie poprzednich 12 miesięcy. Były jednak trunki, na które konsumenci wydali wyraźnie więcej.

Od początku pandemii, czyli od marca 2020 do lutego 2021 roku koszyk alkoholi zmniejszył się o 1,4% w porównaniu do analogicznego okresu przed pandemią. To oznacza, że kupiliśmy o ponad 51,4 mln litrów mniej produktów alkoholowych - informuje NielsenIQ.

Spadek dotyczy zwłaszcza największych kategorii w koszyku, czyli piwa i wódki, które pod względem wolumenowym straciły najmocniej. Rosną natomiast kategorie takie jak wino, whisky, gin czy rum. Ponieważ jednak ważą one w koszyku dużo mniej, nie były w stanie zrekompensować spadku wolumenu całego koszyka (wielkości kategorii w litrach).

Największy wpływ na dynamikę całego koszyka ma piwo. Spadek wolumenu o 2,1% oznacza 67,4 mln litrów sprzedanego piwa mniej. Drugą pod względem istotności kategorią jest wódka, której w pandemicznym roku konsumenci kupili o 0,8% mniej. Co ważne, dane te nie obejmują gastronomii, której zamknięcie dodatkowo uderzyło w producentów piwa i wódki. Przedstawione dane sprzedażowe pochodzą z kanałów monitorowanych przez NielsenIQ: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże sklepy spożywcze (101-300 mkw.), średnie sklepy spożywcze (41-100 mkw.), małe sklepy spożywcze (do 40 mkw.), sklepy winno-cukiernicze i stacje benzynowe.

- Dane sprzedażowe NielsenIQ wyraźnie pokazują, że wraz z pandemią i jej ograniczeniami, wielu konsumentów straciło okazje zakupowe i konsumpcyjne alkoholu. Spadek zakupów i spożycia jest na pewno zdecydowanie większy, jeśli weźmiemy pod uwagę także praktycznie zamkniętą gastronomię i ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, w tym wesel - komentuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ. - Branża alkoholowa, jak my wszyscy zresztą, wyczekuje poprawy sytuacji epidemicznej oraz dobrej pogody - dwóch warunków, które sprzyjają spotkaniom towarzyskim. Na pewno wszyscy chętnie będziemy celebrować powrót do dawnego życia - dodaje.

Koszyk alkoholi analizowany przez NielsenIQ obejmuje następujące kategorie: piwo, wódka, wino, whisky, brandy&cognac, likiery, rum, gin, gotowe drinki, cydr i tequilę.

Porównywane okresy to 12 miesięcy od marca 2020 do lutego 2021 do analogicznego okresu od marca 2019 do lutego 2020.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 3171 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.