Inwestorzy szukają i kupują nieruchomości po sklepach spożywczych

Według firmy doradczej Savills, sklepy spożywcze dołączają do grona najbardziej pożądanych aktywów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych. Toczące się transakcje sięgają 100 mln euro!

Na zdjęciu: w ostatnim czasie byliśmy świadkami zmian właścicielskich powstałych w wyniku wycofywania się z Polski Tesco

W ubiegłym roku udział transakcji inwestycyjnych w segmencie supermarketów, hipermarketów i dyskontów spożywczych w całkowitym wolumenie inwestycji na europejskim rynku nieruchomości handlowych osiągnął rekordowy poziom 21% w porównaniu ze średnią pięcioletnią wynoszącą 7%.

- Również w Polsce obserwujemy rosnące zainteresowanie inwestorów nieruchomościami handlowymi dedykowanymi sektorowi spożywczemu - mówi Marek Paczuski, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego, Savills. Przypomina, że w ostatnim czasie byliśmy świadkami zmian właścicielskich powstałych w wyniku wycofywania się z Polski Tesco, ale niezależnie od tych transakcji tego rodzaju nieruchomości to zdecydowanie najbardziej pożądana obecnie klasa obiektów w segmencie handlowym, zwłaszcza wobec ograniczeń w funkcjonowaniu galerii i relatywnie atrakcyjnych stóp zwrotu.

- Inwestorzy instytucjonalni jak również prywatni poszukują zarówno dużych wolnostojących hipermarketów i dyskontów spożywczych, jak i mniejszych sklepów typu convenience. Wiemy o kilku toczących się transakcjach w tym segmencie, w tym o jednej portfelowej o wartości blisko 100 mln euro. Przesunięcie się sentymentu inwestorów w kierunku tego rodzaju aktywów sprawia, że wyzwaniem staje się powoli ich ograniczona dostępność - informuje Marek Paczuski.

W ubiegłym roku największym rynkiem pod względem inwestycji w segmencie nieruchomości handlowych przeznaczonych dla sektora spożywczego były Niemcy, gdzie wartość transakcji wyniosła 3,1 mld euro. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania i Hiszpania, gdzie inwestorzy zainwestowali odpowiednio 1,7 mld euro oraz 675 mln euro. Największe wzrosty w porównaniu ze średnią pięcioletnią odnotowano w Niemczech (217%) i Hiszpanii (145%). Jak podaje Savills, konkurencja wśród inwestorów przyczyniła się do kompresji stóp kapitalizacji, które dla najbardziej atrakcyjnych supermarketów w Europie obniżyły się z 5,7% do 5,4% w pierwszym kwartale 2021 r.

Pomimo spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej w Europie z 3,9% w 2019 r. do 1,7% w 2020 r., wartość sprzedaży produktów spożywczych wzrosła o 7,5% i w najbliższych pięciu latach będzie rosła o 2,2% rocznie.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 4143 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.