Polacy wydają na papierosy więcej niż na chleb!

Prawie 26 mld zł, a więc więcej niż na jakikolwiek inny produkt z kategorii FMCG - tyle według Nielsena Polacy wydają rocznie na papierosy. I to mimo zniknięcia z rynku słynnych mentoli czy rosnącej oferty produktów alternatywnych.

Jak podaje Fillip Stankiewicz, client consultant, NielsenIQ, największa kategoria w koszyku tytoniowym, czyli papierosy, jest równocześnie największą kategorią FMCG w Polsce pod względem wartości sprzedaży, która wyniosła w ostatnim roku (kwiecień’20 – marzec’21) 25,9 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do poprzedniego okresu zanotowała dodatnią dynamikę sprzedaży w wysokości +1,1%.

Sprzedaż papierosów odbywa się przede wszystkim w małym formacie, który odpowiada za 88% ilości i wartości obrotu na tym rynku.

Jak wskazuje Filip Stankiewicz w koszyku produktów tytoniowych, obok gotowych paczek papierosów, możemy wyróżnić również tytoń do samodzielnego nabijania (tzw. MYO – Make Your Own) lub skręcania (tzw. RYO – Roll Your Own) papierosów. Tytoń zanotował 23,9-proc. wzrost sprzedaży, generując obrót w wysokości 1,5 mld z w ostatnim roku. Sprzedaż tej kategorii jest skoncentrowana w małym formacie w jeszcze większym stopniu niż papierosów - małe sklepy odpowiadają za 95,9% sprzedaży tytoniu w Polsce. 

Mówiąc o tytoniu należy pamiętać o komplementarnej do niego kategorii, jaką są akcesoria do produkcji papierosów, czyli gilzy, bibułki oraz filtry. Ich sprzedaż osiągnęła w ostatnim roku wartość 184 mln zł.

Do koszyka tytoniowego zaliczamy również kategorię HnB (heat no burn) do której należą podgrzewacze tytoniu - ich działanie polega na tym, że palacz zaciąga się nikotyną ale bez substancji smolistych (nie dochodzi do spalania tytoniu).

- Ta zdominowana przez dwóch graczy kategoria rozwija się bardzo dynamicznie, niemal podwajając wartość sprzedaży względem poprzedniego roku (+93,8%) i osiągając sprzedaż na poziomie 1,4 mld zł. Jeżeli ten trend się utrzyma, w ciągu kilku miesięcy HnB wyprzedzi kategorię tytoniu pod względem wartości sprzedaży. Lokalizacja sprzedaży HnB plasuje się pomiędzy tytoniem i papierosami – sklepy małoformatowe odpowiadały w ostatnim roku za 92,9% wartości sprzedaży - informuje Filip Stankiewicz.

Straszaki nie poskutkowały

Z początkiem 2020 r. akcyza na wyroby tytoniowe oraz alkohol wzrosła w Polsce o 10%, co miało przełożyć się na wyższe wpływy do budżetu państwa, ale i niższą sprzedaż papierosów (każda podwyżka akcyzy, to droższa paczka papierosów). Jak widać po udostępnionych przez NielsenaIQ danych, nic takiego nie miało miejsca. 

Z kolei w maju 2020 r. ze sprzedaży w całej Unii Europejskiej, w tym u nas, zniknęły papierosy mentolowe. Zamysł ustawodawców był prosty - mentole tak bardzo smakują konsumentom, że zakaz ich produkcji i sprzedaży  zniechęci do palenia w ogóle. Znów się nie udało. Za to - jak wskazuje NielsenIQ - na rynku pojawiają się nowe typy produktów, które możemy zaliczyć do koszyka wyrobów okołotytoniowych – m. in. karty aromatyzujące nadające paczce papierosów mentolowy smak, czy mentolowy tytoń pod wargę.

Trzy lata wcześniej, bo w maju 2017 r., w życie weszło prawo nakazujące, aby sklepy sprzedawały wyłącznie te papierosy, których opakowania w drastyczny sposób ostrzegają przed negatywnymi skutkami palenia. Od tego czasu rażące fotografie i przyporządkowane im napisy zajmują 65% powierzchni opakowania, podczas gdy nazwa marki, logo producenta i cena – jedynie 3 x 2 cm. Zmiany - podobnie jak te późniejsze w przypadku papierosów mentolowych - są wynikiem wymaganej przez Unię Europejską implementacji dyrektywy tytoniowej, która miała - a jakże - zniechęcić palaczy do zakupu papierosów. Nic z tego. Duża w tym zasługa pomysłowości samych Polaków. Zaraz po 20 maja 2017 r. na rynku pojawiły się bowiem nakładki na opakowania papierosów. Kosztują grosze, łatwo się je zakłada, a eliminują problem drastycznych zdjęć. Sięgają po nie zwłaszcza panie, choć nie tylko.

 

 

 

Ilona Mrozowska 4220 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.