LPP z pierwszą stratą w historii, a akcje rosną

Choć LLP, właściciel pięciu marek odzieżowych, w tym Reserved, pierwszy raz w historii zanotował stratę netto oraz spadek przychodów ze sprzedaży, jego akcje na GPW drożeją. Rynek spodziewał się jeszcze gorszych wyników.

- Wkraczaliśmy w rok 2020 z silną poduszką finansową, która zabezpieczyła w dużej mierze nasze interesy w tym trudnym okresie. W rezultacie rok 2020/21 zamknęliśmy z wynikiem 7,8 mld zł przychodów - napisał w liście do akcjonariuszy Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.

- Był on słabszy r/r o ok. 15%, ale jak na okoliczności, których doświadczyła branża handlowa, wypracowany rezultat był powyżej naszych pierwotnych założeń - ocenia prezes firmy.

W roku finansowym 2020/2021, zakończonym 31 stycznia br. grupa, do której należą marki Reserved, Cropp, Mohito, Sinsay i House miała 7,85 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży, o 14,9% mniej niż w roku poprzednim. Z pięciu głównych marek najmocniej spadła sprzedaż Mohito (-28,3%, a najmniej w Reserved (-20,7%). Sinsay natomiast zakończyła rok wzrostem o 35,5%.

Trzykrotny lockdown spowodował spadek wolumenu sprzedaży tradycyjnej, która w minionym roku spadła o 31% r/r. Częściowo została ona jednak zrekompensowana bardzo dobrymi wynikami sprzedaży internetowej, której dynamika wyniosła aż 106%, generując przeszło 2 mld zł przychodów. Pomimo tego rok 2020 po raz pierwszy w historii grupa zamknęła ze stratą netto na poziomie 190 mln zł.

Więcej większych sklepów

W minionym roku liczba salonów grupy wzrosła o 6%, natomiast powierzchnia handlowa zwiększyła się o 17% r/r. Rozwój dotyczył głównie młodszych marek, których zasięg stacjonarny jest rozbudowywany zwłaszcza na rynkach Europy Wschodniej, gdzie kanał tradycyjny wciąż ma duże znaczenie. W sumie na ten cel przeznaczono łącznie 622 mln złotych z 826 mln zł ogólnych wydatków inwestycyjnych.

Z powodu konieczności przesunięcia kosztów na rozwój logistyki związanej ze sprzedażą internetową grupa wstrzymała na 4 miesiące budowę centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Wznowiono ją w październiku 2020 r., ale zaplanowany termin uruchomienia inwestycji - I kw. 2022 roku pozostał niezmieniony. W centrum znajdzie zatrudnienie ok. 1000 osób. Grupa przesunęła też o rok termin debiutu na rynku Macedonii Północnej; nastąpi on w III kw. 2021 r.

Obecnie kolekcje marek Grupy dostępne są łącznie na 38 rynkach, w tym na 30 rynkach online. Na koniec stycznia LPPP miało 1856 sklepów stacjonarnych, o 110 więcej niż rok wcześniej. W ciągu roku powstało 110 placówek pod szyldem Sinsay, 14 marki House i 9 sieci Cropp. Liczba salonów Reserved zmniejszyła się o 14, a Mohito o 5. W efekcie sklepów Sinsay jest już niemal tyle, co Reserved (434 vs. 440).

W dwie godziny po rozpoczęciu pierwszej sesji giełdowej na GPW po publikacji raportu akcje LPP drożały o prawie 2%.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3120 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.