Sezon grillowy 2021: jak często, z kim i co na ruszt?

Przy jakich okazjach, z kim i ja często grillujemy? I wreszcie - co najczęściej trafia na ruszt, a co na stół z napojów, także alkoholowych? Panel badawczy Ariadna sprawdził to specjalnie dla nas.

Na prośbę miesięcznika Handel i portalu Handel Extra panel badawczy Ariadna zapytał 1092 osoby, które są ogólnopolską reprezentatywną  grupą Polaków w wieku 18 lat i więcej (pod względem wieku, płci, wielkości miejscowości zamieszkania), czy, jak często i z kim będą w tym roku grillować, a jeśli już, to co wrzucą na ruszt i czego się przy tej okazji napiją.

Okazuje się, że najwięcej, bo 35% respondentów (33% kobiet i 38% mężczyzn) deklaruje, że w tym roku będzie grillować równie często, co dwa lata temu, a więc jeszcze przed pandemią. 15% zrobi to rzadziej a 10% - częściej niż dwa lata temu. 26-proc. badanym trudno było udzielić jednoznacznej odpowiedzi na ten temat.

W tym roku w ogóle nie zamierza grillować tylko 14% Polaków, przy czym taką odpowiedź najczęściej dawali mieszkańcy wielkich miast, a więc tych powyżej 500 tys. mieszkańców (21%), a najrzadziej - mieszkańcy wsi (7%).  Wygląda więc na to, że im trudniejszy dostęp do terenów zielonych, tym mniejsza szansa na czas spędzony przy grillu.

A jest to czas cenny, co wyraźnie widać z kolejnych wniosków badania Ariadny.

Najwięcej, bo 75% respondentów deklaruje, że grilluje wspólnie z najbliższą rodziną, a 58% z przyjaciółmi i znajomymi. Prawie jedna czwarta badanych (24%) grilluje we dwoje (z partnerem/partnerką, żoną/mężem), a tylko 1% osób deklaruje, że uruchamia grilla w samotności. Podobnych odpowiedzi udzielały zarówno kobiety, jak mężczyźni, bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania. Oznacza to, że czas spędzany przy ruszcie, to przede wszystkim czas relacji z najbliższymi, daleki od zawodowego zgiełku.

Przy jakich okazjach i co grillują Polacy?

Tu wnioski z badań mogą nieco zaskakiwać - aż 53% respondentów zadeklarowało, że grilluje bez żadnej okazji, niezależnie od dnia tygodnia. 39% wrzuca coś na ruszt podczas tzw. długich weekendów, a 7% - z okazji imienin lub urodzin. "Inne" okazje zyskały tylko 1% odpowiedzi.

Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%), cukinia (11%) czy cebula (8%). Konsumenci grillują też sery (6%) i ryby (6%).

Do "dań głównych" najwięcej, bo 84% ankietowanych dodaje ketchup i/lub musztardę (36% inne sosy), 77% - surówki/sałatki, 26% - chipsy, 15% - inne słone przekąski, 11% - słodycze.

A co do picia?

Tu chyba nie ma zaskoczenia - absolutnym nr 1 do dań z rusztu jest piwo - uwaga alkoholowe. Na złoty trunek wskazało 45% badanych, wśród których 52% stanowili mężczyźni, a 37% - kobiety.  20% respondentów sięga po sok, 18% - po napoje gazowane, 17% po wodę, a 14% - po piwo bezalkoholowe.Co ciekawe piwo bez procentów częściej piją kobiety (19%) niż mężczyźni (10%).

Wśród alkoholi badani wymieniali także wódkę (7% przy czym częściej mężczyźni niż kobiety), wino czerwone (4%), whisky (3%, głównie mężczyźni) i wino białe (2%). 

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1092 osób na zlecenie miesięcznika "Handel" i portalu Handel Extra. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  16 - 19 kwietnia 2021. Metoda: CAWI.

Dziękujemy panelowi badawczemu Ariadna za realizację badania.

Ilona Mrozowska 4097 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.