Lidl wprowadza elektroniczne cenówki!

Sieć zaskakuje - już wkrótce planuje zastąpić papierowe cenówki elektronicznymi. Testy w poznańskim sklepie przyniosły dobre rezultaty.

W trosce o precyzyjne przekazywanie informacji o produkcie, takich jak m.in. kraj pochodzenia, cena oraz gramatura, Lidl Polska wprowadza system elektronicznych cenówek (Electronic Shelf Label) – głosi komunikat operatora, który podkreśla też, że wprowadzane rozwiązanie wspiera ekologię, ułatwia pracę pracownikom sklepów oraz zapewnia szybkość i rzetelność komunikacji informacji, która odbywa się w czasie niemal rzeczywistym. Digitalizacja obszaru cenówek to znaczący krok sieci, która jako pierwsza w Polsce zdecydowała się na wprowadzenie ich na masową skalę.

„Rzetelne przekazywanie klientom informacji o produktach to obowiązek branży handlowej, a postęp digitalizacji gospodarki otwiera nowe możliwości komunikacji” – uważa Lidl Polska, który od kilku miesięcy testuje nowe cyfrowe rozwiązanie.

Elektroniczne cenówki pozornie wyglądają jak tradycyjne, natomiast przyglądając się z bliska okazuje się, że są one niewielkimi ekranami wyświetlającymi cenę, kraj pochodzenia oraz informacje o produkcie. Jak na razie elektroniczne cenówki funkcjonują - z bardzo dobrymi wynikami - w jednym Lidlu w Poznaniu. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy Lidl planuje wyposażyć w nie kilkaset swoich sklepów, a docelowo wszystkie (ponad 750).

Jak ustaliliśmy, Lidl planuje rozpocząć wyposażanie sklepów w elektroniczne cenówki od asortymentu świeżych produktów, w tym m.in. owoców i warzyw, nabiału, pieczywa. Warto podkreślić, że obszar owoców i warzyw jest szczególnie istotny, ponieważ charakteryzuje się częstymi zmianami asortymentu oraz dynamicznymi cenami. Ważne jest, aby informacje znajdujące się na cenówkach, takie jak kraj pochodzenia, cena, gramatura lub dodatkowe walory produktu były zawsze rzetelne i precyzyjne.

Jak działa system ESL?

Elektroniczne cenówki, czyli system ESL, jest bezpośrednio połączony z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki, niemal w czasie rzeczywistym. Dzięki tej automatyzacji zmniejsza się wysiłek związany z drukowaniem i zmianą cen, co sprawia, że procesy są bardziej wydajne i kosztują mniej. Znaczna oszczędność papieru to także mniejsze obciążenie dla środowiska. Co więcej, pracownicy nie muszą wymieniać cenówek i mogą dzięki temu poświęcać więcej czasu na inne czynności w sklepie.

Według ekspertów rozwiązanie jest bardzo przydatne zwłaszcza w przypadku części grup asortymentowych, które charakteryzują się dużą dynamiką zmian poziomu cen, m.in. owoce i warzywa lub oferta akcyjna. Dzięki ESL w przyszłości będzie można dostosować cenówki jeszcze łatwiej i szybciej oraz wyeliminować potencjalne ryzyko błędnej lub nieaktualnej informacji o produkcie, związanej m.in. z krajem pochodzenia, ceną lub innymi walorami produktu. Dane na elektronicznych cenówkach zawsze powinny być zgodne z wewnętrznymi systemami.

 

Katarzyna Pierzchała 4370 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.