Lidl, Aldi i inni: dyskonty zwiększą sprzedaż o miliardy

Do końca 2022 roku kanał dyskontowy w Europie zwiększy swoją sprzedaż o 43 miliardy euro, a już dziś odpowiada za 43% wydatków na żywność na Starym Kontynencie. Która sieć zyska najwięcej?

Według nowych badań IGD - firmy dostarczającej informacje i prognozy dla globalnego handlu detalicznego artykułami spożywczymi - kanał dyskontowy odpowiada za 43% wzrostu sprzedaży detalicznej w Europie i zwiększy sprzedaż o 34 mld euro w latach 2020-2022.
Format ten będzie głównym sprawcą wzrostu tego rynku do 2022 r., a wiodące dyskonty - Lidl i Aldi - zwiększą sprzedaż mocniej niż większość głównych europejskich detalistów. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat siedem spółek Lidla wzrośnie o ponad 900 mln euro każda. Dyskont stanie się pierwszym europejskim detalistą, który osiągnie obroty przekraczające 100 miliardów euro; kwota ta może zostać osiągnięta już w 2021 roku.
 
- Dyskonty są drugim co do wielkości i najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych w Europie. Mimo że już w ostatnich latach konsekwentnie zyskiwał udziały w rynku, to COVID-19 i rozwój rynków w Europie Wschodniej, sprawi, że kanał ten zacznie zajmować centralne miejsce w całym regionie - mówi Jon Wright, szef regionu EMEA w IGD.
 
Spośród najszybciej rozwijających się dyskontów rosyjska Piatieroczka (X5 Retail Group) ma odpowiadać za ponad 15% wzrostu kanału sprzedaży w regionie. Analitycy spodziewają się, że w przypadku Lidla przyrost sprzedaży będzie wyższy niż w Niemczech ze względu m.in. na ograniczoną liczbę bezpośrednich konkurentów. Z kolei w przypadku Aldiego (Süd) to Wielka Brytania stanie się głównym rynkiem przyczyniającym się do rozwoju grupy.
 
- Podczas gdy wzrost formatu dyskontowego spowalnia na kilku dojrzałych rynkach, takich jak Niemcy i Holandia, to spodziewamy się, że inne kraje, takie jak Turcja, Rosja, Polska i Rumunia wykażą dwucyfrowy wzrost, tworząc nowe możliwości dla dostawców żywności i napojów - komentuje Maxime Delacour, starszy analityk ds. sprzedaży detalicznej w IGD, który prowadzi badania sektora dyskontowego.
 
Dodaje, że oprócz dużych graczy istnieje w Europie kilku znaczących małych i średnich operatorów, takich jak Mercadona, Biedronka i kilka skandynawskich dyskontów. Ci lokalni liderzy odgrywają kluczową rolę na swoich rynkach regionalnych, ale także zapewniają możliwości wzrostu w całym kanale.
Magdalena Weiss 3106 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.