W Biedronce coraz mniej plastiku pierwotnego

W 2020 r. sieć ograniczyła jego zużycie o ponad 5 600 ton w opakowaniach marek własnych.

To droga do realizacji celu: do 2025 r. wszystkie opakowania marek własnych sieci mają nadawać się w 100% do recyklingu. Biedronka jest zdeterminowana, aby ten cel osiągnąć i aktywnie działa w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Przykładem ekoprojektowania w 2020 r. było użycie w opakowaniach produktów marek własnych sieci Biedronka prawie 5 500 ton plastiku z recyklingu (post consumer recycle - rPET lub rPE). Taka ilość plastiku została pozyskana z odpadów i wykorzystana przy produkcji opakowań, dzięki czemu tyle mniej plastiku pierwotnego zostało wpuszczone do obiegu.
 
Ponadto sieć nie oferuje podczas sezonu grillowego jednorazowych plastikowych artykułów takich, jak: słomki, sztućce, talerzyki czy kubki, które już od  2019 r. zostały zastąpione alternatywnymi materiałami wytworzonymi z surowców odnawialnych, takich jak papier czy drewno. Plastikowe słomki dołączane do napojów Riviva 200 ml zostały zastąpione papierowymi, a widelczyk w gotowych sałatkach z polimerowego wymieniono na drewniany. Tego typu działania wynikają z postanowień dyrektywy Single Use Plastic, a Biedronka wdraża je dużo wcześniej, niż przewiduje obowiązek (do lipca 2021 r.). Dzięki eliminacji tego typu jednorazowych elementów ze wszystkich produktów marek własnych, roczna ilość zredukowanego plastiku wprowadzanego do otoczenia to ponad 17 ton.
 
Innym działaniem jest zamiana materiału opakowaniowego na alternatywny, tak aby opakowanie w 100% nadawało się do recyklingu. Przykładem takiej zmiany w 2020 r. była eliminacja opakowań wykonanych lub zawierających w składzie polichlorek winylu (PVC), który stanowi zanieczyszczenie niemożliwe do usunięcia podczas recyklingu innych polimerów. W 2020 roku zmianie uległo ponad 50 opakowań produktów marek własnych, dzięki czemu ponad 90 ton utrudniającego recykling plastiku nie zostało wprowadzonych do otoczenia. Dla przykładu, zmianie uległ materiał etykiety termokurczliwej jogurtu pitnego FruVita.
 
Dzięki powyżej opisanym działaniom ekoprojektowania opakowań, sieć Biedronka zapobiegła wprowadzeniu na rynek łącznie ponad 5 600 ton plastiku pierwotnego w 2020 r. Taki wynik udało się uzyskać dzięki współpracy z partnerami handlowymi oraz producentami opakowań.
 
W 2020 r. Biedronka dołączyła również do Polskiego Paktu Plastikowego, gdzie wspólnie z innymi organizacjami i firmami stara się ograniczać ilość wpuszczanego plastiku do otoczenia oraz projektować opakowania zgodnie ze strategią o obiegu zamkniętym.
 
Biedronka kładzie także nacisk na edukację klientów. W maju 2020 r. sieć rozpoczęła proces umieszczania kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych Biedronki. Od lipca zeszłego roku przygotowano ponad 1 300 projektów dla produktów marek własnych różnych kategorii, z których duża część już trafiła do sprzedaży. Dzięki piktogramom segregacji, klienci sieci mogą z łatwością sprawdzić, do którego pojemnika powinno trafić opakowanie po wykorzystaniu produktu.
 
Joanna Hamdan 12223 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.