Sprzedaż detaliczna w marcu wystrzeliła

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 15,2%. W porównaniu z lutym 2021 r. miał miejsce wzrost tej sprzedaży o 15,0% - podał GUS.

W całym pierwszym kwartale 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,2% wobec wzrostu o 0,8% w 2020 r.

W marcu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 93,0% wobec spadku o 49,6% przed rokiem).

Znacznie wyższą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 50,5%); „meble, rtv, agd.” (o 39,0%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 28,2%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty z grup „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,6%) oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,6%).

W marcu 2021 r. w porównaniu z lutym 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 28,8%). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 8,6% w lutym br. roku do 9,5% w marcu br.

Wzrost udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy„tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,8% przed miesiącem do 32,0%), a także podmioty z grup „prasa,książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,8% do 26,4%) oraz „meble, rtv, agd.” (z 15,9% do 18,9%). Przypomnijmy, że kolejny lockdown wszedł w życie dopiero 27 marca, wcześniejszy obowiązywał przez cały styczeń.

Wzrost o 15,2% to wynik znacznie lepszy od przewidywań, które pozostawały na poziomie 9,5-9,7%. W przypadku żywności napojów oraz wyrobów tytoniowych sprzedaż wzrosła jednak jedynie o 2,9% w marcu, a w całym I kwartale spadła o 1,3% (w cenach stałych, czyli z pominięciem wpływu inflacji). W cenach bieżących spadek był niższy, o 0,4%, a w samym marcu sprzedaż wzrosła o 3,7%.

W ujęciu miesięcznym wzrost ogółem wyniósł 16,5% w cenach stałych, a żywności, napojów i tytoniu o 20,3%. Jednak po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2021 r. była o 0,2% niższa w porównaniu z lutym 2021.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3106 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.