Śniadania w pandemii [BADANIE TYLKO U NAS]

Jak zmieniły się zwyczaje śniadaniowe Polaków w trakcie ostatniego roku? Co i kiedy jedzą, a z czego zrezygnowali? Panel badawczy Ariadna sprawdził to specjalnie dla nas.

Jak obecne śniadania różnią się od tych, które polscy konsumenci jadali przed pandemią? Starają się jeść…, a jakże, zdrowiej – tak zadeklarowało 40% ankietowanych. Mowa o grupie reprezentatywnej – tzn. panel Ariadna na prośbę naszego miesięcznika Handel i portalu handelextra.pl zapytał 1092 osoby, które są ogólnopolską reprezentatywną (pod względem wieku, płci, wielkości miejscowości zamieszkania) grupą Polaków w wieku 18 lat i więcej.

 

 

W tej grupie to właśnie zdrowsze podejście do śniadania wysunęło się na pierwszy plan. Natomiast 14% badanych przyznało, że w czasie pandemii jada na śniadania więcej niż wcześniej. Kolejne 14 % wyjaśniło, że pandemia jeszcze mocniej zmieniła ich zwyczaje śniadaniowe, bo przed nią po prostu śniadań nie jadali „bo nie mieli na to czasu”. Co ciekawe, tu jeszcze większy procent wskazań widać w najmłodszej badanej grupie – tak zadeklarowało aż 19% osób w wieku 18-24 lata, ale czas koronawirusa pozwolił też na wprowadzenie śniadań do planu dnia aż 20% Polaków w wieku 35-44 lata. Kolejna ważna informacja to ta, że w tych śniadaniowych zwyczajach nie widać większych różnic pomiędzy płciami.

Młodzi później, młodzi wcześniej

Można spekulować, że to praca zdalna z domu umożliwiła części Polaków jedzenie tego posiłku, na który to wcześniej nie mieli po prostu czasu. Ale to tylko jeden aspekt „śniadaniowania”. Inny to pora i to, na ile zmieniła się ona wraz z kolejnymi lockdownami oraz zmianą sposobu pracy i życia. Tu też oczywiście widać już nowe nawyki.

 

Co 10. badany (11%) przyznał, że jada śniadania później niż przed pandemią. Odsetek ten jest szczególnie wysoki wśród ludzi młodych w wieku 18-24 lata – wśród nich więcej niż jedna piąta (22%) zadeklarowała tę właśnie zmianę. Na przeciwległym biegunie są ci, którzy jadają teraz wcześniej – to odnotowało w swoim planie dnia 6% ankietowanych i co, warto podkreślić, również najwyższy odsetek był wśród ludzi młodych – dla grupy 18-24 lata było to bowiem 11 % a dla 25-34 lata – 10%.  Jednocześnie pandemia nie wpłynęła na porę śniadania ponad połowy (51%) Polaków, którzy jedzą o tej samej godzinie, zaś prawie jedna trzecia (32%) przyznaje, że nie ma stałej pory śniadania i wcześniej też jej nie miała.

Kanapki górą

A co znajduje się w obecnym śniadaniowym menu Polaków? Największa grupa, bo aż 41% badanych, jada zazwyczaj kanapki z mięsem lub serem. Tu widać różnice między płciami – takie menu potwierdziło bowiem w tej grupie 45% panów i 37% pań.

Owsianki, płatki itp. spożywa 16% ankietowanych i tu, dość stereotypowo, przodują z kolei kobiety. Tzn. w „owsiankowej” grupie to one dominowały z wynikiem 19% versus męskie 13%.

Jajecznica pozostaje najczęstszym śniadaniem dla 13% polskich konsumentów, a już co 10. deklaruje, że sięga po kanapki bezmięsne – z warzywami, pastami roślinnymi itp. (w tej grupie nie widać większych różnic między płciami).

A do popicia

W kwestii tego, czym kanapki i inne składowe śniadaniowego talerza popijamy, król jest jeden i nazywa się herbata. Tę wybiera 54% Polaków. W herbacianym królestwie całkiem sporo miejsca wykroiła sobie kawa, bo aż 43%, ale to oznacza jednocześnie, że niewiele jest miejsca na inne śniadaniowe napoje. W przypadku kawy warto jeszcze zauważyć, że preferowana jest przez kobiety – one odpowiadają za 49% kawowych wskazań, zaś panowie za 38%. Kawa najmniej chętnie wybierana jest przez najmłodszych konsumentów (w wieku 18-24 lata), wśród których odsetek wskazań wynosił 34 %.

Takie wyniki oznaczają równocześnie, że wiele pole do popisu przed producentami chociażby soków czy napojów mlecznych – na te dwie kategorie łącznie decyduje się do śniadania 15 % Polaków. Jest więc jeszcze duża grupa konsumentów do przekonania.

Dziękujemy Ogólnopolskiemu Panelowi Badawczemu Ariadna za pomoc w realizacji badania.

Zdjęcie: Shutterstock.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.