Centra handlowe rosną mimo pandemii

W I kwartale w Polsce przybyło 50 tys. mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych. W budowie jest siedem razy tyle.

Na zdjęciu Designer Outlet w Piasecznie rozbudowany w I kw. 2021 r.

Pomimo trudnej sytuacji, w której od ponad roku znajduje się sektor handlowy, w I kw. 2021 r. na rynek dostarczono blisko 50 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w centrach handlowych – to wynik zbliżony do tego z I kw. 2020 r. Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych w Polsce zwiększyły się tym samym do 12,19 mln mkw. GLA. W budowie pozostaje obecnie ponad 360 tys. mkw. GLA – wynika z najnowszych danych firmy Colliers.

– Na nową powierzchnię składają się głównie obiekty małe, o profilu zakupów codziennych, w miastach małej i średniej wielkości. Czas pandemii pokazał, że to właśnie tego typu obiekty radzą sobie obecnie najlepiej i jest na nie największe zapotrzebowanie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Do największych ukończonych inwestycji zaliczają się park handlowy Diamentowa Park w Lublinie (7 300 mkw.) oraz Galeria Dworcowa w Łomży (7 000 mkw.). Na uwagę zasługuje również rozbudowa centrum wyprzedażowego Designer Outlet w Piasecznie k. Warszawy.

Czwarty lockdown

20 marca, z powodu pogarszającej się sytuacji epidemicznej, rząd zdecydował o wprowadzeniu kolejnego, czwartego już, ograniczenia działalności centrów handlowych. Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych trzykrotne ograniczenie funkcjonowania obiektów handlowych spowodowało lukę w obrotach ich najemców w wysokości nawet 32 mld złotych. Z kolei łączne koszty poniesione przez właścicieli i zarządców obiektów handlowych wyniosły łącznie ok. 5 mld złotych, co stanowi 45% rocznych przychodów właścicieli centrów handlowych.

Nie tylko centra handlowe odczuwają skutki kolejnych ograniczeń. W I kw. 2021 r. pogłębiły się również problemy branży rozrywkowo-rekreacyjnej i gastronomicznej. Trzy największe sieci kin obecne w Polsce nie wznowiły działalności. Rozpoczyna się również oczekiwana konsolidacja sektora; odnotowano już pierwsze transakcje sprzedaży, w tym zakup sieci Fitness World oraz Holmes Place przez Medicover. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców szacuje, że straty klubów fitness za 2020 r. sięgnęły 3-4 mld zł. W związku z ponownie nałożonymi przez rząd obostrzeniami epidemicznymi, branża zapowiada pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa, a podobne działania rozważa branża F&B (Food and Beverage), która od blisko sześciu miesięcy może prowadzić jedynie sprzedaż na wynos. Podejmowane są również innego rodzaju protesty takie, jak akcja #otwieraMY, w której w styczniu br. wzięło udział ok. 70-80 przedsiębiorców.

Zmiany w sektorze spożywczym i e-commerce

Poza branżą rozrywkowo-rekreacyjną i F&B istotne zmiany odnotowuje również w sektorze spożywczym, a także prężnie rozwijającej się w dobie pandemii COVID-19 branży e-commerce. Do kluczowych transakcji na polskim rynku handlowym należy zaliczyć przejęcie 301 sklepów i dwóch centrów dystrybucyjnych Tesco przez duńską firmę Salling Group. Wartość transakcji wyceniono na 900 mln złotych. W ciągu najbliższych 18 miesięcy sklepy przejdą transformację i będą funkcjonowały zgodnie z modelem Netto 3.0. Warte uwagi jest również zakończenie postępowania sanacyjnego Grupy Kapitałowej Piotr i Paweł. Spółki, dzięki finansowaniu inwestora strategicznego SPAR GROUP, spłacą wierzytelności i powrócą do efektywnej działalności operacyjnej.

I kw. 2021 r. upłynął również pod znakiem uruchomienia polskiej platformy Amazon.pl. 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.