ZM Silesia: sprzedaż produktów grillowych rośnie z roku na rok

- Polacy wydają rocznie na produkty grillowe 15 mld zł - mówi Beata Mroziuk, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia.

Handel Extra: Jakie produkty na grilla mają Państwo w swojej ofercie? Jaką część oferty stanowi ona w sezonie i jak dużą sprzedaż generuje?

Beata Mroziuk, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia:

Nasza oferta grillowa pod marką „Go Green Grill” obejmuje m.in. różne gatunki kiełbas, w tym śląską, podwawelską, białą, kaszankę, jak również kiełbaski smakowe, np. z chili czy z serem. Jej częścią są również wędzone i parzone elementy drobiowe: np. podudzia, skrzydełka, udka oraz marynowane pieczone ćwiartki kurczaka. W ostatnim okresie widzimy także wzrost zainteresowania produktami drobiowymi, które są odpowiednikami dostępnych od dawna produktów wieprzowych, np.: kiełbasa podwawelska drobiowa czy kiełbasa śląska drobiowa. To ciekawa alternatywa dla konsumentów poszukujących lżejszych wersji ulubionych produktów, kiedy nasycą się już klasyczną wieprzową kiełbasą.

W miesiącach letnich udział produktów na grilla w całkowitej sprzedaży sięga czasem nawet 40%, tak więc segment ten ma dla nas ogromne znaczenie. W dodatku sprzedaż rośnie z roku na rok. Grillowanie stało się jedną z ulubionych metod spędzania wolnego czasu Polaków. Przeciętnie uczestniczymy w dziewięciu grillowych spotkaniach rocznie. Średnia wartość zakupów pojedynczego koszyka grillowego to 90 zł. Według szacunków firmy Inquiry, Polacy wydają rocznie na produkty grillowe aż 15 mld zł. Tymczasem wartość sprzedaży całego przemysłu mięsnego w Polsce szacowana jest na około 72 mld zł, wliczając w to zarówno mięso czerwone, jak i drób.

Spodziewamy się, że sprzedaż produktów grillowych w 2021 r. będzie podobna jak w latach poprzednich. Pandemia i lockdown trwają i wciąż nie wiemy w jaki sposób spędzimy wakacje. Wiele wskazuje więc, że i tegoroczne wakacje więcej osób spędzi na terenie ogródków działkowych lub korzystając z pobliskich akwenów, co sprzyja popytowi na wyroby z grilla.

Jakie produkty firma wprowadza w nadchodzącym sezonie i jakie wsparcie promocyjne dostaną?

Zauważamy rosnącą sprzedaż produktów drobiowych na grilla. To dla nas bardzo dobra wiadomość, bo jesteśmy częścią Grupy Cedrob, największej polskiej firmy specjalizującej się w produkcji mięsa drobiowego. Nasza oferta jest odpowiedzią na preferencje klientów.

To niejedyny istotny trend. Choć grill kojarzy się z biesiadowaniem na otwartej przestrzeni, w rzeczywistości coraz częściej grillujemy w domu. Wychodząc naprzeciw temu zjawisku, stworzyliśmy linię produktów w tzw. technologii pre-cook. Jest to mięso poddane wstępnej obróbce termicznej, a następnie zamarynowane. Marynaty dostarcza nam firma Prymat. Produkty pre-cook można w łatwy sposób przyrządzić na grillu, jak również w domu – w obu wariantach mięso jest zawsze kruche, miękkie i soczyste.

W tegorocznej ofercie tej linii znajdą nowości smakowe. Planujemy wprowadzić do sprzedaży produkty o dość unikalnych i zaskakujących smakach, których polscy konsumenci nie mieli dotąd okazji spróbować, np. marynatę o smaku mojito. Myślę, że zaskoczymy wielu konsumentów.

Jeśli chodzi o inne grillowe innowacje to wprowadzamy np. nowe formy opakowań, dające możliwość wielokrotnego i szczelnego zamykania przy zachowaniu jakości produktu. Nowością stricte produktową są natomiast kiełbaski bez osłonki w różnych smakach idealne również jako danie dla dzieci.

Czy mają Państwo lub zamierzają wprowadzić zastępniki mięsa i wędlin?

Coraz większą uwagę przywiązujemy do zdrowego jedzenia. Najbardziej widocznym trendem jest zastępowanie produktów z mięsa czerwonego produktami drobiowymi, ale obserwujemy też zainteresowanie wyrobami bezmięsnymi - obecnie w Polsce weganie i wegetarianie stanowią 3% społeczeństwa, w naszej ofercie znajdują się produkty im dedykowane - tym niemniej udział wegetariańskich produktów w „koszyku grillowym” polskiego konsumenta jest niewielki. 94% Polaków na grilla zdecydowanie preferuje kiełbasy i mięso. Warzywa to zaledwie 4% wszystkich produktów z grilla trafiających na nasze talerze. Traktujemy je raczej jako uzupełnienie posiłku. Co ciekawe, ryby stanowią jeszcze mniej, bo zaledwie 2%. Jako „lżejszą” wersję potraw na grilla wybieramy zdecydowanie drób.

Które z produktów na grilla są najchętniej kupowane przez konsumentów?

Popyt na nasze wyroby grillowe jest zgodny trendami obserwowanymi w całym kraju. Pomimo, że w Polsce grillowana najczęściej jest kiełbasa wieprzowa - inne popularne wyroby grillowe to w kolejności: karkówka, szaszłyki, skrzydełka drobiowe i kaszanki - to w ostatnim okresie widzimy wzrost zainteresowania kiełbasami drobiowymi. Trend ten wpisuje się w zalecenia Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego mówiących o tym, że to mięso drobiowe powinno dominować w codziennej diecie.

Magdalena Weiss 3120 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.