Przyjazne Państwo prezentuje okowitę marki BUH z suszem konopnym

Spółka planuje, że dotychczasowa sprzedaż i zyski z linii BUH wielokrotnie wzrosną.

Po sukcesie rynkowym piwa BUH niebawem rozpoczęta zostanie produkcja pierwszego w Polsce alkoholu wysokoprocentowego z wykorzystaniem suszu konopnego. W browarze Niechanowo, należącym do VEG, będzie powstawała okowita z linii BUH.

Nowy podmiot będzie odpowiedzialny za produkcję okowity na bazie piwa z suszem konopnym w browarze w Niechanowie.

Udziały w BUH Distillery sp. z o.o. należą do Przyjaznego Państwa (tworzonego przez Janusza Palikota, Kubę Wojewódzkiego i Tomasza Czechowskiego), Vortune Equity Group (VEG) oraz grona inwestorów indywidualnych, kontrolujących browar w Niechanowie.

– Rynek doskonale przyjął wcześniej okowitę z Tenczynka. To jasny sygnał, że kierunek obrany na segment premium to strzał w dziesiątkę! Włączając się w obecnie rosnące trendy, pragniemy zaprezentować naszą nową propozycję – Okovitę BUH. To bierbrand, czyli destylat, którego bazę stanowi tylko i wyłącznie piwo BUH ­– mówi Janusz Palikot, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa, producenta piwa BUH.

– Sukces rynkowy piwa BUH potwierdził moją intuicję, że klienci szukają wysokiej jakości alternatyw dla masowo produkowanych alkoholi. Łączymy siły z właścicielami browaru w Niechanowie, by lepiej wykorzystać potencjał rynkowy. Browar w Tenczynku wykorzystuje już dzisiaj całe swoje możliwości, dlatego zaprosiliśmy do współpracy partnerów z grupy VEG i powiązane z nimi grono inwestorów indywidualnych – dodaje Janusz Palikot.

– Browar w Niechanowie to była gorzelnia. Prowadzone są już prace remontowe pomieszczeń produkcyjnych, które przystosują je do montażu alembików. Ich instalacja zaplanowana jest na koniec maja. Planujemy, że do lipca zakończą się czynności formalne związane z utworzeniem w Niechanowie składu podatkowego. Taka decyzja wymagana jest w produkcji alkoholi wysokoprocentowych – mówi Paweł Komar, przewodniczący rady nadzorczej Vortune Equity Group (VEG).

Wartość inwestycji szacowana jest na 4 mln zł. W całości finansowana jest przez grono inwestorów zaangażowanych w projekt BUH Distillery sp. z o.o.

Najpierw było piwo

Piwo BUH do sprzedaży trafiło w styczniu br. i spotkało się z dużym zainteresowaniem konsumentów. Rynkowy sukces piwa BUH – sprzedaż w sieci Żabka całej partii piwa w trzy dni, ponad połowa wyprzedana jeszcze przed premierą – udowodnił siłę marek osobistych na polskim rynku alkoholi. Do bieżącej sprzedaży piwo ponownie wróciło w marcu. W całym pierwszym kwartale 2021 roku przychody ze sprzedaży piwa BUH wyniosły niemal 1,2 mln zł. W tym czasie spółka osiągnęła 137 tys. zł zysku brutto. Obecnie piwo – poza sklepem online www.browar-tenczynek.pl – dostępne jest w Carrefourze, PoloMarkecie, SPAR-ze, InMedio Trendy, Frisco.pl oraz Żabce, gdzie od kwietnia trafiło na tzw. stały listing.

– Badania pokazują również trwające od lat zmiany w kontekście postrzegania konopi. Ostrożne szacunki wskazują, że po marihuanę co roku sięga ok. 2,5 mln Polaków. Ogromną popularnością cieszą się również produkty i preparaty zawierające susz konopny. W tych okolicznościach nie może dziwić sukces piwa BUH, który pokazał jak wielką ciekawość wzbudza temat konopi – mówi Tomasz Czechowski, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa.

– W mediach społecznościowych poinformowaliśmy o wyprodukowaniu ponad miliona butelek piwa pod dostawy realizowane w kwietniu. Poziom zainteresowania naszym produktem jest bardzo duży. Teraz rozszerzamy linię produktową i uruchamiamy produkcję okowity w Niechanowie – dodaje Kuba Wojewódzki, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa, producenta piwa BUH.

Uwarunkowania prawne

Stosowanie ekstraktów konopnych zawierających CBD (jeden z kannabinoidów) w żywności jest prawnie niemożliwe w Polsce, z uwagi na podnoszony przez inspekcje sanitarne brak tzw. historii spożycia tych składników w UE przed 15.05.1997 r. W związku z tym Przyjazne Państwo podjęło w styczniu 2021 roku współpracę ze specjalizującym się w prawie konopnym mecenasem Steliosem Alewrasem, jednym z założycieli Stowarzyszenia Wolne Konopie oraz mec. Magdą Wawrzyniak (z Food&Pharma Legal).

Obowiązujące także w Polsce przepisy Unii Europejskiej dotyczące tzw. novel food, czyli nowej żywności umożliwiają legalne wprowadzenie produktów z CBD, ale wymaga to przejście przez tzw. procedurę ‘nowej żywności’. ‘Novel food’ to żywność innowacyjna, wytworzona przy pomocy nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych. W terminologii UE terminem tym określa się żywność lub jej składniki, które nie są spożywane w znacznym stopniu na terenie Unii przed 15 maja 1997 (data wprowadzenia rozporządzenia). Żywność lub składnik żywności, które podlega tej definicji muszą zostać autoryzowane zgodnie z przepisami o nowej żywności. Reguluje to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (WE) nr 258/97 z dnia 27 stycznia 1997 r. Proces uzyskania autoryzacji wymaga czasu na opracowanie dokumentacji i przeprowadzenia badań niezbędnych do uzyskania autoryzacji. Przyjazne Państwo uruchomiło już proces przygotowawczy wniosku o autoryzację dla nietradycynego dodatku do alkoholu, jakim jest ekstrakt konopny.

Rynkowe zainteresowanie produktami z CBD skłoniło Przyjazne Państwo do podjęcia współpracy z podmiotami zagranicznymi (m.in. z Kalifornii) nad rozwojem produktów z CBD. Zapewniło już sobie bezpieczne źródło izolatu CBD. Jednak do zakończenia procesu legalizacji produktów z CBD w oparciu o prawo UE nie planuje uruchamiania produkcji w Polsce.

Tenczyńska Okovita – crowdfunding spółki Janusza Palikota

23 marca 2021 roku Tenczyńska Okovita ruszyła z emisją crowdfundingową. Już po niecałych 8 godzinach wszystkie 116 741 akcji objęło 977 inwestorów społecznościowych. Spółka tym samym pozyskała 4 436 158 zł. Środki zostaną przeznaczone na rozbudowę dotychczasowych mocy wytwórczych spółki, uruchomienie produkcji oraz sprzedaży własnej marki whisky, jak i rozpoczęcie działalności eksportowej na rynkach azjatyckich.

Pod koniec 2019 roku uruchomiono też program “Beczki Palikota”, w którym inwestorzy mogą rezerwować beczki pełne rzemieślniczej okowity oraz destylatu, który po trzech latach staje się whisky. Ceny beczek zaczynają się od 4000 zł. W ciągu roku zarezerwowano ich już prawie 350.

Zanim jeszcze whisky z Tenczynka będzie gotowa, spółka wprowadzi na rynek ­– w ramach programu Palikot Selekcja – szkocką whisky słodową mieszaną (blended malt whisky), wybraną jako wzorzec, na którym oprze się smak Whisky Palikota.

Tenczyńska Okovita to prawdopodobnie pierwsza na świecie spółka, która tokenizuje whisky. Projekt wystartował 10 grudnia 2020 roku i do tej pory zakupy whisky w formie tokenów zrealizowało ponad 1100 osób, na kwotę przeszło 2 mln złotych.

Perspektywy rynkowe

Kultura picia alkoholu znacząco zmieniła się podczas pandemii. Nie tylko piwa rzemieślnicze zyskały na popularności, ale także odnotowano wzrost sprzedaży alkoholi premium. Polacy są otwarci na nietypowe smaki i wysokiej jakości wyroby. Wynika to między innymi z rosnącej świadomości konsumentów. Ponadto widoczny jest trend, w którym coraz bardziej pożądane są marki personalne, pochodzące od aktorów czy przedsiębiorców, a nie produkty korporacyjne. To ta część branży rozwija się dziś najszybciej na całym świecie.

Rynek whisky odnotował w Polsce w trakcie pandemii największy wzrost (aż o 15% rok do roku). Społeczeństwo pije droższe i bardziej ekskluzywne trunki. Za sprawą stabilnej i pewnej lokacie kapitału whisky stało się pożądanym towarem także dla inwestorów. Rynek tego alkoholu jest w trakcie dynamicznego wzrostu. Według prognoz International Wine & Spirit Research (IWSR) udział rynku whisky superpremium w Polsce wzrośnie do ok. 4%. całego rynku whisky, co będzie średnią europejską w 2025 roku. Na atrakcyjność inwestycyjną whisky wpływa stabilny rynek, wysoki popyt i stopy zwrotu z inwestycji. Analitycy podkreślają, że najmocniej ilościowo rosną takie kategorie, jak whisky (15%), wino (8%), rumy (30%) czy giny (26%).

Zainteresowanie polskimi produktami szczególnie w trakcie pandemii jest mocno zauważalne. Swój wpływ na to zjawisko miały nie tylko kampanie promujące zakupy u polskich producentów, wsparcie krajowej gospodarki, ale także świadomy wybór konsumenta stawiającego na dobrą jakość. Istotnym zjawiskiem nasilonym przez pandemię jest wzrost patriotyzmu konsumenckiego, który skutkuje wyborem polskich marek.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.