Everli widzi duży potencjał rynku i planuje ofensywę

- W porównaniu do ubiegłego roku obsługujemy niemal sześciokrotnie więcej miast, docierając już łącznie do około 9 milionów Polaków. Rozwoju e-grocery nie da się już zatrzymać - mówi Anna Podkowińska-Tretyn, nowa Chief International Business Officer w Everli.

Handel Extra: Właśnie objęła Pani międzynarodowe stanowisko w strukturach Everli. Gratulacje. Czy jednocześnie będzie Pani CEO Everli Polska?

Anna Podkowińska-Tretyn, nowa Chief International Business Officer w Everli:

Dziękuję. Mój zakres odpowiedzialności powiększył się o rozwój nowych rynków - obecnie to oprócz Polski, Czechy i Francja, ale nadal będę pełnić funkcję dyrektora generalnego Everli Polska.

Pod koniec marca Everli pozyskało 100 mln USD m.in. na rozwój nowych rynków. I to właśnie Pani będzie osobą odpowiedzialną na rozwój Everli na nowych rynkach. O jakich nowych rynkach mówimy?

Rzeczywiście zamknęliśmy rundę, którą zamierzamy wykorzystać na jeszcze szybszy rozwój naszego produktu i technologii, rozwój zespołu, rozwój rynków na których działamy oraz dalszą ekspansję.

Niestety, nie mogę na razie ujawniać szczegółów naszej strategii dotyczącej ekspansji międzynarodowej. Plany mamy ambitne i z pewnością będziemy się nimi chwalić w odpowiednim czasie.

Na jakich rynkach widzi Pani największy potencjał, jeśli chodzi o rozwój e-grocery? Jak na tym tle wygląda Polska?

Nie jest tajemnicą, że liderem e-grocery w Europie jest Wielka Brytania. Niemniej, na tym rynku segment zakupów spożywczych online jest już dojrzały i bardzo nasycony. Są jednak kraje, które pod kątem dynamiki świetnie radziły sobie jeszcze przed wybuchem pandemii. Do tej grupy należą chociażby Grecja, Litwa, Czechy czy Estonia. W tych dwóch ostatnich już w 2018 roku zakupy spożywcze stanowiły około 30% wszystkich zakupów online (Eurostat 2018). Ze względu na wielkość populacji duży potencjał mają na pewno takie kraje jak Niemcy, Francja czy Hiszpania.

W Polsce segment e-grocery rozwijał się powoli do czasu wybuchu pandemii koronawirusa. Nowa rzeczywistość zmusiła wiele osób do przełamania barier związanych z robieniem zakupów online. Duża część przekonała się do zakupów przez Internet i będzie je kontynuować nawet po powrocie do tzw. normalności. Ciężko jest jednak mówić o skali zjawiska, bowiem nie mamy nadal badań, które pokazywałyby dokładny obraz rynku. Różne źródła podają odmienne dane udziału e-grocery w Polsce, ale mówimy o poziomie 1,5-2%.

Jakie więc widzi Pani wyzwania stojące przed branżą e-commerce, zwłaszcza teraz podczas pandemii?

Handel online prężnie się rozwija na całym świecie. Portal Statista podaje, że stanowi on teraz około 14% całej globalnej sprzedaży, a do roku 2023 osiągnie 22%. Niekwestionowanym liderem pozostaje region Azji i Pacyfiku, a drugie miejsce zajmuje Ameryka Północna. Ten dynamiczny rozwój dotyczy niemal wszystkich kategorii produktów i usług, a odbiorcami nie są już tylko millenialsi. Starsze roczniki o wyższym potencjale zakupowym coraz bardziej przekonują się do zakupów online, stając się nową grupą docelową, którą należy zacząć brać pod uwagę rozwijając swoje usługi.

Podczas pandemii bardzo ważna jest szybkość i elastyczność w działaniu. Wiele sklepów internetowych w trakcie pierwszej fali zmagało się z brakami w asortymencie czy niewystarczającym zapleczem logistycznym, które nie nadążało za popytem.

Tym bardziej cieszy mnie, że dzięki elastycznemu i łatwemu w skalowaniu modelowi biznesowemu Everli, byliśmy w stanie odpowiedzieć na gwałtownie rosnący popyt i jednocześnie utrzymać wysoką jakość obsługi. Obecnie, wyzwaniem dla całej branży jest na pewno planowanie i prognozowanie popytu w postpandemicznej rzeczywistości, gdy odnosić się musimy do danych z zeszłego roku.

Czy można powiedzieć, że gdyby nie pandemia polski e-rynek nie rozwinąłby się tak znacząco, jak ostatnio?

Na pewno. Rynek rósłby organicznie z roku na rok, ale dzięki pandemii weszliśmy na zupełnie nowy poziom. Przyspieszyliśmy jako branża o kilka lat.

Everli szczególnie przyspieszyło. W lutym 2021 zanotowaliście 1000% procentowy wzrost liczby zamówień rok do roku. Jakie jeszcze rekordy pobiliście podczas pandemii i w ostatnim czasie?

W porównaniu do zeszłego roku obsługujemy niemal sześciokrotnie więcej miast, docierając już łącznie do około 9 milionów Polaków. Prawie pięciokrotnie wzrosła również miesięczna liczba zatrudnianych przez nas Szoperów. Powiększyliśmy znacząco zespół i jako rynek osiągnęliśmy już 20% udział we wszystkich zamówieniach Everli. A to na pewno jeszcze nie koniec.

Z czego wynika taka popularność Everli?

Przede wszystkim z oferty. Za pomocą naszej platformy klienci mogą robić zakupy w swoich ulubionych supermarketach i kupować produkty, które dobrze znają. Po drugie - szybkość obsługi. Zakupy w Everli można zamówić z dostawą tego samego dnia w godzinowych oknach, co ułatwia naszym klientom wygodne planowanie swojego czasu. Po trzecie, w trakcie realizacji zamówienia można porozmawiać ze swoim szoperem i ustalić ewentualne zamienniki, gdy wybranych towarów akurat brakuje w sklepie.

Mamy intuicyjny serwis i przyjazną aplikację. Stale je rozwijamy, aby doświadczenie zakupów z Everli było nie tylko łatwe, ale i przyjemne.

Czy po ustaniu pandemii sprzedaż e-grocery ma szansę pozostać na tym samym poziomie? Jak może wyglądać ten rynek np. za 5 lat?

Pandemia pozwoliła nam osiągnąć poziom, który w "normalnych" warunkach osiągnęlibyśmy jako branża w kilka lat. Myślę, że wzrost nie będzie tak dynamiczny jak w zeszłym roku, ale na pewno rynek rosnąć nie przestanie. Doświadczenia dwóch poprzednich fal pandemii pokazały, że większość nowych klientów z nami zostaje, więc nie martwię się spadkiem zainteresowania Everli. A jak będzie za pięć lat? Wierzę, że e-grocery będzie stanowić już zauważalny procent rynku.

Czym w najbliższym czasie zaskoczy nas Everli?

Chcemy w najbliższym czasie dołączyć kolejnych partnerów, a także wdrażać kolejne funkcjonalności atrakcyjne z punktu widzenia klientów. Od zeszłego tygodnia na przykład klienci Kaufland mogą zbierać punkty Payback za zamówienia złożone przez Everli. Mamy wiele pomysłów i nie przestajemy szukać możliwości dalszego usprawnienia naszej usługi oraz modelu biznesowego.

Katarzyna Pierzchała 4358 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.