Listonic: w majówkę postawimy na piwo

Smakowe, kraftowe i… bezalkoholowe.

Z danych Listonic wynika, że wraz z nadejściem pierwszych ciepłych dni i długich weekendów, widoczne wzrosty zainteresowania wśród konsumentów odnotowują piwa smakowe, kraftowe oraz bezalkoholowe. Podczas krótkich wyjazdów i urlopów miłośnicy złotego trunku coraz chętniej wybierają opcję 0%, dzięki czemu mogą delektować się smakiem piwa, ale pozostają mobilni.

Analizy Listonic wskazują, że Polacy coraz częściej sięgają po piwa wyróżniające się smakiem i jakością, nawet jeśli wiąże się to z wyższą ceną ich zakupu. W 2020 roku największy wzrost zainteresowania odnotowały piwa smakowe (+94,17% r/r), IPA/APA (+95,94% r/r) oraz pilzner (92,54% r/r). Od stycznia do kwietnia 2021 r. zainteresowanie piwem wśród użytkowników aplikacji Listonic wzrosło średnio o 34,61% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W walce o uwagę konsumenta pomagają liczne promocje w popularnych dyskontach oraz wprowadzanie nowych, piwnych marek do sieci handlowych.

Smakowe przyciąganie

W ubiegłym roku z piw smakowych w kwietniu i maju hitem okazały się Somersby Sparkling Rose oraz Desperados Whisky Sour i Lime. Dzięki wprowadzeniu do portfolia nowych smaków, niższej zawartości alkoholu oraz intensywnej promocji, to Desperados był w 2020 roku piwem najczęściej dodawanym do list zakupowych (+160,88% r/r). Na majówkę zaopatrywaliśmy się zaś najczęściej w Redd’sa (+65,12% r/r) oraz w smakową wersję Fortuny (+35,28% r/r). Zależność upodobań konsumentów od pogody wyraźnie odzwierciedlają listy z początku kwietnia br. – jej chwilowe załamanie zahamowało wzrosty typowe dla piw smakowych w analogicznych okresach ubiegłych lat. W pierwszych tygodniach obecnego miesiąca, gdy niskie temperatury zatrzymały Polaków w domu, kupowaliśmy więcej piw o klasycznym, chmielowym smaku.

- Wraz z powrotem ciepłych dni spodziewamy się ponownego wzrostu w liczbie dodań piw smakowych do list zakupowych. Zakładamy, że nawet podatek cukrowy, który wkrótce obejmie też piwa smakowe i – co za tym idzie – wpłynie na ich cenę, nie zatrzyma konsumentów, dla których smak i jakość są na pierwszym miejscu – mówi Emil Krzemiński, B2B sales & marketing manager w Listonic.

Majówka coraz częściej 0%

Z roku na rok rośnie także zainteresowanie piwami bezalkoholowymi. Jak podaje NielsenIQ, w minionym roku piwa bezalkoholowe ponownie zanotowały wzrost popularności i przekroczyły wartość 1 miliarda złotych. Na listach zakupowych użytkowników Listonic w 2020 r. najczęściej pojawiały się Warka Radler Zero (+145,45% r/r), Tyskie 0,0% (+139,98% r/r) i Żywiec Zero (+137,26% r/r). Wzrost zainteresowania piwami 0% widoczny jest szczególnie na listach zakupowych w miesiącach wiosennych i letnich. W 2020 roku w okresie majówkowym sięgaliśmy głównie po Heineken 0% (+110% r/r), Okocim Radler (+130% r/r) i Lech Free (+159,18% r/r).

Wzrost zainteresowania markami piw bezalkoholowych widać szczególnie w okresach cieplejszych, tj. marzec-kwiecień oraz lipiec-sierpień. Sezon grillowy, wyjazdy poza miasto i ogniska, wszystkie te aktywności wpływają na rosnące zapotrzebowanie na piwa bezalkoholowe, a zwiększenie świadomości na temat prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu przyczynia się do ograniczenia napojów procentowych. - Pomimo wakacyjnego nastroju pragniemy pozostać mobilni – podkreśla Emil Krzemiński.

Smak piw kraftowych

Kolejną kategorią, która podbija serca Polaków, są piwa kraftowe, czyli te pochodzące z lokalnych, rzemieślniczych browarów. Mimo trudnej sytuacji wywołanej zamknięciem restauracji, lokali gastronomicznych i hoteli, mniejsze browary zostały z dużą ilością niesprzedanego piwa. W obawie przed dużymi stratami finansowymi, marki prowadziły intensywne kampanie reklamowe i rozpoczęły przeceny produktów z krótką datą ważności. Wszystko to przyczyniło się do popularyzacji piwa kraftowego wśród konsumentów – w 2020 roku szczególnym zainteresowaniem cieszyły się piwa Namysłów (139,44% r/r) i Zatecky (97,77% r/r). Na wyższe zainteresowanie browarem kraftowym miało również wpływ wprowadzenie mniej popularnych marek do sklepów małoformatowych. W miejscach typu convenience store możemy trafić na ciekawe promocje, które skutecznie zachęcają konsumentów do zakupu.

 

Katarzyna Pierzchała 4370 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.