Żywiec Zdrój gotowy do sezonu [WYWIAD]

O trendach, nowościach i proekologicznych inicjatywach opowiada Marek Mierzejewski, dyrektor sprzedaży Żywiec Zdrój.

Handelextra.pl: Sezon wiosenno-letni właściwie w pełni, choć na razie zarówno pogoda, jak i stan epidemiologiczny kraju, pozostawia wiele do życzenia. Da się zatem przewidzieć jaki to będzie sezon? Czego obawiają się Państwo najbardziej?

Marek Mierzejewski, dyrektora sprzedaży Żywiec Zdrój:

Rzeczywiście do tradycyjnej zmiennej wpływającej na wyniki sprzedaży napojów, jaką jest pogoda, drugi rok z rzędu musimy dodać pandemię.

Liczymy na to, że podobnie jak rok temu, sezon wakacyjny będzie okresem z mniejszą liczbą zachorowań, a zatem z mniejszymi restrykcjami, które znacząco wpływają na niektóre okazje konsumpcji. Biorąc pod uwagę program szczepień, również optymistycznie można patrzeć na jesień. Nie były to jednak jedyne czynniki, które braliśmy pod uwagę, konstruując plany na bieżący rok – podatek cukrowy był jednym z ważniejszych elementów, jakie musieliśmy uwzględnić i wierzę, że na sezon jesteśmy dobrze przygotowani.

Jakie smaki, pojemności i rodzaje opakowań będą dominowały na rynku w 2021 r.?

Wprowadzona w 2020 r. woda Żywiec Zdrój Niegazowany w butelce o pojemności 1 l cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego w tym roku wprowadziliśmy ją do szerokiej dystrybucji. Pandemia wpływa na wielkość sprzedaży formatów 0,5 i 0,7 l, bo są one bardzo popularne w ograniczonej obecnie tzw. konsumpcji on-the-go, ale liczymy, że sukcesywne znoszenie ograniczeń spowoduje powrót do tych popularnych opakowań. Jeśli chodzi o smaki, Polacy są tradycjonalistami – hegemonii truskawki i cytrusów trudno zagrozić. Z drugiej strony jest grupa konsumentów chętnie sięgających po nowości, co pokazało wprowadzenie w 2020 i bardzo duża popularność napoju Żywiec Zdrój Niegazowany z Nutą Arbuza ZERO CUKRU. Jesteśmy przekonani, ze nasze tegoroczne nowości zyskają swoich fanów, co już widzimy po rosnącej bardzo szybko popularności napoju na bazie wody gazowanej o smaku mango-marakuja, który właśnie wprowadziliśmy na rynek w puszce 0,33 l .

Jakie inne trendy obserwowane są na rynku?

Nie pojawił się żaden nowy trend, który mógłby diametralnie wstrząsnąć rynkiem. Wynikające z pandemii sięganie po sprawdzone marki nie zmieniło się, podobnie jak trend zdrowotny i ekologiczny – świadomość konsumencka w tych obszarach może się jedynie umacniać. Widzimy dziś również, że nawyki zakupowe nie zmieniają się już tak drastycznie pod wpływem nowych decyzji dotyczących obostrzeń związanych z COVID, jak to było w 2020. Konsumenci lepiej planują zakupy, a rosnąca popularność i efektywność obsługi segmentu online daje stały dostęp do niezbędnych produktów.

Który z produktów jest bestsellerem w ofercie?

Wciąż największą popularnością cieszy się Żywiec Zdrój Niegazowany, ale bardzo cieszy nas dynamiczny wzrost Żywiec Zdrój Mocny Gaz i w szczególności sukces wprowadzonych 3 wariantów napojów Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta Smaku, które zostały ocenione jako bardzo dobra alternatywa bez cukru do innych produktów gazowanych. Zachęcanie ludzi do tego, by pili zdrowiej, jest misją Żywiec Zdrój, więc rosnąca popularność produktów bez cukru to dla nas bardzo dobra wiadomość.

Jakie nowości pojawią się w tym roku? Otrzymają wsparcie sprzedaży?

Wprowadzamy kolejne napoje wyróżniające się naturalnym i prostym składem, bez dodatku cukru, słodzików, bez kalorii. To Żywiec Zdrój Naturals – napój na bazie wody niegazowanej dostępny w trzech wariantach smakowych, a także dostępny po raz pierwszy w puszcze Żywiec Zdrój i Naturalna Nuta, czyli silnie orzeźwiający napój gazowany, także w trzech smakach. W kwietniu rozpoczęła się kampania reklamowa promująca portfolio Żywiec Zdrój Mocny Gaz oraz Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta smaku. Obejmuje telewizję, Internet, social media, działania PR i współpracę z influencerami. Zapewniliśmy również pełne wsparcie w budowaniu widoczności tych produktów w punktach sprzedaży.

Jak nowe podatki - cukrowy i od plastiku - wpłyną na rynek napojów? Czy znajdzie to odzwierciedlenie w zachowaniu konsumentów w sezonie? 

Już teraz widzimy wpływ tzw. podatku cukrowego na wyniki sprzedaży całej kategorii napojów bezalkoholowych, jednak, jak już wspomniałem, z perspektywy Żywiec Zdrój ważny jest wzrost zainteresowania konsumentów produktami z mniejszą zawartością lub bez cukru, jako dobry pomost do przejścia na picie wody, która jest najzdrowszym sposobem nawodnienia organizmu. Co do tzw. opłaty plastikowej, nie wiemy dokładnie, jaki kształt przyjmie ustawa regulująca tę kwestię, więc trudno wyrokować.

Niedawno Żywiec Zdrój razem z Grupą Żywiec stworzyły Koalicję "Dbamy o wodę". Jaki jest jej cel?

Celem Koalicji „Dbamy o Wodę” jest ochrona zasobów wodnych Żywiecczyzny. Żywiec Zdrój i Grupa Żywiec są firmami głęboko zakorzenionymi w Żywiecczyźnie, jesteśmy częścią lokalnej społeczności. Ponieważ woda to jeden z najcenniejszych zasobów tego regionu, podejmowanie działań służących jego ochronie jest dla nas naturalnym krokiem. Jako Żywiec Zdrój od lat realizujemy programy wspierające retencję wody, sadzimy drzewa, kwietne łąki, prowadzimy kampanie edukacyjne. Koalicja jest kolejnym przejawem naszego zaangażowania w regionie.

Jakie jeszcze inne inicjatywy związane z ochroną środowiska podejmuje Żywiec Zdrój?

Przede wszystkim zrealizowaliśmy nasze zobowiązanie dotyczące zbiórki i poddania recyklingowi ekwiwalentu 100% tworzyw sztucznych, jakie wprowadzimy na rynek w 2020. To niezwykłe osiągnięcie na polskim rynku i znacząco wykraczające poza obowiązujące normy, które nakładają na producentów obowiązek zbiórki na poziomie 23,5%. Ponadto zwiększamy w naszym portfolio liczbę opakowań wykonanych z rPET. Działamy na polu promocji recyklingu i odpowiedzialnej gospodarki odpadami, czego przykładem są m.in. nasza własna kampanii #DoŻółtegoKosza, a także inicjatywa „Działaj z imPETem!”. Aktywnie wspieramy wprowadzenie w Polsce systemu depozytowego, jesteśmy sygnatariuszem Polskiego Paktu Plastikowego. Dodatkowo, po raz kolejny zostaliśmy uczestnikiem programu „Climate Leadership powered by UN Environment”. Poza tym oczywiście nieustannie udoskonalamy nasze procesy produkcyjne i cały łańcuch wartości, tak aby minimalizować nasz wpływ na środowisko. To fundament naszego myślenia o prowadzeniu biznesu.

Joanna Hamdan 12255 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.