Producenci napojów czekają na majówkę

Początek wiosny nie rozpieszcza nas pogodowo. Jednak zamknięcie hoteli na majówkę spowoduje, że większość konsumentów pewnie skusi się na grillowanie.

8 na 10 Polaków grilluje, a jednocześnie ok. połowa uczestników każdego grilla wybiera napoje bezalkoholowe. - To w naturalny sposób przekłada się na wyraźny wzrost sprzedaży napojów w sezonie grillowym; jest to także spowodowane efektem lata – mówi Przemysław Suchara, brand manager w Herbapolu-Lublin. – Można generalnie przyjąć, że w okresie kwiecień-wrzesień sprzedaż napojów wzrasta od 20% do nawet 60% w zależności od kategorii – szacuje.

Dawniej podstawowym wyborem były napoje gazowane. Jednak wzrost ich cen spowodowany wprowadzeniem podatku cukrowego powoduje, że konsumenci szukają dla nich alternatyw.

– Dzisiaj konsumenci są bardziej wymagający i oczekują np. napojów herbacianych, które nie tylko doskonale smakują, ale i bez obaw mogą być podawane najmłodszym uczestnikom grillowych spotkań – dodaje Przemysław Suchara.

Cena czy marka?

Z drugiej strony z obserwacji producenta oranżady Hellena firmy Colian wynika, że Polacy nie oszczędzają na grillowym menu, choć trudno przewidzieć, która tendencja przeważy.

– Grillowanie to jedna z ulubionych plenerowych rozrywek Polaków. Traktujemy je stricte przyjemnościowo – w trakcie spotkań przy ruszcie z reguły nie odmawiamy sobie ulubionych marek i ukochanych produktów – mówi Paulina Kruszakin, junior brand manager w Colianie. – Z licznymi ograniczeniami i obostrzeniami żyjemy ponad rok, między innymi dlatego większość konsumentów, wybierając menu grillowe, nie będzie kierowała się głównie ceną. Jednocześnie należy podkreślić, że nagłe podwyżki napojów po wprowadzeniu opłaty cukrowej zaskoczyły klientów. Ich zachowania, jak i ceny produktów będą kształtować się jeszcze przez najbliższe miesiące. Podsumowania w zakresie postaw i nawyków zakupowych konsumentów będą możliwe w czwartym kwartale roku – zastrzega.

Według PepsiCo w sezonie cała kategoria napojów wzrasta o 35-40%.

– Z perspektywy naszych konsumentów sezon grillowy to bardzo ważna okazja, którą spędzają z rodziną i znajomymi. Nieodzownym atrybutem tej okazji jest wyrazisty smak, który zapewniają nasze produkty – mówi Bartłomiej Kubacki, senior sales activation manager, PepsiCo. – Z tej perspektywy nie przewidujemy dużych przepływów do kategorii wody, która spełnia dla konsumentów jednak odmienną funkcję i jest konsumowana przy innych okazjach ocenia, choć jednocześnie dodaje, że trudno przewidzieć jeszcze ostateczny wpływ podatku cukrowego na rynek.

W przypadku bardzo znanych marek, takich jak Pepsi czy Coca-Cola przyzwyczajenie konsumentów do marki i smaku może okazać się silniejsze niż chęć zaoszczędzenia kilku złotych. Zdaniem Rafała Palczaka, dyrektora Działu Rozwoju Strategii Handlowych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie okres letni nie wiąże się ze zmianą preferencji w zakresie marek czy wariantów, a konsumenci pozostają wierni swoim ulubionym produktom.

– Na wzrost sprzedaży mogą wpływać jednak promocje. Ten sezon charakteryzuje zwiększone zainteresowanie produktami związanymi z grillowaniem, które często sprzedawane są w formie zestawów promocyjnych z napojami – dodaje Rafał Palczak.

 

 

Magdalena Weiss 3106 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.