IGD: dobre prognozy dla rynku spożywczego w Polsce

- Szacujemy, że w 2022 r. Polska będzie 20. największym rynkiem spożywczym na świecie - mówi w komentarzu przygotowanym specjalnie na prośbę portalu handelextra.pl Amin Alkhatib, starszy analityk ds. rynku detalicznego w IGD.

Między 2020 a 2022 rokiem polski rynek spożywczy wart będzie 322 miliardy złotych, o 20 miliardów więcej niż w 2020 roku. Oznacza to wzrost o 6,9% w ciągu dwóch lat - wynika z prognoz IGD.

- Prognozuje się, że polski rynek za dwa lata będzie wielkością podobny do Wietnamu czy Tajlandii i odnotuje nieco szybszy wzrost w porównaniu do innych rozwiniętych rynków w Europie - dodaje Amin Alkhatib.

Analityk IGD podkreśla, że rynek spożywczy rozwijał się w tempie podobnym jak wydatki konsumenckie ogółem a znaczna część wzrostu sprzedaży pochodzi z realnego wzrostu wydatków. Jednak w 2020 r. z powodu globalnej pandemii wydatki na artykuły spożywcze wypadły lepiej niż wydatki konsumentów, ponieważ te drugie spadły, podczas gdy te pierwsze tylko spowolniły wzrost.

- Polska nie wdrożyła jeszcze w pełni programu szczepień. Oczekuje się jednak, że utrzyma się część swojej dynamicznej trajektorii wzrostu sprzed COVID-19, ponieważ płace i dochody gospodarstw domowych nadal rosną, podobnie jak siła nabywcza konsumentów - komentuje Amin Alkhatib, który specjalizuje się w analizie rynków Europy Środkowo-Wschodniej.

Nowocześnie i tradycyjnie

Placówki kanału nowoczesnego stanowią większość polskiego rynku spożywczego, a ich udział będzie rósł. W 2020 roku odpowiadały za 71% sprzedaży, w 2022 roku ma to być już według prognoz IGD 75%. Pięciu czołowych detalistów w kraju odpowiadać będzie wówczas będzie odpowiadać za nieco ponad 46% rynku do 2022 roku. Będzie to spowodowane zamknięciem części niezależnych sklepów detalicznych ze względu na konkurencyjność rynku, a zwłaszcza dyskontów. Niektórzy z tych detalistów przejdą do nowoczesnego kanału sprzedaży detalicznej, stając się członkami sieci franczyzowych detalistów. Wraz ze spadkiem udziału w rynku w handlu tradycyjnym spadnie również wielkość sprzedaży.

Prognozy 2022

Pod koniec 2022 roku sklepy dyskontowe nadal będą największym kanałem sprzedaży artykułów spożywczych, choć nie najszybciej się rozwijającym. Ten tytuł przypadnie sprzedaży internetowej. Motorem wzrostu sprzedaży stacjonarnej w kanale nowoczesnym będą oprócz dyskontów sklepy typu convenience, ale ich udział w rynku będzie ponad dwa razy mniejszy niż dyskontów.

Nie poprawi się sytuacja największego formatu - stagnacja w hipermarketach utrzyma się, ponieważ konsumenci będą kupować więcej online i częściej wybierają się do sklepów convenience i dyskontowych, przedkładając zakupy uzupełniające i żywność "to go" nad tygodniowe zapasy w większych sklepach.

Magdalena Weiss 3120 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.