PLMA: marki własne dobrze się mają w Europie

Firma Nielsen na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Marek Własnych (PLMA) przeanalizowała 18 europejskich rynków pod kątem rozwoju marek własnych sieci handlowych. W większości krajów ich udział przekracza 30%.

Marki detaliczne utrzymały swój udział w rynku powyżej 30% w 16 z 18 europejskich przebadanych przez firmę Nielsen w 2020 r. - wynika z rocznika PLMA 2021 International Private Label Yearbook. Prawie połowa krajów osiągnęła udziały w rynku powyżej 40%.
Według danych Nielsena trzy główne kategorie FMCG, w których marki własne odnotowały w 2020 roku największy wzrost obecności to produkty świeże i mrożone, nabiał oraz zdrowie i uroda.
 
- Biorąc pod uwagę liczne zakłócenia i niejasności w czasie pandemii, statystyki za rok 2020 są potwierdzeniem ciągłego zaufania konsumentów do marek własnych - skomentowała prezes PLMA, Peggy Davies.
 
Na największych rynkach detalicznych w Europie: Niemczech i Wielkiej Brytanii, udział marek własnych utrzymał się znacznie powyżej 40%. Francja odnotowała znaczny wzrost o 7 punktów proc. do 38,5% udziału w rynku, wzmocniony przez uwzględnienie przez Nielsena po raz pierwszy sprzedaży m.in. z dyskontów i sklepów proximity. W Belgii udział w rynku marek detalicznych wykazał niewielki spadek, który wynika głównie ze spadku sprzedaży słodyczy i przekąsek w tym kraju, podczas gdy w Holandii odnotowano niewielki wzrost do 37,1% udziału w rynku.
 
W Hiszpanii i Szwajcarii już prawie połowa wszystkich sprzedawanych produktów to marki własne. Najsilniejszy wzrost odnotowała Portugalia, osiągając 45-proc. udział, o 5 punktów procentowych wyższy niż 2016 r.
 
W Europie Środkowo-Wschodniej silny rynek marek własnych jest widoczny od czasu, gdy Nielsen po raz pierwszy opublikował dane dla regionu w 2003 r. - z udziałem w rynku powyżej 40% w Austrii i powyżej 30% w Polsce, Czechach i na Słowacji. Największy wzrost znaczenia marek własnych odnotowano w naszym regionie w 2020 roku na Węgrzech. Kraj odnotował 1,4-proc. wzrost do 36,2% udziału w rynku, najwyższy udział w rynku marek własnych i wzrost w historii.
 
Szwecja jest liderem w Skandynawii, gdzie udział w rynku wzrósł o 1 punkt proc. do 34%, podczas gdy Finlandia utrzymała się powyżej 30%. W basenie Morza Śródziemnego udział w rynku na poziomie 30% utrzymał się zarówno w Turcji, jak i w Grecji. We Włoszech marka własna kontynuowała trend wzrostowy osiągając 22,6% udziału w rynku.
 
- Markom własnym udaje się utrzymać swoją silną pozycję, nawet na nasyconych rynkach, co pokazuje, że marki detalistów pozostają główną opcją w świadomości konsumentów. W wielu krajach kupujący pod markami własnymi nadal wybierają markę prywatną zamiast lidera kategorii - podsumowała Peggy Davies.
Zdjęcie: Shutterstock
 
Magdalena Weiss 3120 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.