Procter & Gamble zmniejsza zużycie plastiku

Koncern w ramach strategii "Ambition 2030" zobowiązał się do zmniejszenia zużycia tworzyw pierwotnych o 50% i wprowadzenia opakowań w 100% nadających się do recyklingu lub do wielokrotnego użytku do 2030 r.

Zgodnie z europejską strategią ekologicznej odbudowy gospodarki i planami oparcia jej na obiegu zamkniętym, P&G jako pierwsza firma FMCG dołączyła do europejskiej inicjatywy na rzecz recyklingu opakowań RecyClass.

W jej ramach powstał jednolity standard certyfikacji rozwiązań w recyklingu ułatwiający zamknięcie obiegu opakowań plastikowych i umożliwiający śledzenie materiałów na każdym etapie łańcucha wartości. P&G uzyskało ten certyfikat dla 12 produktów i rozwiązań opakowaniowych w kategoriach środków czystości do domu, do prania oraz kosmetyków do pielęgnacji włosów. Uzyskanie certyfikatu jest jednocześnie potwierdzeniem, że rozwiązania te spełniają ustalone przez RecyClass wytyczne Design-for-Recycling.

I tak marki P&G z kategorii produktów do golenia, takie jak Gillette i Venus, po wprowadzeniu kartonowych opakowań nadających się do recyklingu, wyeliminują około 545 ton plastiku rocznie. Z kolei marki Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences i Aussie wprowadziły na rynek nowe, w pełni aluminiowe butelki nadające się do ponownego wykorzystania oraz opakowania uzupełniające, wyprodukowane z użyciem 60% mniej plastiku. Dzięki tym rozwiązaniem znacząco został wydłużony cykl życia produktu.

- Ostatni rok obfitował w wiele zmian, jednak nasze działania umożliwiające i promujące pozytywne praktyki w ramach łańcucha dostaw, marek i partnerów naszej firmy się nie zmieniły - powiedziała Virginie Helias, Chief Sustainability Officer P&G.

- Wprowadzamy innowacje, by przyspieszyć rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym: od zainicjowania inteligentnej koncepcji segregacji odpadów HolyGrail, poprzez zmniejszenie zużycia pierwotnych tworzyw ropopochodnych i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, po opracowywanie i wprowadzanie na szeroką skalę modeli opakowań do wielokrotnego napełniania. To połączenie innowacyjności i współdziałania - dodaje.

Większy udział materiałów pochodzących z recyklingu zmniejsza zależność firmy od paliw kopalnych. Obecnie marki P&G w kategoriach środków czystości i pielęgnacji tkanin, takie jak Fairy, Mr Proper, Swiffer, a także Lenor wykorzystują rocznie ponad 10 tys. ton tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Ponadto w 2015 r. Procter & Gamle zainicjował projekt HolyGrail. To technika identyfikacji odpadów, która ma usprawnić ich segregację w krajach Unii Europejskiej, a tym samym zwiększyć jakość i ilość tworzyw poddawanych recyklingowi. Rozwiązanie to szybko zdobywa popularność i obecnie rozwija się w ramach stowarzyszenia European Brands Association (AIM). W projekcie uczestniczy ponad 120 firm z różnych ogniw łańcucha wartości. Inicjatywa opiera się na trzech głównych filarach: segregacji zewnętrznej, zarządzaniu danymi i angażowaniu konsumentów.

Oprócz wydajnej segregacji odpadów, gospodarka o obiegu zamkniętym wymaga szerokiego zastosowania materiałów łatwych w recyklingu. Zapewnienie funkcjonalności opakowań przy jednoczesnym spełnianiu wymogów systemów recyklingu odpadów w Europie, należy do najważniejszych elementów działań innowacyjnych P&G.

W Europie marki P&G w kategorii środków czystości i pielęgnacji tkanin, m.in. Ariel, Lenor, Dash czy Fairy, zaczęły stopniowo odchodzić od wielowarstwowych opakowań, których nie można poddać recyklingowi na rzecz jednowarstwowych opakowań polietylenowych, które można poddać temu procesowi. Nowe opakowania spełniają miejscowe kryteria ekoprojektów, dzięki czemu wykorzystana folia trafia do odpowiedniego strumienia odpadów w sortowni. Kolejnym przykładem są udoskonalone opakowania produktów codziennego użytku, takich jak pierwsze tubki pasty do zębów Oral-B wykonane z polietylenu o dużej gęstości (HDPE). Teraz zużyte opakowania mogą trafić
z gospodarstw domowych do już istniejących strumieni odpadów. Z kolei marki Gillette i Venus wprowadziły innowacyjne, ekologiczne opakowania maszynek z wymiennymi ostrzami, odchodząc od tworzyw sztucznych na rzecz kartonu w całości nadającego się do recyklingu.

Ponadto po zakończeniu programów pilotażowych w Nowym Jorku i Paryżu P&G wkracza w kolejną fazę projektu LOOP. Podczas 18 miesięcy pracy nad programem, potwierdzono, jak duże znaczenie mają przełomowe, innowacyjne opakowania, które są jednocześnie atrakcyjne i wygodne. Dzięki rozwojowi w kanałach e-commerce LOOP planuje pozyskać więcej danych o konsumentach, m.in. cyklach zakupowych, preferowanych ofertach i oddziaływaniu używanych produktów na środowisko.

Oprócz międzybranżowych działań przy projekcie LOOP firma P&G wprowadza innowacje, opracowując przełomowy model ponownego wykorzystania opakowań. Marki P&G w kategorii produktów do włosów (Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences, Aussie) pozwalają konsumentom w znacznym stopniu ograniczyć ilość odpadów po produktach do pielęgnacji włosów. W wielu sklepach na terytorium Europy można już znaleźć nowe, w pełni aluminiowe butelki i torebki do wielokrotnego napełniania.

Joanna Hamdan 12255 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.